Nya krav på bilförsäkringar – det här gäller om bilen blir skadad

2024 02 22

Nu ställs nya krav på svenska bilförsäkringar – och i förlängningen verkstäder – om hur eventuella skador ska hanteras.

Varje år kommer det in omkring en miljon skadeanmälningar på försäkrade personbilar där någon form av skadehantering är nödvändig.

En stor del av skadehanteringen påverkar dessutom miljön – och de nya försäkringskraven ämnar just att minska påverkan och risken för hälso- och miljöfarliga utsläpp.

Mängden reparationer ökar

Kraven kommer från Naturskyddsföreningens förlängda arm Bra Miljöval som sedan 2011, med stor framgång, ställt miljökrav på bilförsäkringar.

– De senaste 25 åren har antalet skador på fordon ökat kraftigt, vilket även ökat mängden reparationer, säger Agneta Zandén, produktansvarig på Bra Miljöval Försäkringar.

– Genom att ställa krav på bilförsäkringar går det att minska miljöpåverkan från skadehantering. Dessutom kan bilförsäkringen bidra till ett mer effektivt nyttjande av varje bil och till att främja förnybara drivmedel.

Särskild rangordning

De nya miljökraven, som är betydligt skarpare än tidigare, får också nya följder för hur bilar på plats i verkstaden vid händelse av en skada.

Det måste finnas ett strategiskt miljöarbete, vilken bland annat tar sig uttryck i en särskild rangordning för hur skador ska hanteras.

– I första hand ska bilen repareras. I andra hand ska trasiga delar bytas ut mot återbrukade och i sista hand ska bildelar ersättas med nya. För att minska transporter har även digital fotobesiktning införts, säger Agneta Zandén.

Krav på ersättningsbilar

Totalt ställer Bra Miljöval fyra krav på bilförsäkringarna där den röda tråden handlar om en minskad klimatpåverkan inom resursanvändningen och hos leverantörerna. 

Inom skadehanteringen innefattar det också nya krav på ersättningsresor och ersättningsbilar vid reparation.

– För att försäkringen ska bidra till låga koldioxidutsläpp när bilen används ska försäkrade bilar som drivs på el, biogas eller vätgas gynnas framför fossildrivna bilar, framhåller bland annat organisationen.

LÄS MER: Nya regler när du ska besiktiga bilen – börjar gälla inom kort

LÄS MER: Stor förändring bekräftad för elbilsägare – "inte acceptabelt"

Foto: O. Augustijn

Text: Redaktionen


Ryssland sätter in 300 000 soldater

2024 12 03

Ryssland kommer trappa upp kriget i Ukraina efter årsskiftet.

Det står klart efter ett nytt besked från landets försvarsdepartement.

I ett färskt uttalande meddelar departementet att ytterligare 300 000 soldater kommer skickas till Ukraina.

Beskedet ges i den ryska militärledningens officiella tidning Krasnaya Zvezda.

– Ytterligare 300 000 militärer kommer att placeras i Ukraina efter att de har genomgått ett gigantiskt militärt träningsprogram, framhåller Ivan Buvaltsev, chef för stridsutbildning vid den ryska försvarsmakten.

– Femton kompanier med militära instruktörer och specialister ska utbilda de nya rekryterna. Fokus kommer att läggas på militära anfallsstrategier, eftersom det har blivit särskilt relevant med anledning av våra truppers avancemang i Ukraina.

Vidare uppger Buvaltsev att rekryterna kommer utbildas på mer än 2 300 platser i Ryssland.

De kommer även involveras i övningar utomlands, framhåller militärchefen.

– Övningarna kommer hållas under så nära stridsförhållanden som möjligt.  

Uppgifter: Så stora är Rysslands förluster

Sedan början av den fullskaliga invasionen har Ryssland främst förlitat sig på professionella soldater och frivilliga. 

Den ryska ledningen erbjuder generösa engångsbetalningar till de som ansluter sig till kriget.

Men behovet av nya rekryter är stort.

Enligt ukrainska uppgifter har närmare 700 000 ryska soldater dödats eller skadats i kriget.

Trots de massiva förlusterna syns inga tecken på att kriget kommer ta slut. 

Snarare tycks det eskalera, vilket Rysslands senaste besked är ett tecken på. 

LÄS MER HÄR:

Blodigt rekord har slagits – mardröm för Ryssland

Ryssland drar tillbaka styrkor från Ukraina

Tunga ryska förluster – i flera delar av världen

Ryssland hävdar – “Kuppförsök i vårt grannland”

Foto: A. Jawfox resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen