Ny trend i Sverige ökar risken för cancer

2024 11 28

En farlig trend sprids nu snabbt runt om i landet.

Det handlar om en särskild diet som hyllas på allehanda konton i sociala medier och den går ut på att man ska äta stora mängder av vissa livsmedel.

Alla grönsaker utesluts

Trenden heter carnivore-dieten och är även populär i USA.

– Dieten tillåter bara konsumtion av kött av olika slag, ägg, mejeriprodukter, fisk med mera, förklarar anrika Harvard Medical School.

Många som följer carnivore-dieten äter särskilt mycket kött.

– Man ska utesluta alla grönsaker, frukter, havregryn, frön och nötter med mera.

Då kroppen inte får mycket sockerkalorier bränner man istället fett vilket många konsumenter tror är lyckat.

En rad negativa effekter

Men det finns stora risker med den nya dieten.

– Det ökar risken för tjock- och ändtarmscancer. Det är det som är problemet.

Det förklarar experten Åsa Brugård Konde vid Livsmedelsverket för TV4.

Att vräka i sig djurkött har en rad negativa effekter.

– Djurfett är den mest ohälsosamma fettypen eftersom den ökar nivåerna av olämplig kolesterol, poängterar Howard LeWine vid Harvard Helath Publishing.

– Andra bekymmer med carnivore-dieten är att man ökar risken för njursten, gikt och benskörhet, säger han.

Mer energi och snyggare kropp

I sociala medier framhåller emellertid inte minst olika så kallade influencers att det finns en mängd fördelar med carnivore-dieten.

Dieten ger ökad energi, mer pigghet och en snyggare kropp enligt marknadsföringen.

Bland annat påstås den vara toppen om man har mycket att göra i skolan eller på jobbet eftersom man orkar mer på kortare tid.

Men nackdelarna är betydande och bakgrunden är att dieten ger så svag variation av livsmedel.

– På grund av den totala elimineringen av en majoritet av de olika livsmedelsgrupperna så finns det många nackdelar med carnivore-dieten, uppger den stora amerikanska hälsoplattformen Healthline.

Foto:  P.  Du Preez

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


ICA förvarnar – superpopulär matvara kommer ta slut

2024 12 19

En klassiker till julbordet kan vara i fara.

Varubristen har kommit med sämsta möjliga timing.

Med mindre än en vecka till julafton har folk börjat storhandla till julmiddagen. Det handlas skinka, sill, rödkål, brunkål, lax, prinskorv och köttbullar i mängder.

En plötslig brist hotar dock en av de främsta klassikerna.

Det gäller ansjovis som används i omåttligt populära Janssons frestelse.

"Klart de kommer ta slut"

På Ica har man gått ut och varnat för att lagret av ansjovis håller på att sina i butikerna.

– Det är klart att de kommer att ta slut, säger exempelvis Åsa Wiklund, som driver Ica Nära i Häggenås, till P4 Jämtland.

Igår lade hon ut de sista sju burkarna i kyldisken.

Och ordet om bristen har börjat sprida sig.

– Det här är faktiskt de sista vi har på den förhandsorder vi hade lagt. När ryktet sprider sig har det blivit en större efterfrågan.

Uppmanar: köp inte mer än ni behöver

Bristen råder över stora delar av landet.

Och paniken började framträda redan för en dryg vecka sedan.

– Utbudet av ansjovis är begränsat, vilket kan leda till att vissa butiker har sämre tillgång på produkterna, framhäver Edvin Nestor som är kategorichef på Ica Sverige, till Aftonbladet.

Skälet är att storleken på skarpsillen, som används för att tillverka ansjovis, har varit mindre och därmed orsakat produktionsproblem.

– Vi rekommenderar våra kunder att inte köpa mer ansjovis än vad de behöver, tillägger Edvin Nestor.

LÄS MER: Chockbesked för Aladdinasken 

Näst mest populärt: "Förskräckligt!"

Janssons frestelse är svårslagen på julbordet för svenska folket.

Och den tycks bara öka i popularitet.

I Livsmedelsföretagens undersökning pekas klassikern ut som näst viktigast på hela julbordet och bristen riskerar därför att göra många upprörda.

Thomas Lindqvist, 67, från Norrtälje är en av dem.

Åt helvete – jag menar förskräckligt! Jag visste inte detta. Jag äter hellre Jansson än skinka på julbordet, säger han till Norrtelje Tidning.

LÄS MER: Svenska folket uppmanas – avstå den här klassikern till jul

Foto: Ica-gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen