NY STUDIE: Seglivad teori om öldrickare avfärdas
2023 10 02
Idén om att det skulle gå att dricka folk “snyggare” har nu testats vetenskapligt.
Du har säkert hört ryktet om så kallade “beer goggles” ("ölglasögon") förut.
Om man dricker tillräckligt mycket alkohol blir människor i ens omgivning mer attraktiva, lyder teorin.
Nu har forskare försökt ta reda på om det verkligen stämmer eller om det är en myt, skriver The Guradian.
Inget belägg
Och studien, som publicerats i Journal of Studies on Alcohol and Drugs, är ganska slående.
Man lyckades inte hitta något belägg för att alkohol ökar människors uppfattning om andra personers attraktionskraft.
– Men vi fann att människor var mer benägna att att välja att interagera med de människor som de uppfattade var mest attraktiva efter att ha konsumerat alkohol, säger Molly Bowdring, professor vid Stanford Prevention Center i Kalifornien, till The Guardian.
En förväxling
I studien fick försökspersoner bedöma och betygsätta foton på andra personer medan de var nyktra respektive berusade.
Det har gjorts även tidigare, varför man nu även lade in ännu en dimension: att de fick träffa några av de betygsatta personerna i verkligheten.
Men forskarnas resultat tyder alltså på att “beer goggles” egentligen inte existerar.
Istället är det sannolikt en förväxling av att den som dricker känner ett större mod i sociala situationer.
Svensk forskare: här är förklaringen
Även Göteborgs-Posten har rapporterat om studien och bett Malin Hildebrand Karlén, legitimerad psykolog och docent vid Göteborgs universitets psykologiska institution, kommentera den.
Hon tror att förklaringen till att människor upplever “beer goggles”, trots de blygsamma vetenskapliga bevisen för dess existens, finns i att man ofta tar fram sin sociala sida när man går ut och dricker.
– Sannolikt är man också oftare glad än ledsen när man väljer att gå ut på krogen. När man sen stimulerar hjärnans belöningssystem med alkohol så kan detta då bidra till att vi dras mer mot andra människor, och samtidigt är mer fokuserade på kortsiktiga positiva upplevelser, när vi dricker i en social miljö.
Foto: M. Thomas
Text: Redaktionen