Ny studie om Sis-hem: Mer inlåsning och kontroll än vård

2022 04 06

Både ungdomar och personal anser att miljön på de statliga ungdomshemmen är svår att bedriva vårdarbete i.

Det menar forskaren Kajsa Nolbeck som har studerat vårdmiljön på statens institutionsstyrelses ungdomshem (Sis) i nästan fem år som en del av sin doktorsavhandling.

Inlåsning istället för vård

Nolbeck kommer i sin avhandling fram till att det ofta är inlåsning som gäller istället för den individuella vård som det är tänkt att ungdomarna ska få.

– Det jag har sett är att det är en väldigt ensidig och oreflekterad tonvikt på säkerhet. Och att säkerhet tolkas som kontroll. Det blir en konflikt mellan säkerhet och kontroll å ena sidan och vård och behandling å andra, säger hon till SVT.

Flickor utsätts oftare för tvångsåtgärder än pojkar

Statskontoret publicerade tidigare i veckan en utredning där det bland annat framgår att flickor utsätts för tvångsåtgärden avskiljning oftare än pojkar och att de generellt sätt känner sig otrygga på hemmen i större utsträckning jämfört med pojkar.

Kan vara farligt att låsa in ungdomar

– Att bara låsa är inte bara ineffektivt, det kan även vara skadligt. Det har man sett in tidigare forskning, fortsätter Nolbeck

En problematisk miljö

I Kajsa Nolbecks avhandling har hon sett att både ungdomar och personal lyfter samma problem rörande miljön inne på hemmen. Vilket förvånade henne.

– Både ungdomar och personal ser att det här är en svår miljö att bedriva vårdarbete i, säger hon.

Övergrepp har förekommit

Sis-hemmen har tidigare varit med om upprepade granskningar där det framgått att ungdomar ofta har utsatts för övergrepp och kränkande behandlingar av personalen.

Statskontoret pekar på allvarliga brister

Statskontorets utredning av Sis-hemmen visar att situationen inte har förbättrats i någon större utsträckning. Det finns fortfarande allvarliga brister, vilket enligt Elin Wernquist, generalsekreterare på Barnrättsbyrån inte är något nytt.

– Det är inga nyheter, säger hon till SR.

Statskontorets förbättringsförslag

Statskontoret förslår att Sis:

  • Utvecklar en tidsatt plan med konkreta åtgärder för att tillgodose behovet av lämplig personal med rätt kompetens vid ungdomshemmen.
  • Löpande anordnar obligatoriska utbildningar om etik, bemötande, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och psykisk ohälsa för personalen vid ungdomshemmen.
  • Inrättar ett forum för att utbyta erfarenheter för personalen på ungdomshemmen. Bemötande bör vara ett återkommande tema, eftersom en stor del av klagomålen från barn, ungdomar och anhöriga med flera gäller personalens bemötande.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


1dec2025

Ändrade avgifter för svenska bilägare – från 1 januari

2025 12 01

Transportstyrelsen har nu slagit fast avgifterna för 2026.

Många av ändringarna påverkar främst yrkestrafik av olika slag, men en avgiftshöjning påverkar många privata bilägare.

Bakom höjningarna ligger ambitionen att avgifterna ska skapa en ekonomisk balans på myndigheten.

– De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss, säger Transportstyrelsens ekonomichef Helen Hellman.

Höjer vägtrafikregistreringsavgiften

Den avgift som höjs och som kommer märkas för svenska medborgare är vägtrafikregistreringsavgiften.

Det är en årlig avgift för varje fordon som är registrerats i vägtrafikregistret.

Höjningen träder i kraft 1 januari 2026.

Sju procent

Höjning är på drygt sju procent, vilket motsvarar fem kronor.

Från 69 till 74 kronor per fordon.

– Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger Helen Hellman.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

Förändringar i Transportstyrelsens avgifter

Transportstyrelsen har bland annat beslutat om följande förändringar inför 2026.

- En årlig tillsynsavgift införs för varje ytterligare utbildningsplats där utbildning bedrivs eller plats där kunskapsprov genomförs

- En avgift vid ansökan om utökad verksamhet inom förarutbildning införs

- Avgiften för undantag från föreskrifter om förarprov och förarutbildning sänks

- Avgiften för tekniska dispenser för fordon sänks

- Avgiften för utgivande av tidigare ogiltigförklarad taxiförarlegitimation tas bort

- Avgift för tillsyn av busspassagerares rättigheter införs

- En fast avgift införs vid ansökan om att delta i försöksverksamhet för självkörande fordon

- Avgiften för kontroll av hållbarhetskrav sänks från 20 kronor till tio kronor

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen


1dec2025

Putins erbjudande till Kina – har till sommaren på sig

2025 12 01

Rysslands diktator Vladimir Putin har skrivit under ett beslut som öppnar upp för Kina.

Tidigare i år fattade Kina ett beslut att ryska medborgare kan resa till landet utan att ansöka om visum.

Nu följer Ryssland i samma fotspår och öppnar upp för kinesiska medborgare att besöka landet i upp till 30 dagar.

– Denna möjlighet erbjuds på ömsesidighetsbasis och gäller resor för gäst- eller affärsändamål, turistbesök, deltagande i vetenskapliga, kulturella, sociopolitiska, ekonomiska och sportevenemang samt transport genom landet, uppger den ryska nyhetsbyrån Tass.

– Grunden för en visumfri inresa och utresa är ett giltigt pass för medborgare i Folkrepubliken Kina.

Gäller fram till sommaren

Den nya möjligheten för kinesiska medborgare börjar gälla direkt och sträcker sig fram till sommaren 2026.

– Enligt dokumentets bestämmelser kommer kinesiska medborgare fram till den 14 september 2026 att kunna resa in och vistas i Ryssland utan visum i upp till 30 dagar, framhåller nyhetsbyrån.

Men de nya visumreglerna gäller inte för alla ändamål.

– Samtidigt gäller denna åtgärd inte kinesiska medborgare som kommer in i Ryssland för arbete, studier, bostad eller för dem som arbetar med internationell vägtransport som chaufförer, besättningsmedlemmar eller speditörer.

Ryssland och Kina

Ryssland och Kina har nära band och samarbetar inom flera olika områden.

Officiellt förhåller sig Kina neutralt till Putins anfallskrig mot Ukraina.

Samtidigt är den ekonomiska jätten Kina en av Rysslands närmsta vänner och bidrar mycket till den ryska krigskassan genom handel med landet.

LÄS OCKSÅ: Nato: ”Vi kanske kommer bli mer aggressiva”

Samarbete med Saudiarabien

Idag kom också beskedet att Ryssland och Saudiarabien har undertecknat ett avtal.

Enligt överenskommelsen planerar länderna att avskaffa visumkrav vid inresa för medborgare från respektive land, rapporterar Tass.

– Utkastet till avtalet uppger att medborgare i båda länderna kommer att kunna resa till varandras territorium och stanna där utan visum i upp till 90 dagar, rapporterar nyhetsbyrån.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen