Ny trend i fordonsbranschen – väcker stort intresse

2024 03 01

Intresset för elmotorcyklar blir allt större i Sverige.

Det bekräftar Niklas Kristoffersson som är vd för förbundet MC-branschen.

Han förklarar att det rör sig om ett stigande intresse vad gäller elmotorcyklar runt om i landet, och understryker att han tror att allt fler kommer att vilja ha fordonet framöver.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Allt mer intresse”

I samband med att våren introducerar sig på riktigt så bestämmer sig allt fler för att ta fram sina motorcyklar och ge sig ut på vägarna.

Samtidigt är det många som länge gått och funderat på att köpa hoj, och flera riktar nu blickarna mot elmotorcyklar.

– Vi ser allt mer intresse för elektrifierade fordon, elfordonen är spännande. När man väl har kört en elhoj och ser känslan av accelerationen och smidigheten så tror jag att det är lika många som lockas av det som kanske avskräcks just nu, säger Kristoffersson till SR.

Hyllar elmotorn

Vidare förklarar han att trots att många entusiaster i synnerhet tycker om ljudet och känslan av att köra en klassisk motorcykel, så finns det mycket att hålla med den eldrivna motsvarigheten.

– Elmotorn är exemplarisk i en motorcykel. Den är fantastisk, det finns inga tekniska hinder annat än just räckvidden, och den jobbas hårt på. Jag tror vi kommer se en stegrande utveckling.

Elbilar går svagt

Intresset för elbilar tycks dock vara fortsatt svagt, och Mobility Swedens chefsekonom Sofia Linder menar att det krävs statligt ingripande för att få fart på saker igen.

– Det är för tidigt att dra för stora slutsatser efter årets första inledande månad, men den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig. Här behövs styrmedel från regeringen för att återigen få fart på marknaden, säger hon enligt ett pressmeddelande från Mobility Sweden.

Företag håller igång

Det är alltjämt företagen som ser till att utvecklingen inte faller ännu mer vad gäller förekomsten av elbilar på svenska vägar.

– Andelen elbilar uppgick till nära 29 procent vilket är en inbromsning jämfört med 2023 helårs utfall på 39 procent. Det är fortsatt företagen som håller i gång personbilsmarknaden och elektrifieringen. Företagskunderna står för sju av tio nyregistreringar och åtta av tio elbilar under månaden, framhåller Mobility Sweden.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen