Nya regler för körkort

2025 01 07

Den som tidigare fått avslag på sin ansökan för körkortstillstånd eller fått sitt körkort indraget på grund av synnedsättning bör nu vakna till. 

Kraven för vilka synnedsättningar som accepteras sänks nämligen från och med den 1 februari 2025, och påverkar dem med synfältsnedsättning som vill skaffa körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation.
Många blir av med körkortet

Hundratals människor blir årligen av med sina körkort på grund av att de drabbats av stroke, har diabetes eller har ögonsjukdomen glaukom.
Nu kan många av dem få tillbaka sina körkort tack vare att Transportstyrelsen sänker sina krav.
– Alla de personerna kommer inte att klara de nya kraven. Men vår bedömning är att ganska många av dem kommer att göra det, säger Åsa Ericson, utredare Transportstyrelsen, till SVT.
Drömmen om körkort lever

Den som tidigare fått sitt körkort indraget på grund av synfältsnedsättning kan alltså när de nya reglerna träder i kraft den 1 februari i år, skicka in en ny ansökan om körkortstillstånd och få möjligheten att få tillbaka sitt körkort.

Osäkrare vägar?

Huruvida de nya kraven kommer att göra det mer osäkert på vägarna återstår att se, men enligt den expertgrupp som Transportstyrelsen använt sig av finns det inget som tyder på att så är fallet.
–  I den expertgruppen för Transportstyrelsen som jag ingick i, så var uppgiften att titta ifall det finns något vetenskapligt stöd som gör att det blir osäkert som bilförare om vi ändrar till det här kravet, och vi hittade inget sådant, säger Rune Brautaset, ordförande Optikerförbundet, till SVT Nyheter.

–  Vi är nog ganska trygga med att det här inte kommer att göra att vi får fler osäkra bilförare.

Stopp för trafikskolor
Tidigare kunde vissa trafikskolor genomföra synundersökningar inför ansökan om körkortstillstånd, men det sätter de nya reglerna stopp för.

Nu är det i stället enbart optiker och läkare som får utfärda intygen, men det behöver inte vara en optiker eller läkare som utför synundersökningen i sig. Undersökningen innebär att ens synskärpa mäts och man får även svara på frågor gällande sjukdomshistorik.

Foto: M. Ferrero

Text: Redaktionen


EXPERT: Var tredje gör fel i rondellen – så här ska du göra

2025 01 12

Var tredje trafikant gör fel i rondellen, och nu tipsar en expert om hur man egentligen ska bete sig i en rondell.

Hur man egentligen ska bete sig i en rondell är en fråga som ibland rör upp livliga diskussioner.

En undersökning från Riksförbundet M Sverige visar att mer än var tredje personbilsförare, 36 procent, inte blinkar ut från rondellen, rapporterar SVT.

Busschaufförer och taxiförare slarvar ännu mer – bland dessa är det bara varannan som blinkar.

Men hur ska man egentligen bete sig i rondellen?

Gör så här

Att agera rätt i rondellen är egentligen inte så svårt.

Trafikläraren Fredrik Andersson i Östersund förklarar för SR hur man ska göra när man kommer fram till en rondell och ska köra rakt fram.

– Då ska du hålla en placering till höger, och sedan ska du ge tecken när du ska lämna cirkulationen och egentligen så fort du har passerat den första utfarten, så att du kan informera trafiken mitt emot så tidigt som möjligt att du ska lämna, så att de kan åka, säger han till radiokanalen.

Det är dock väldigt viktigt att inte blinka för tidigt, understryker han.

– Blinka för tidigt kan ju bli farligt i trafiken, att man missleder de andra trafikanterna, säger Fredrik Andersson.

Minskar risken för olyckor

Från Riksförbundet M Sverige understryker man att det är viktigt av säkerhetsskäl att blinka i rondellen.

– Det är slarvigt att inte använda körriktningsvisare. Genom att vara tydlig i trafiken minskar vi risken för olyckor och bidrar till en tryggare miljö för alla på våra vägar, säger Heléne Lilja på Riksförbundet M Sverige, till SVT.

Det är vanligt att bilister begår fel och misstag i rondeller, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Att blinka för tidigt, för sent eller inte blinka alls hör till de vanligaste missarna.

Frågan om hur man ska bete sig i rondeller har ibland väckt debatt och irritation.

I Göteborg har det till exempel uttrycks ilska mot busschaufförer som ”kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller”, enligt tidningen Mitt i.

Foto: FriskoKry Wikipedia

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kina vill slå till mot väst – avslöjas av dokument

2025 01 12

Dokument uppges visa hur Kina vill slå till mot väst.

Relationen mellan Kina och Ryssland å ena sida, och västvärlden å andra sidan, har länge varit spänd.

Kina och Ryssland har bland annat anklagats för att ligga bakom flera sabotage mot undervattenskablar i Östersjön.

Nu visar dokument att Kina har stora ambitioner när det gäller just att skära av undervattenskablar, rapporterar Newsweek.

Dokument avslöjar

Kina tar frågan på så stort allvar att man har ansökt om patent för tekniker för att skära av undervattenskablar på ett så effektivt sätt som möjligt, enligt tidningen.

Det visar patentansökningar skrivna på kinesiska som tidningen har tagit del av.

Ingenjörer i Kina har uppfunnit tekniska lösningar för att göra det lättare att skära av undervattenskablar och vara säker på att man har uppnått resultat.

Även om detta inte bevisar att Kina ligger bakom några sabotage, är det ett tydligt tecken på att Kina är engagerade i frågan, enligt tidningen.

Har gjort ansökningar

Kablar har inte bara skadats i Östersjön och utanför Norge.

Även runt omkring Taiwan har det skett kabelbrott. Kina har en mycket spänd relation till just Taiwan.

I samband med olika kabelbrott har också kinesiska och ryska fartyg identifierats när de har korsat platserna för skadan. Det har lett till starka misstankar, och från kinesiskt håll har man ibland ursäktat sig med att det har handlat om en olyckshändelse.

Men ansökningar om patent visar alltså att Kina medvetet utvecklar tekniker för att kunna kapa undervattenskablar.

2020 ansökte ingenjörer vid Lishui-universitetet om patent för en teknisk lösning för att kunna skära av kablar. Universitetet ligger i Zhejiang-provinsen, mitt emot Taiwan.

– Med utvecklingen av vetenskap och teknik läggs fler och fler undervattenskablar och kommunikationskablar på havsbotten i alla delar av världen och kablarna måste skäras av i vissa nödsituationer, uppgav forskarna, enligt tidningen.

Skyller på illegala kablar

Från kinesiskt håll hävdar man att det finns ett behov av att skära av illegala kablar utanför Kina, och att det är därför man satsar så mycket på att ta fram tekniska lösningar.

En norsk expert på undervattenskablar, som kräver att få vara anonym, säger dock till tidningen att det resonemanget är absurt. Framför allt eftersom den metod som används även riskerar att skada andra, lagliga kablar i närheten.

Text: Redaktionen