Nya regler för all hämtmat – det här gäller

2023 11 03

Från och med 1 januari 2024 gäller nya regler när du köper hämtmat.

Alla som beställer snabbmat måste erbjudas att få sin mat i en låda som går att återanvända.

Det gäller alla som köper så kallad “take away” och innebär i praktiken mer eller mindre ett stopp för engångsförpackningar av plast.

Förändringarna införs i hela landet och omfattar både restauranger och livsmedelsbutiker.

20 kilo plast per person

Svenskarnas användning av plastförpackningar har ökat hela 40 procent de senaste tio åren, enligt siffror som Upsala Nya Tidning plockat fram.

Det motsvarar 20 kilo plast per person och år och mycket eldas upp istället för att återvinnas.

Men det är inte enbart för resursförbrukningens skull som kravet på alternativa förpackningar nu träder i kraft.

Det handlar också om att motverka nedskräpning.

– Den som på den svenska marknaden tillhandahåller dryck i engångsmugg respektive den som tillhandahåller snabbmat i en engångsmatlåda ska erbjuda möjlighet att få drycken eller maten serverad i en återanvändbar förpackning, bekräftar Naturvårdsverket på sin hemsida.

En regel till

Att restauranger och livsmedelskedjor måste erbjuda andra alternativ än plast är dock inte den enda regelförändringen.

Företag som tillverkar plastförpackningar ska nu också kunna straffas om folk slänger förpackningarna i fråga på andra ställen än i soptunnan, skriver UNT.

Det kommer att ske genom att Naturvårdsverket granskar hur mycket plast man hittar slängt i kommunerna.

Därefter faktureras de företag som ligger bakom de aktuella plastförpackningarna.

– Avgiften baseras dels på hur mycket skräp som Naturvårdsverket hittar, dels vad det kostar kommunerna att städa undan avfallet, framhåller Uppsalatidningen.

Konkret innebär det till exempel att en producent av plastlock måste betala en högre avgift om det upptäcks att folk slänger just många plastlock utomhus.

"Sverige nästan kriminella"

För ett par år sedan genomförde Sveriges Radio Ekot en granskning av de plastförpackningar som slängs i landet.

Radiokanalen visade att enbart 20 procent av förpackningarna återvinns.

Naturvårdsverket hade själva uppgett till EU att siffran låg på 46 procent.

Felet berodde enligt Ekot på att myndigheten missat 150 000 ton plast som aldrig hade registrerats.

– Jag tänker att Sverige är väl inte kriminella, men väldigt nära. Svensk statistik på detta område är inte bra, sade Peter Sundt, då ordförande för ERPO, plastpåseåtervinnarnas europeiska branschorganisation, till SR.

Foto: E. Rabkina

Text: Redaktionen


JUST NU: Kristersson ger plötsligt besked – om euro i Sverige

2025 10 16

Ulf Kristersson ger ett oväntat besked om införande av euro i Sverige.

2003 hölls en folkomröstning om införande av euron i Sverige.

55,91 procent av svenska folket röstade nej till att införa den nya valutan.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vill nu ta upp frågan igen.

Plötsligt besked om euron

Ulf Kristersson öppnar för att utreda ett införande av euron i Sverige, rapporterar SvD.

Statsministern vill ta upp eurodebatten igen, enligt tidningen.

Moderaternas arbetsstämma ska också fatta ett beslut om hur en ny utredning om införandet av euron ska se ut.

– Vi har aldrig bytt ståndpunkt. Vi är i grunden för ett svenskt euro-medlemskap, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Han understryker emellertid att han och partiet respekterar folkomröstningens resultat.

Samtidigt menar man att mycket har förändrats i Europa sedan 2003.

LÄS OCKSÅ: Stupar efter 35 år - tung konkurs i byggbranschen

Vill få igång debatten

Ulf Kristersson vill inte i direkt mening prata om ett införande av euron.

Statsministern har heller inga planer på en ny folkomröstning.

Han framhåller dock att han vill få igång debatten igen, och utesluter inte att frågan kan utredas under nästa mandatperiod.

– Jag har inga planer på någon ny folkomröstning, men det vore konstigt om inte just den fråga som diskuteras i hela övriga Europa diskuteras också i Sverige, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Förutspådde euro redan i år

Frågan om euron har börjat dyka upp igen i den svenska debatten.

I våras gick Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare PM Nilsson ut med en oväntad spådom om euron.

Nilsson hävdade att euron kan införas i Sverige – redan i år, 2025.

Skälet var att han såg framför sig att USA skulle sätta Sverige under hård press med Trumps tullpolitik. Då skulle Sverige ställas inför ett val, menade Nilsson.

– Antingen vika sig helt platt eller att blixtsnabbt knyta sig till euroområdet, sade PM Nilsson till Expressen.

Den spådomen ser inte ut att slå in, men klart är att frågan om att införa euron i Sverige åter har börjat smyga sig in i den svenska debatten igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp I Boran

Text: Redaktionen


16okt2025

Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar

2025 10 16

Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.

I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.

SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.

Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.

Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.

Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.

Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.

En abonnemangstyp ökar kraftigt 

Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.

Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.

Över hälften

I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.

Det är en kraftig ökning.

Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.

Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige

Sport upplevs som dyrt

Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.

Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.

25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

- Daglig tittartid: 95 minuter

- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)

- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.

Källa: Streamingbarometern

Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen