NY UNDERSÖKNING: Husdjuren prioriteras framför den egna partnern

2022 04 28

En ny stor undersökning visar att en betydande del av husdjursägare skulle välja sitt djur före sin partner.

Det är djurbutiken Arken Zoo som genomfört den årliga “Husdjursbarometern” och bland annat ställt den direkta frågan “Om du var tvungen att välja, skulle du välja partnern eller ditt husdjur?”.

Av de 1 800 respondenterna i Sverige, Norge och Finland meddelade hela 43 procent att husdjuret skulle prioriteras först, rapporterar Sveriges Radio. Enbart 25 procent skulle välja partnern.

“En del av familjen”

– Husdjursbarometern visar än en gång att så gott som alla tillfrågade husdjursägare, i såväl Sverige som Finland och Norge, ser husdjuret som en del av familjen, och att de känner sig älskade av sitt husdjur. Att husdjuren i sin tur minskar stress och ensamhet blir en fin symbios mellan djur och människa, säger Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo.

Veterinärkostnader stor utmaning

Allt är dock inte frid och fröjd. Husdjursbarometern tog även tempen på de största utmaningarna för hund- och kattägare.

Bland hundägarna hamnade veterinärkostnader, att lämna hunden ensam och att träna hunden så att den uppför sig i topp. Kattägarnas största utmaningar var å andra sidan pälsfällning, förstörda möbler och omkostnader.

Djurägare före pandemin

Trots att många blev djurägare under pandemin hade de flesta respondenterna blivit med husdjur redan före 2019. 

De flesta djuren är i åldern 5 – 10 år och en stor majoritet av djurägarna svarade att husdjur skänker glädje och minskar stress och ensamhet, skriver Arken Zoo i ett pressmeddelande.

Rasens minskade betydelse

En annan studie, utförd vid MIT och Harvard, visar samtidigt att rasen inte spelar så stor roll för hundars beteende som tidigare har antagits.

– I genomsnitt kan rasen bara förklara knappt 10 procent av de beteendeskillnader vi ser mellan hundarna i studien. Det kan verka vara paradoxalt, eftersom det strider mot de starka föreställningar som finns om olika raser, säger Elinor Karlsson, professor vid University of Massachusetts Medical School, till Dagens Nyheter.

Låga samband

Studien har framför allt fokuserat på vardagsbeteenden hos hundar. Till exempel visar resultaten att det finns väldigt låga samband mellan ras och hundens benägenhet att bli reagera aggressivt vid ett störande eller skrämmande stimuli.

Där fanns ingen koppling vare sig till genetik eller ras.

Hunden en individ

En viktig slutsats som bekräftades med studien är att man inte ska glömma att hundar är individer vars egenskaper och beteende lätt kan variera även inom raser.

– Det finns vissa genomsnittliga skillnader mellan raser, men i dag är spridningen så stor att det inte är någon garanti att man ska trivas med en viss hund bara för att man väljer en viss ras, säger Elinor Karlsson till DN.

Foto: A. Lancaster

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen