Nya krav för körkort från och med nu – detta gäller

2025 02 04

Nu har de nya reglerna för körkort i Sverige trätt i kraft.

Från och med 1 februari började nya krav att gälla för den som planerar att ta körkort.

I korthet innebär förändringen en sänkning av synkraven, vilket innebär att fler personer än tidigare nu kommer att få möjlighet att köra bil.

– Reglerna behövde justeras, Sverige har haft strängare krav vad gäller just synfältsbortfall än vissa andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Kan få körkortet tillbaka

Enligt Transportstyrelsen förlorar cirka tusen svenskar sina körkort varje år på grund av synfältsbortfall.

Många av dessa kan nu kunna få tillbaka körkorten tack vare de nya reglerna, som innebär att “en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras”.

Det gäller både för lägre och högre behörigheter, enligt myndigheten.

Gränsvärdet har därmed ändrats till en liknande nivå som redan finns i Norge och Storbritannien.

– För att få sin sak prövad utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste man ansöka om körkortstillstånd igen, säger Åsa Ericson.

Nya förslag till sommaren

Som följd av Transportstyrelsens besked uppstod frågan om de nya reglerna kan möjliggöra för en person att genom att körprov visa att man kan kompensera för en synnedsättning.

Så är inte fallet, försäkrar myndigheten.

– Vi är medvetna om att ett körprov är mycket efterfrågat och det pågår ett separat arbete för att utreda förutsättningarna för ett sådant prov. Förslaget kommer att redovisas i juni 2025, säger Ingela Janbjer, sektionschef på Transportstyrelsen.

Optiker får mer makt

Sedan i lördags, och i praktiken från och med idag måndag, får nu optiker alltså utfärda fler synintyg än vad som fram till nu varit fallet.

Tidigare har enbart ögonläkare kunnat utfärda dessa intyg, som exempelvis gäller intyg kopplade till synfältsundersökningar.

Optiker har kompetensen och den ska vi självklart använda oss av i den mån det är möjligt för att underlätta både för enskilda och den hårt belastade ögonsjukvården, säger Åsa Ericson.

Foto: A. Lazic

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen