NYA REGLER: Alla bilar kommer pipa – “Hur ska man stå ut?”
2024 03 05
Från och med sommaren gäller nya regler för nyproducerade bilar i Sverige.
Det sker alldeles för många dödsolyckor på vägarna runtom i Europa.
Antalet sjönk i Sverige under pandemin – men sedan har siffrorna vänt igen.
– Över en längre tid har vi haft en minskning av antalet omkomna i vägtrafiken. 2020 var antalet döda i trafiken som allra lägst, på grund av coronapandemin, därefter har vi tyvärr sett en ökning av antalet döda i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Börjar pipa
Nu kräver EU förändringar hos medlemsländerna.
Därför införs nya regler för alla nyproducerade bilar i år – som ska minska antalet dödsolyckor med 20 procent.
Det handlar om ett varningssystem som börjar pipa ljudligt när föraren överstiger hastighetsgränsen.
– Så fort man har passerat mer än tre procent över den tillåtna hastigheten så piper den tre gånger, förklarar bilförsäljaren Robert Runnemark för Sveriges Radio.
Irriterande – men man vänjer sig
Kravet börjar gälla från och med sommaren 2024. Eftersom det införs för nya bilar handlar det om en långsiktig förändring som på sikt ska gälla alla bilar ute i trafiken.
En del menar dock att larmgränsen på tre procent över hastighetsgränsen är något för tajt – vilket kan vara irriterande till en början.
Men man vänjer sig, menar Robert Runnemark.
– I början tänkte jag “hur ska man stå ut med det här?” Men nu känns det mer hemtamt.
232 dog förra året
Under 2023 skadades 14 561 personer och 232 personer omkom i trafikolyckor i Sverige.
Dödssiffran är 25 fler än snittet för pandemiåren 2020 och 2021.
– Vi måste tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag fortsätta det viktiga arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam.
Ska halveras till 2030
År 2020 antog den dåvarande regeringen nya etappmål för Sveriges trafiksäkerhetsarbete, den så kallade Nollvisionen.
Målet är en halvering av antalet omkomna och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030.
Fakta omkomna i vägtrafiken under 2023:
- 7 var barn i åldern 0-15 år
- 76 personer var 65 år eller äldre
- 139 var skyddade (114 i personbil, 18 i lastbil, 4 i buss och 3 i A-traktor/traktor)
- 93 var oskyddade (29 motorcyklister, 26 cyklister varav 3 elsparkcyklister, 24 fotgängare, 8 på fyrhjuling, 4 mopedister och 2 övriga)
Källa: Transportstyrelsen
Foto: S. Mahlke
Text: Redaktionen