24 oktober 2025

Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


JUST NU: Kanada varnar för Sverige

2025 11 13

Kanadas utrikesdepartement går ut med en skarp varning till medborgare som planerar att besöka Sverige.

På sin hemsida varnar departementet för att turister kan råka illa ut om de ”befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt”.

I synnerhet varnas kanadensiska medborgare för resor till Malmö, Göteborg och Stockholm med anledning av den utbredda organiserade brottsligheten i städerna.

– Nyligen har händelser inträffat som tyder på vedergällningsmord. I vissa fall har brottslingar använt bomber, handgranater eller improviserade sprängladdningar. Våldsamma incidenter har ägt rum på offentliga platser, bland annat barer och restauranger, skriver kanadensiska UD.

Landets medborgare uppmanas att tänka på följande när de befinner sig i Sverige:

- Var alltid vaksam och medveten om din omgivning

- Rör inte vid eller flytta misstänkta föremål eller obevakade paket

Här är länderna som är lika farliga som Sverige

Enligt TV4 rankar Kanadas UD följande länder som lika farliga att besöka som Sverige:

- Brasilien

- Mexiko

- El Salvador

- Pakistan

- Algeriet

- Sierra Leone

- Saudiarabien

- Ecuador

- Filippinerna

- Förenade Arabemiraten

LÄS MER: Nya direktresor från Sverige – till två länder 

Svaret: ”Det är ingen hemlighet”

Varningen förvånar inte Karin Wanngård (S), kommunstyrelseordförande i Stockholm. 

– Det är ingen hemlighet att Sverige befinner sig i en långvarig nationell kris med grov gängbrottslighet, säger hon till TV4.

Samtidigt betonar Wanngård att turismen fortsätter att öka i Sverige.

– I mätningar ser vi inte tecken på att kriminaliteten påverkar turismen, utan tvärtom ökade antalet gästnätter i somras och internationella mätningar visar att Stockholm betraktas som en väldigt attraktiv destination med höga värden inom bland annat trygghet.

LÄS OCKSÅ: Svenskar skeptiska inför global jättetrend

Foto: A. Gavlák

Text: Redaktionen


13nov25

Unikt förbud om bensin- och dieselbilar – första landet i världen

2025 11 13

FN:s klimattoppmöte COP30 fortsätter att skapa rubriker.

Under det två veckors långa mötet försöker världens länder enas om åtgärder för att minska utsläppen.

Nu har ett afrikanskt land tagit ett historiskt kliv.  

Det handlar om Etiopien som blir det första landet i världen att förbjuda import av bensin- och dieselbilar. Från och med 2025 kommer importerade bilar och lastbilar inte längre tillåtas drivas av fossila bränslen.

Syftet med förbudet är att minska koldioxidutsläppen, men också att lindra landets stora bränslebrist och stödja ekonomin. En av Etiopiens största utgifter just nu är import av bränsle, rapporterar The Guardian.

Samtidigt saknar ungefär hälften av landets invånare tillgång till el. Den nyinvigda renässansdammen vid Blå Nilen ska dock åtgärda problemet. Enligt den etiopiska regimen ska dammen, som invigdes i september, förse hela landet med elektricitet.

– Vi har en enorm potential inom förnybar energi, säger landets transportminister Bareo Hassen till The Guardian.

EU har satt deadline

Sverige och övriga medlemsländer i EU har tidigare enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035. Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

”Parentes i historien”

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har beskrivit elektrifieringen av fordonsflottan som avgörande för den gröna omställningen.

– Förbränningsmotorn är en parentes i historien och det måste alla förstå, sade Pourmokhtari till GP i början av förra året.

Tidöpartierna är dock inte eniga i frågan. Sverigedemokraterna är en stor motståndare till ett förbud mot bensin- och dieselbilar och KD har öppnat för att revidera eller riva upp beslutet.

LÄS OCKSÅ: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen