Ny trend i fordonsbranschen – väcker stort intresse

2024 03 01

Intresset för elmotorcyklar blir allt större i Sverige.

Det bekräftar Niklas Kristoffersson som är vd för förbundet MC-branschen.

Han förklarar att det rör sig om ett stigande intresse vad gäller elmotorcyklar runt om i landet, och understryker att han tror att allt fler kommer att vilja ha fordonet framöver.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Allt mer intresse”

I samband med att våren introducerar sig på riktigt så bestämmer sig allt fler för att ta fram sina motorcyklar och ge sig ut på vägarna.

Samtidigt är det många som länge gått och funderat på att köpa hoj, och flera riktar nu blickarna mot elmotorcyklar.

– Vi ser allt mer intresse för elektrifierade fordon, elfordonen är spännande. När man väl har kört en elhoj och ser känslan av accelerationen och smidigheten så tror jag att det är lika många som lockas av det som kanske avskräcks just nu, säger Kristoffersson till SR.

Hyllar elmotorn

Vidare förklarar han att trots att många entusiaster i synnerhet tycker om ljudet och känslan av att köra en klassisk motorcykel, så finns det mycket att hålla med den eldrivna motsvarigheten.

– Elmotorn är exemplarisk i en motorcykel. Den är fantastisk, det finns inga tekniska hinder annat än just räckvidden, och den jobbas hårt på. Jag tror vi kommer se en stegrande utveckling.

Elbilar går svagt

Intresset för elbilar tycks dock vara fortsatt svagt, och Mobility Swedens chefsekonom Sofia Linder menar att det krävs statligt ingripande för att få fart på saker igen.

– Det är för tidigt att dra för stora slutsatser efter årets första inledande månad, men den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig. Här behövs styrmedel från regeringen för att återigen få fart på marknaden, säger hon enligt ett pressmeddelande från Mobility Sweden.

Företag håller igång

Det är alltjämt företagen som ser till att utvecklingen inte faller ännu mer vad gäller förekomsten av elbilar på svenska vägar.

– Andelen elbilar uppgick till nära 29 procent vilket är en inbromsning jämfört med 2023 helårs utfall på 39 procent. Det är fortsatt företagen som håller i gång personbilsmarknaden och elektrifieringen. Företagskunderna står för sju av tio nyregistreringar och åtta av tio elbilar under månaden, framhåller Mobility Sweden.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked från Swish

2025 06 03

Swish, Sveriges populäraste betaltjänst, har slagit ett nytt rekord.

Under maj gjordes fler betalningar än någonsin med Swish.

För första gången någonsin passerade Swish 100 miljoner betalningar på en månad.

Årets femte månad blev därmed en historisk milstolpe för Swish som befäster sin position som den marknadsledande digitala betalningslösningen i Sverige.

– Att vi nu når tresiffrigt på månadsbasis är både symboliskt och ett kvitto på Swish styrka i svenskarnas vardag, säger Urban Höglund, vd på Swish, efter beskedet.

Främsta orsaken

Det är främst Swish Handel som driver på tillväxten – en betaltjänst som riktar sig till företag, föreningar och myndigheter som vill erbjuda Swish som betalalternativ i sin webbutik, app eller fysiska butik.

I maj ökade antalet betalningar i Swish Handel med omkring 8 procent jämfört med samma månad i fjol.

Enligt företaget är e-handel och appbetalningar de segment som växer snabbast.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer | Ekonomibladet

Omfattande problem

Samtidigt som Swish slår rekord så upplever betalningstjänsten större tekniska problem än vanligt.

Den senaste tiden har plattformen utsatts för flera allvarliga överbelastningsattacker, vilket lett till att användare inte kunnat använda Swish under flera timmar i sträck.

LÄS MER: Riksbanken ryter till om Swish och Bank-ID

96 100 100 betalningar

I april genomfördes 96 100 100 betalningar med Swish. Totalt ”swishades” 51 546 000 000 kronor i april.

I dag har Swish cirka 8 600 000 miljoner privata användare.

Hela 93 procent av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad.

Närmare 300 000 företag tar betalt med Swish.   

LÄS MER: Swish lanserar ny funktion

Foto: Swish

Text: Redaktionen


JUST NU: Nya prislappen klar – kraftig höjning på bensin och diesel

2025 06 03

År 2027 träder EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 i kraft.

Det innebär att drivmedelsföretag från och med då måste köpa utsläppsrätter.

Följden kommer också bli dyrare bensin och diesel för bilägare i Sverige.

– EU:s utsläppshandelssystem är världens bästa styrmedel för att minska utsläppen. Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet, som vi är med i redan från start, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari (L) i ett uttalande i maj 2024.

Här är nya prislappen

Kortfattat handlar det om ett successivt ökat pris på koldioxid inom hela EU för att minska utsläppen.

I oktober förra året klubbades lagen även i Sverige.

Och nu har den första beräkningen kommit på vilken prislapp som svenska bilister kan räkna med vid pump.

Enligt Konjunkturinstitutet och Naturvårdsverket kommer bensinpriset, som idag ligger på 15,53 kronor per liter, att landa på 20,24 kronor per liter 2028. År 2032 beräknas priset vara uppe i 22,07 kronor per liter.

Det rapporterar Vi Bilägare som tagit del av rapporten.

Priset vid pump för diesel kommer 2028 att ligga på 20,12 kronor per liter och fyra år senare 21,82 kronor per liter. Idag ligger priset på 15,66 kronor.

LÄS MER: Dyrare bensin att vänta för svenska folket

Miljarder till staten

Enligt John Hassler,  professor i nationalekonomi och tidigare regeringens klimatutredare, kommer ETS 2 att generera intäkter till staten på uppemot tio miljarder årligen.

Anledningen är att EU kommer att dela ut vinsten till medlemsländerna.

– Det finns ett bra signalvärde i att använda de här pengarna till exempelvis en klimatbonus till de svenska hushållen. Man kan även tänka sig att de här pengarna går till människor på landsbygden eller andra ställen där det är svårt att hitta alternativ till bilen, säger han till SVT.

Lovar kompensation

Regeringen har tidigare lovat att kompensera bilägare för de höjda priserna som den nya lagen innebär. Exakt hur står fortfarande inte klart.

– Nu tar vi ett steg till i arbetet med att skapa förutsättningar för den gröna omställningen. Förslaget visar att det går att driva en politik som är både effektiv och rättvis, genom att vi avser kompensera berörda för priseffekterna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i maj förra året.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

Foto: Circle K

Text: Redaktionen