Nya kostnader kommer läggas på hushållen – infrastrukturen för dålig

2024 07 24

Investeringsbehovet i svensk vatteninfrastruktur är enormt.

Under den senaste tiden har förbättringspotentialen i infrastruktur uppmärksammats.

Trafikverket har sedan tidigare pekat ut att stora pengar behövs för att uppgradera vägnät och järnvägar runt om i landet.

Men svenska avlopps-och vattensystem är också i stort behov av uppgraderingar.

Det rapporterar TV4.

“Börjar se konsekvenser”

På olika håll runt om i Sverige tycks brister kunna påvisas.

Det handlar om såväl sprickor och läckor i ledningar som dricksvatten som måste kokas av olika anledningar.

– Vi börjar se fler konsekvenser runt om i samhället över hela landet. Vattnet stängas av på obestämd tid, man tvingas koka det och det blir allt vanligare med översvämningar, säger Klara Westling, expert inom avlopp och miljö på Svenskt vatten, till TV4.

Läggs på hushållen

Läkemedelsföretag som sätter svårnedbrytbart läkemedel på marknaden väntas stå för del av kostnaderna.

Resten kommer kommunerna att få betala för, vilket innebär att invånare kommer att få räkna med högre kostnader vad gäller vatten och avlopp.

– På 15 år kommer priset på dricksvattnet fördubblas, säger Klara Westling.

Växande investeringsskuld

I en rapport från förra året konstaterade Svenskt Vatten att det finns ett stort investeringsbehov.

– Sveriges infrastruktur för dricksvatten och avlopp bedöms ha ett årligt investeringsbehov på 31 mdkr. 

– Den årliga investeringstakten ligger runt 20 mdkr och år 2021 investerade VA-organisationerna 21 mdkr. Detta innebär en årligt återkommande underinvestering på ca 10 mdkr och en växande investeringsskuld.

Har rättigheter

Svenskt Vatten understryker flera viktiga punkter i samband med rapporten.

- VA-taxorna i Sveriges kommuner behöver till 2040 i snitt fördubblas i dagens penningvärde.

- Fastighetsägare behöver bli skyldiga att bekosta och genomföra åtgärder för klimatanpassning på den egna fastigheten.

- Fondering av medel måste tillåtas för både ny- och reinvesteringar.

Foto: J. van der Schaaf

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen