Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen
2024 02 22
I framtiden kan det bli aktuellt med nya regler när du ska besiktiga bilen.
Alldeles för många bilar godkänns i besiktningen trots att det finns uppenbara brister i fordonen.
Det meddelar Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, i en ny rapport.
Specifikt pekar organisationen på att kraven är för låga och gränsvärdena för höga – vilket innebär att bilar släpps igenom trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp.
Bland EU:s sämsta
Samma rapport visar att Sverige för femte året i rad är ett av EU:s absolut sämsta länder när det gäller just miljökraven vid fordonsbesiktning.
Flera åtgärdsförslag initierade av Transportstyrelsen med syfte att skärpa miljökontrollen är därför nu på gång.
Myndigheten vill dock invänta EU:s nya besiktningspaket innan de träder i kraft, men enligt FBB krävs det förändring på en gång.
– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, säger Tord Fornander, ordförande i FBB.
Kan dröja
Även om EU:s besiktningspaket förväntas inom de närmsta åren kan det dröja till 2029 eller ännu längre innan det är i hamn.
Av just den anledningen kräver branschorganisationen att Sverige agerar med framförhållning.
– Att Transportstyrelsen inte ens vill agera på sina egna förslag är väldigt svårt att begripa. Det finns inget att vänta på, det handlar i grunden om vår miljö och hälsa, säger Tord Fornander.
Fusk förväntas kriminaliseras
Ett förslag ligger dock på regeringens bord om att kriminalisera fusk med avgasrening.
Det är specifikt framtaget efter beräkningar om att manipulerad eller saknad avgasrening kommer att öka den svenska vägtrafikens utsläpp av kväveoxider med upp till 14 procent för tunga lastbilar.
För lätta dieselfordon bedöms utsläppen öka med så mycket som 150 procent om inget sker.
– Det är såklart ett steg i rätt riktning att det nu finns förslag att kriminalisera den här typen av fusk. Nu är det viktigt att regeringen agerar snabbt för att få till nödvändiga lagändringar, säger Tord Fornander.
Saknar regler för elbilar
FBB uppmärksammar också att Sverige, till skillnad från många andra EU-länder, saknar ett särskilt regelverk för kontrollbesiktning av elbilar.
Till exempel kontrolleras inte komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddutrustning för eventuella fel.
– Regelverket måste självklart uppdateras i takt med den tekniska utvecklingen och att elfordon blir en allt större del av den svenska fordonsflottan. Avsaknaden av regler för elbilar handlar knappast om att frågan är komplex – förslagen finns och andra EU-länder har redan infört specifika kontroller.”, säger Tord Fornander.
Foto: K. Hörnfeldt
Text: Redaktionen