Ny trend i Sverige ökar risken för cancer

2024 11 28

En farlig trend sprids nu snabbt runt om i landet.

Det handlar om en särskild diet som hyllas på allehanda konton i sociala medier och den går ut på att man ska äta stora mängder av vissa livsmedel.

Alla grönsaker utesluts

Trenden heter carnivore-dieten och är även populär i USA.

– Dieten tillåter bara konsumtion av kött av olika slag, ägg, mejeriprodukter, fisk med mera, förklarar anrika Harvard Medical School.

Många som följer carnivore-dieten äter särskilt mycket kött.

– Man ska utesluta alla grönsaker, frukter, havregryn, frön och nötter med mera.

Då kroppen inte får mycket sockerkalorier bränner man istället fett vilket många konsumenter tror är lyckat.

En rad negativa effekter

Men det finns stora risker med den nya dieten.

– Det ökar risken för tjock- och ändtarmscancer. Det är det som är problemet.

Det förklarar experten Åsa Brugård Konde vid Livsmedelsverket för TV4.

Att vräka i sig djurkött har en rad negativa effekter.

– Djurfett är den mest ohälsosamma fettypen eftersom den ökar nivåerna av olämplig kolesterol, poängterar Howard LeWine vid Harvard Helath Publishing.

– Andra bekymmer med carnivore-dieten är att man ökar risken för njursten, gikt och benskörhet, säger han.

Mer energi och snyggare kropp

I sociala medier framhåller emellertid inte minst olika så kallade influencers att det finns en mängd fördelar med carnivore-dieten.

Dieten ger ökad energi, mer pigghet och en snyggare kropp enligt marknadsföringen.

Bland annat påstås den vara toppen om man har mycket att göra i skolan eller på jobbet eftersom man orkar mer på kortare tid.

Men nackdelarna är betydande och bakgrunden är att dieten ger så svag variation av livsmedel.

– På grund av den totala elimineringen av en majoritet av de olika livsmedelsgrupperna så finns det många nackdelar med carnivore-dieten, uppger den stora amerikanska hälsoplattformen Healthline.

Foto:  P.  Du Preez

Text: Redaktionen


Svenskt klädmärke i konkurs efter 14 år

2024 11 28

Ytterligare ett bolag har ansökt om konkurs.

Det är ett fortsatt tufft läge i svensk ekonomi.

Riksbanken har inlett en räntesänkningscykel och regeringen har aviserat att man lägger om fokuset till tillväxt snarare än inflationsbekämpning.

Samtidigt väntas det ta tid innan räntesänkningarna får önskad effekt - och konkursansökningarna fortsätter att välla in.

Går i konkurs

Nu kommer besked om att ytterligare ett företag har ansökt om konkurs - den här gången i modebranschen.

Det är det svenska klädmärket New Black som tvingas kasta in handduken.

Företaget grundades 2010 och har under en tid varit en av Sveriges mest framgångsrika aktörer inom streetwear.

Enligt sajten E-handel har modebolaget bland annat haft samarbete med den världskända brittiska artisten Stormzy och skådespelerskan Noomi Rapace.

Har fått det tufft

New Black har under den senaste tiden kämpat med stora ekonomiska svårigheter.

Konkursen är ett faktum men konkursförvaltaren Peter Eriksson hoppas kunna kunna göra något av varumärket.

– Det är ju ett känt och välrenommerat modevarumärke så det hoppas vi på. Om en månad eller två siktar vi på att ärendet ska vara avslutat, säger han till sajten Habit.

Stor osäkerhet

Trots Riksbankens räntesänkningar råder alltjämt stor osäkerhet på marknaden.

Det fastslår kreditupplysningsföretaget UC i en ny rapport.

– Den makroekonomiska situationen är klart oförutsägbar och vår data visar på en varierande utveckling. Under september ökade konkurserna, medan oktober nu i stället visar en minskning, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Trots denna nedåtgående trend i oktober kvarstår osäkerheten på marknaden. De senaste siffrorna indikerar att framtidsutsikterna för företagen är splittrade och att den ekonomiska situationen fortfarande är svår att bedöma.

Fortsatt svårt

Valan understryker att situationen fortfarande är svår trots att det värsta är bakom oss och att många branscher har det fortsatt kämpigt.

– Många sektorer fortsätter att kämpa under svåra marknadsförhållanden, säger Valan.

Arkivfoto: Artificial Photography

Text: Redaktionen


Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

2024 11 28

En av världens största biltillverkare är på väg att gå under.

Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.

Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.

Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.

– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.

Kan gå till ärkerivalen

Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.

Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.

Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.

En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.

– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.

Räddades för 25 år sedan

Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs. 

Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.

Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.

Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.

– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.

9 000 blir av med jobbet

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.

Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.

– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen