Nya regler för vinterdäck ska införas – en kan tas bort helt

2025 02 04

Till hösten 2025 väntas nya regler för vinterdäck träda i kraft.

Det innebär bland annat att den nuvarande regeln om att vinterdäck måste användas vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars kan försvinna.

Istället ska datumgränsen ersättas med en ny regel om att det alltid ska råda krav på vinterdäck när vinterväglag råder – oavsett vilken tid på året det är.

Det är det första av två alternativ med förändringar som regeringen nu har lagt på bordet.

Föreslås införas i oktober

I ovanstående förslag ska datum dock fortsatt gälla för tunga fordon. Gränsen ska emellertid utvidgas till perioden 1 november till 15 april, det vill säga förlängas med en och en halv månad.

Det andra alternativet som regeringen lagt fram föreslår att nämnd datumgräns ska gälla samtliga fordon. Dessutom föreslås krav på att tunga fordon ska vara utrustade med snökedjor.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 oktober i år och ska inte påverka nuvarande regler om dubbdäcksförbud.

– Alla som färdas på vägarna har ett ansvar att använda däck som är anpassade efter väglaget. Den lagstiftning som i dag finns är för snäv och tiden då det råder krav på vinterdäck är för kort, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD)

Höjer beredskapen

Ministern syftar på de omskrivna trafikstoppen den senaste tiden.

Många minns exempelvis när det blev tvärstopp på E22 i Skåne för ett år sedan och bilister satt fast på motorvägen i uppemot ett dygn innan de kom loss.

– Detta görs samtidigt som vi vet att Trafikverket den här säsongen har haft en mycket högre beredskap kring bandvagnar och bärgare för att kunna ta loss fordon som kört fast, säger Andreas Carlson till Ekot.

Nya regler även inför i år

Det är inte längesedan det infördes nya däckregler i Sverige.

Inför den här säsongen förändrades kraven för dubbfria däck, som nu måste ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) alternativt vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck för att vara godkända.

Alla vinterdäck som sålts på marknaden före nämnda datum, och som saknar alptopp-symbolen, förbjöds den 30 november 2024.

– Kör man på äldre däck som saknar alptopp-symbolen är det dags att köpa nya, uppmärksammade Carl-Erik Stjernvall., teknisk rådgivare på M Sverige, inför vintern.

Foto: E. Efre

Text: Redaktionen


Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året”

2025 04 08

Skattebetalarna ska bidra till ny kärnkraft i Sverige.

Det föreslår en statlig utredning som regeringen har tillsatt.

Enligt utredning ska kraftbolag som investerar i ny kärnkraft erbjudas ett garanterat elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. Om elpriset är lägre än så, ska mellanskillnaden täckas av staten genom en ny elskatt. 

Enligt elbolaget Nordic Green Energy kan det innebära en ökad kostnad med 2 160 kronor om året för villaägare. En summa som många inte är beredda att betala. Hela 85 procent av Sveriges villaägare är inte beredda att stå för kostnaden, framhåller Nordic Green Energy med hänvisning till en ny Sifo-undersökning.

Enligt undersökningen kan villaägare i genomsnitt tänka sig att betala upp till 1 134 kronor om året för mer kärnkraft. Alltså betydligt mindre än 2 160 kronor om året.

– Att en så stor majoritet inte är villig att betala vad kärnkraften kostar visar på ett tydligt behov av att se över alternativa lösningar. Vi kan inte låsa oss vid kärnkraft som den enda vägen framåt, särskilt när det är en investering som kommer att belasta svenska hushålls plånböcker under många år framöver, säger Lars Jungerth, affärsområdeschef konsument på Nordic Green Energy.

– För att säkerställa att elen blir både hållbar och prisvärd måste vi parallellt satsa på teknisk utveckling och snabbare utbyggnad av förnybara energikällor, så att vi kan minska vårt fossilberoende.

Ebba Busch: Stora risken är att inte göra något

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har försvarat finansieringsmodellen.

– Den stora risken är att inte göra den här investeringen, har hon sagt i SVT:s Aktuellt.

Här är finansieringsplanen

Regeringens finansieringsplan för ny kärnkraft kan sammanfattas i tre delar:

Statlig lånefinansiering Statliga lån med låg ränta för byggkostnader ställs ut av Riksgäldskontoret för att finansiera investeringar i ny kärnkraft. Staten kommer stå för 75 procent eller 300 miljarder kronor av investeringen. Räntan på de statliga lånen höjs successivt under driftsfasen för att ge incitament att ersätta de statliga lånen med marknadsfinansiering.

Prissäkringsavtal Ett prissäkringsavtal upprättas mellan staten och kärnkraftsproducenten. Kraftbolagen garanteras ett elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. För perioder då marknadspriset på el är lägre än det avtalade lösenpriset uppstår en kostnad för staten, som finansieras med en ny skatt på elkunderna. I de fall marknadspriset är högre än lösenpriset kommer staten att erhålla intäkter från differenskontraktet som kan föras vidare till elkonsumenten.

Risk- och vinstdelning Den tredje komponenten är en risk- och vinstdelningsmekanism som ger projektägaren en lägsta avkastning på sin investering. När reaktorn tas i drift delas projektets vinster i de bästa utfallen med staten och elkonsumenterna.        

LÄS MER HÄR: CHOCKHÖJNING: Bortglömd skatt har ökat med 100 procent | Ekonomibladet

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


WHO har fått nog – kan slå till mot falukorv

2025 05 27

Världshälsoorganisationen, WHO, är redo att agera mot så kallad ultraprocesserad mat.

Exempel på sådan typ av livsmedel är chips, glass, godis, läsk, pommes frites och korv. Ofta innehåller maten mycket fett, socker och salt och har dessutom bearbetats “mycket” och industriellt, enligt Livsmedelsverket.

Även mat som innehåller ingredienser som “inte används i matlagning hemma” eller som är negativt för hälsan ingår i kategorin.

Bland annat räknas falukorv som ultraprocesserad mat, som enligt studier kan vara beroendeframkallande.

– Vi är vana vid begreppet sockerberoende, men det finns inga diagnoser på matberoende överhuvudtaget. Med det sagt är alla forskare överens om att det finns ett beroendeliknande beteende, sade Kristina Andersson, näringsfysiolog och utbildad vid Karolinska institutet, till TV4 hösten 2023.

Ska införa globala riktlinjer

Nu är WHO på allvar redo att ta upp kampen mot den utpekade matkategorin. Organisationen söker för närvarande experter för att utveckla en riktlinje om konsumtion av ultraprocesserade livsmedel för hela världen.

– Allt fler bevis tyder på att en kost rik på högprocesserade livsmedel – vanligtvis kallade "ultraprocesserade livsmedel" – är förknippad med ökad risk för ett antal kostrelaterade icke-smittsamma sjukdomar och andra negativa hälsoeffekter, skriver WHO i ett uttalande.

Enligt Mark Lawrence, WHO-expert, är det bråttom. Han säger att WHO är redo att agera.

– Vi vet att ultraprocessad mat är dålig för hälsan och att den representerar ett livsmedels­system som inte är uthålligt för planeten. Man kan alltid säga att det behövs mer forskning – och vi behöver veta mer kring mekanismerna – men jag anser att det är hög tid att agera, säger Lawrence till SvD.

LÄS MER: Forskare uppmanar: Sätt varningsetiketter på falukorv

"Måste komma åt grundproblemet"

Livsmedelsverket framhåller att det finns många studier som pekar på risk för fetma och kroniska sjukdomar om man äter mycket “ultraprocesserad mat”.

Men studier visar också att det framför allt är ultraprocessad mat som innehåller mycket fett, salt och socker som ligger bakom att risken för fetma och kroniska sjukdomar ökar. Därför är det inte så enkelt att man kan säga att det är bearbetningen av maten som förklarar sambandet.

Mark Lawrence håller inte med fullt ut.

– Det där är industrins älsklingsargument, men det gör bara att vi blir kvar på samma punkt. För mycket socker, salt eller mättat fett är symtomen, men vi behöver komma åt grund­problemet.

Foto: JaBB

Text: Redaktionen