NY UPPTÄCKT: Skippa tvål – då gynnas du av oväntad effekt

2023 05 11

Att avstå tvålen i duschen eller när man tvättar händerna är för många sannolikt en främmande tanke.

Men faktum är att det finns fördelar att hämta om du skippar tvålen.

Särskilt när vi nu rör oss mot sommartider.

Forskare har nämligen kommit fram till att myggor attraheras av tvål – vilket gör dig som löddrar in dig med väldoftande såpa till en extra stor måltavla.

Doftar blomma och människa

Anledningen är att myggorna, när de inte livnär sig på blod, kompletterar sitt sockerintag med nektar.

– Det faktum att vi använder blommiga och fruktiga dofter på våra kroppar betyder att samma föremål doftar som en blomma och en person samtidigt, säger Clément Vinauger, ledare av forskningsprojektet vid Polytechnic Institute and State University, till The Guardian.

"Som kaffe och muffins"

Med andra ord: dubbel lycka för myggorna.

– Det skulle vara som att vakna upp och lukta på något som doftade både kaffe och muffins. Mycket tilltalande, konstaterar Clément Vinauger.

"Anmärkningsvärt"

Forskarna betonar dock att det är skillnad på tvål och tvål – och människor och människor.

Effekterna har visat sig vara olika, sannolikt på grund av att den interaktion som uppstår mellan tvålarna och varje individs personliga doft.

– Det är anmärkningsvärt att samma individ som är extremt attraktiv för myggor när den är otvättad kan göras ännu mer attraktiv för myggor med en tvål och sedan bli avvisande eller motbjudande för myggor med en annan tvål, säger Clément Vinauger.

Är delvis förklaringen

Slutsatsen är att tvål delvis är förklaringen till varför vissa människor tycks vara riktiga myggmagneter – medan andra kan gå en hel sommar utan ett enda bett.

Tre av fyra tvålar som testades i studien, som publicerats i tidskriften iScience, visade sig öka attraktionskraften för flera deltagande försökspersoner.

En av dessa var storsäljaren Dove. De två övriga var Dial och Simple Truth.

Den fjärde tvålen, som hade relativt avvisande effekt, kunde enligt forskarna kopplas till kokosnötsdoften.

Sedan tidigare finns det bevis för att just kokosnötsolja är ett naturligt avskräckande myggmedel.

Foto: Curology

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen