Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar
2024 03 15
En ny lag kan komma att slå hårt mot många bilägare i Sverige.
Den nya lagen är för närvarande ett förslag som ingår i ett större paket av ny EU-lagstiftning som planeras att införas i Sverige inom några års tid.
Kortfattat innebär förslaget nya regler för när bilägare måste skrota sina fordon.
– Fordon som är möjliga att använda skulle helt plötsligt betraktas som avfall, säger Jan Tägt, sakkunnig på Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, till SR Ekot.
Skrota mot sin vilja
Lagpaketets syfte är att större mängder material i uttjänta bilar ska återvinnas i framtiden.
Och det oroar nu tusentals svenska bilägare, och hundratusentals motorentusiaster i landet, som i så fall kan tvingas skrota sina fordon mot sin vilja, framhåller radion.
Om EU:s lagförslag går igenom skulle de nya reglerna ställa sig över den svenska lagstiftningen som styr när ett fordon måste föras till skroten.
"Enskildes rätt bör väga tyngre"
MHRF är bara en av flera instanser som reagerade på förslaget när det skickades ut på remiss av regeringen i höstas.
– Den enskildes rätt till sin egendom bör väga tyngre än den tänkta samhällsnyttan, framhåller förbundet i sitt remissvar och tillägger:
– EU-kommissionens förslag innebär även att historiska fordon som är under renovering eller utgör delar i en renovering kan anses vara uttjänta, det blir konsekvensen då ägarens avsikt med sitt fordonsinnehav inte beaktats av kommissionen i förslaget.
"Alla avställningar en risk"
Framför allt riskerar veteranbilar att drabbas av de nya reglerna. Men det är långt ifrån den enda kategorin bilar.
Även Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, SFRO, har motsatt sig lagförslaget.
– Så fort ett antal kriterier är uppfyllda i bilregistret så kommer brevet om att din bil ska återvinnas. Och det är ju en av riskerna med de kriterier som är uppställda för när ett fordon kan anses vara avfall, till exempel om man inte har gjort en kontrollbesiktning inom två år vilket gör alla typer av avställningar till en risk, säger Gustaf Ulander som är tekniskt ansvarig och miljöansvarig på SFRO till Teknikens Värld.
Myndighet ifrågasätter
Naturvårdsverket har ställt sig positiva till delar av det nya EU-paketet, men myndigheten ifrågasätter också om det ligger i linje med EU-kommissionen att samla in uttjänta fordon mot ägarens vilja på det som EU föreslår.
Om ett eller två år väntas EU fatta beslut i frågan.
Foto: D. Edelstein
Text: Redaktionen