NYA REGLER: Alla bilar kommer pipa – införs nu

2024 07 16

Från och med sommaren 2024 börjar nya regler för nyproducerade bilar att gälla i Sverige.

Reglerna har nu varit i bruk i drygt två veckor efter att EU klubbat igenom förändringen med start 1 juli.

Det handlar om det nya varningssystemet “Intelligence Speed Assistance", ISA, som ska installeras i samtliga nya bilar som kommer ut på marknaden.

Systemet innebär att ett pipande ljud varnar när du överskrider hastighetsgränsen, vilket är tänkt ska stoppa fortkörare och förhindra olyckor.

Långsiktig förändring

Från början var systemet tänkt som en hastighetsbegränsare som helt skulle omöjliggöra högre hastigheter än den tillåtna.

I slutändan nöjde sig EU med varningssystemet. Det blinkar, piper eller skakar på ratten om man kört för fort.

Eftersom det införs för nya bilar handlar det om en långsiktig förändring som på sikt ska gälla alla bilar ute i trafiken.

Men förändringen har också mötts av kritik. Det räcker att ligga tre procent över hastighetsgränsen för att systemet ska ge utslag, uppgav bilförsäljaren Robert Runnemark för SR tidigare i år.

"Gör mig galen"

Tommy Wahlström, svensk representant i juryn för Årets bil, instämmer i kritiken.

Det här gör mig galen. När man följer trafiken på en väg går hastigheten ofta upp och ner lite. Jag tycker inte att jag är en fartdåre som borde få ett irriterande pling-pling-pling varje gång hastigheten går en eller två kilometer över gränsen, säger han till norska Dagbladet.

– Dessutom visar de flesta bilar tre till fyra procent för hög hastighet på hastighetsmätaren. Det betyder att även om hastighetsmätaren visar 82-83 km/h så är det osannolikt att du kör för fort.

Inte alltid lätt att stänga av

Det går visserligen att stänga av funktionen. Men varje gång man slår på bilen igen sätts den automatiskt igång igen.

Hur enkelt det är att slå av varningssytemet varierar dessutom kraftigt bilar mellan, enligt testsajten Elbil24.

Enligt Robert Runnemark vänjer man sig dock till slut.

I början tänkte jag “hur ska man stå ut med det här?” Men nu känns det mer hemtamt.

232 dog förra året

Under 2023 skadades 14 561 personer och 232 personer omkom i trafikolyckor i Sverige.

Dödssiffran är 25 fler än snittet för pandemiåren 2020 och 2021.

–  Vi måste tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag fortsätta det viktiga arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Foto: A. Boucher

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland attackerat – köpcentrum står i lågor

2025 11 07

Ukrainska drönarattacker har träffat ett köpcentrum i de ryskockuperade delarna av Ukraina.

Attacken genomfördes under natten till fredag mot staden Novopskov i regionen Luhansk, som ligger i de ockuperade delarna av Ukraina.

– Ukrainas väpnade styrkor använde drönare för att slå till mot en tvåvåningsbyggnad i ett köpcentrum i Novopskov, meddelade Rysslands utsedda ledare för den ockuperade regionen, Leonid Pasechnik, rapporterar den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.

Taket förstört

Drönarattacken orsakade en brand och delar av taket har förstörts.

– En brand bröt ut, taket förstördes delvis och en del av de lokaler som hyrdes ut av enskilda företagare brann upp, uppger Leonid Pasechnik, i ett inlägg på Telegram.

Trots de stora materiella skadorna har inga skador på människor rapporterats.

– Lyckligtvis blev inga skadade, uppger Leonid Pasechnik.

LÄS OCKSÅ: Trump bekräftar massiv kalldusch för Kreml

Räddningstjänsten på plats

Regionens räddningstjänst har ryckt ut för att släcka branden efter attacken.

Branden uppges nu vara under kontroll.

– Alla arbetar för att eliminera konsekvenserna av ännu en meningslös fientlig attack mot ett civilt objekt, framhåller Leonid Pasechnik, i Telegraminlägget.

Ryssland kraftsamlar i ockuperade delar

Rysslands ledning i Kreml har i veckan beslutat att officiellt inkludera de ockuperade delarna av regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson i Rysslands södra militärdistrikt, uppger Kyiv Independent.

– I distriktet ingick redan det ockuperade Krim, och beslutet skapar en grund för en utvidgning av värnplikten i de nu ockuperade områdena, framhåller tidningen.

Ukraina varnar för att det kommer leda till att fler ukrainska medborgare i de ockuperade delarna kommer tvingas in i den ryska armén.

– Enligt Ukrainas underrättelsetjänster har Ryssland under de första två åren av det fullskaliga kriget mobiliserat cirka 300 000 män från lokalbefolkningen i det ockuperade Ukraina, uppger Kyiv Independent.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Text: Redaktionen


7nov2025

Nya körkortsregler på gång – folk kan behöva ta om kortet

2025 11 07

Regeringen föreslår skärpta körkortsregler med start 1 maj 2026.

De nya reglerna syftar till att motverka fenomenet körkortsturism.

Det ska alltså bli svårare för personer i Sverige att byta till sig ett svenskt körkort, vilket kan göras genom att ta ett körkort i ett tredjeland och sedan byta det till ett svenskt.

Ofta med ett första byte i ett annat EES-land med lägre regelkrav, för att sedan komma åt det svenska körkortet.

Kan behöva ta om

Personer som inte kan möta de nya kraven kommer behöva ta om körkortet i Sverige.

– Med propositionen tas ett viktigt steg för att förhindra fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, i ett uttalande.

– Det bidrar i sin tur till att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken för ökad trafiksäkerhet.

Nuvarande regler

Nuvarande regler tillåter alla som bor permanent i Sverige och som har ett körkort från ett annat EES-land att byta ut det mot ett svenskt körkort.

Och det kan göras oavsett om körkortet togs i ett helt annat land från början.

– Detta har lett till att personer bosatta i Sverige i somliga fall skaffat ett körkort från ett land utanför EU och ESS, ett så kallat tredjeland, som normalt inte får bytas ut direkt mot ett svenskt körkort, uppger regeringen.

– Genom att åka till ett EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör kan dessa personer på så sätt komma runt de svenska kraven för att ta körkort.

Läs mer: ”Minskat med hela 40 procent” – stort bakslag för kriminella

Ställer högre krav

Regeringens förslag är att nu ställa högre krav för att få göra ett byte till svenskt körkort.

Det handlar om tre nya krav, som måste uppfyllas av den som vill byta sitt körkort.

- Körkortshavaren måste ha haft ett utbytt körkort med motsvarande körkortsbehörighet i EES i minst fem år innan flytten till Sverige.

- Tredjelandskörkortet som har bytts ut mot körkortet ska vara utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz.

- Körkortshavaren måste ha gjort ett godkänt förarprov i ett EES-land som täcker behörigheterna på körkortet.

Läs mer: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Foto: L. Simonsson, Transportstyrelsen

Text: Redaktionen