NYA REGLER: Alla bilar kommer pipa – “Hur ska man stå ut?”

2024 03 05

Från och med sommaren gäller nya regler för nyproducerade bilar i Sverige.

Det sker alldeles för många dödsolyckor på vägarna runtom i Europa.

Antalet sjönk i Sverige under pandemin – men sedan har siffrorna vänt igen.

Över en längre tid har vi haft en minskning av antalet omkomna i vägtrafiken. 2020 var antalet döda i trafiken som allra lägst, på grund av coronapandemin, därefter har vi tyvärr sett en ökning av antalet döda i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Börjar pipa

Nu kräver EU förändringar hos medlemsländerna.

Därför införs nya regler för alla nyproducerade bilar i år – som ska minska antalet dödsolyckor med 20 procent.

Det handlar om ett varningssystem som börjar pipa ljudligt när föraren överstiger hastighetsgränsen.

– Så fort man har passerat mer än tre procent över den tillåtna hastigheten så piper den tre gånger, förklarar bilförsäljaren Robert Runnemark för Sveriges Radio.

Irriterande – men man vänjer sig

Kravet börjar gälla från och med sommaren 2024. Eftersom det införs för nya bilar handlar det om en långsiktig förändring som på sikt ska gälla alla bilar ute i trafiken.

En del menar dock att larmgränsen på tre procent över hastighetsgränsen är något för tajt – vilket kan vara irriterande till en början.

Men man vänjer sig, menar Robert Runnemark.

– I början tänkte jag “hur ska man stå ut med det här?” Men nu känns det mer hemtamt.

232 dog förra året

Under 2023 skadades 14 561 personer och 232 personer omkom i trafikolyckor i Sverige.

Dödssiffran är 25 fler än snittet för pandemiåren 2020 och 2021.

–  Vi måste tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag fortsätta det viktiga arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam. 

Ska halveras till 2030

År 2020 antog den dåvarande regeringen nya etappmål för Sveriges trafiksäkerhetsarbete, den så kallade Nollvisionen.

Målet är en halvering av antalet omkomna och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030.

Fakta omkomna i vägtrafiken under 2023:

- 7 var barn i åldern 0-15 år

- 76 personer var 65 år eller äldre

- 139 var skyddade (114 i personbil, 18 i lastbil, 4 i buss och 3 i A-traktor/traktor)

- 93 var oskyddade (29 motorcyklister, 26 cyklister varav 3 elsparkcyklister, 24 fotgängare, 8 på fyrhjuling, 4 mopedister och 2 övriga)

Källa: Transportstyrelsen

Foto: S. Mahlke

Text: Redaktionen


Ny lag börjar gälla i dag lördag – påverkar elbilsägare

2024 04 13

Från och med i dag förenklas betalningen vid laddstationer.

EU-parlamentet fattade beslut om den nya lagen redan sommaren 2023, och på lördagen börjar den gälla.

Nu ska betalningen vid laddstationer förenklas.

Detta genom att införa krav på att erbjuda kortbetalning vid alla nya laddplatser.

Det rapporterar Teknikens värld.

Blir mer tillgängligt

Syftet med lagförändringen är att göra laddning för elbilar mer tillgängligt för alla.

Det hela innebär att det inte längre kommer ställas krav på registrering, brickor eller speciella kort.

Från och med den 13 april måste alla nyinstallerade laddstationer erbjuda alternativet kortbetalning.

Har ställts krav

Under en längre tid har konsumenter ställt krav på att förenkla elbilsägande på olika sätt för att skynda på utvecklingen vad gäller elektrifieringen av fordonsflottan.

Just laddningen är en av de saker som man har menat varit underprioriterat.

De som har elbil vill i högre utsträckning se att tillgängligheten vad gäller laddstationer över hela landet måste förbättras.

Detta som en delåtgärd i arbetet med elektrifieringen av samhället.

Elektrifieringen viktig

Regeringen vill satsa på utbyggnaden av laddinfrastrukuren.

– Elektrifieringen av transportsektorn är central för att Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU ska nås, framhöll regeringen i höstas.

– Därför satsar regeringen nu på laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon för att skapa förutsättningar för elektrifierade vägtransporter.

– En omfattande och snabb elektrifiering av vägtransporterna krävs för att transportsektorn ska kunna nå i princip noll utsläpp av växthusgaser. 

– För elbilar behöver det finnas tillgång till publik och icke-publik laddning i hela landet, för invånare i allt från gles- och landsbygd till städer.

“Av yttersta vikt”

Ebba Busch är en som har tryckt på vikten av utbyggnaden.

– Vi behöver ersätta fossila transporter och minska hushållens transportkostnader, det är av yttersta vikt för Sveriges konkurrenskraft och den gröna omställningen, har hon sagt.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 14

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.   

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.     

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.     

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen