Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Trump går ut med stenhårt svar – på Putins ”nya världsordning”

2024 12 01

Donald Trump hotar med stenhårda åtgärder mot Putins planer på att skapa en ny världsordning.

Tidigare under hösten samlade Vladimir Putin 20 länder i ett toppmöte där målet var att skapa en ”ny världsordning”.

På mötet deltog BRICS-länderna och flera andra länder.

Ryssland vill att länderna ska försvaga USA och stärka sig själva genom att bryta dollarns dominans på världsmarknaden.

Nu hotar Donald Trump med kraftfulla åtgärder mot länderna, rapporterar AFP.

Trump hotar med åtgärder

I ett inlägg på den egna sociala mediekanalen Truth Social, hotar Trump med allvarliga konsekvenser för BRICS-länderna om de exempelvis skapar en ny valuta eller börjar favorisera någon annan valuta framför dollarn.

– Idén att BRICS-länderna försöker röra sig bort från dollarn medan vi står bredvid och tittar på är ÖVER, skriver Trump.

– Vi kräver ett åtagande från dessa länder att de varken kommer att skapa en ny BRICS-valuta eller stödja någon annan valuta för att ersätta den mäktiga amerikanska dollarn, annars kommer de att möta 100-procentiga tullar och bör förvänta sig att de får säga adjö till att sälja i den underbara amerikanska ekonomin, meddelar Donald Trump.

BRICS består av nio länder, som alltså enligt Trump riskerar 100-procentiga tullar; Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydafrika, Iran, Egypten, Etiopien och Förenade Arabemiraten.

”Vinka farväl till Amerika”

Donald Trump uttrycker en stor ilska över rapporter om att BRICS-länderna vill försvaga den amerikanska dollarns ställning.

– De kan hitta någon annan ”sucker”! Det finns ingen chans att BRICS kommer att ersätta den amerikanska dollarn i internationell handel, och alla länder som försöker bör vinka farväl till Amerika, menar den nyvalda presidenten.

Vid BRICS-mötet tidigare i höst uppgav Ryssland att det ultimata målet med samarbetet mellan länderna är att skapa en ”ny världsordning” där väst inte längre tillåts dominera.

Just att skapa ett alternativ till dollarn framhävdes som ett av de viktigaste stegen på vägen mot Putins mål.

Dollarns dominans i världen är ett stort problem för Putin och för Rysslands ekonomi.

BRICS-länderna, och ett antal andra länder som står dessa nära, hoppas på att samarbetet ska stärka deras ställning i världen.

Samtidigt har många av länderna en problematisk relation till varandra, som försvårar samarbetet. Det gäller bland annat Indien och Kina.

LÄS OCKSÅ: Putin samlar 20 länder – planerar ”ny världsordning”

Foto: Official White House Photo by Andrea Hanks resp President of Russia Office

Text: Redaktionen