Ny shoppingapp stormar fram i Sverige – en halv miljon har laddat ned den

2024 11 26

En dansk app dundrar in som etta på listan över Sveriges mest nedladdade appar.

Appen, som beskrivs som ett alternativ till kritiserade kinesiska Temu, kallas för GoWish och har tidigare gjort galen succé i Danmark.

Nu har den nyligen kommit till Sverige – och framgångssagan har bara fortsatt.

Över en halv miljon, närmare bestämt 535 722 gånger, har appen laddats ned via App Store, varav 172 027 bara sedan 1 oktober.

Det är väldigt överväldigande hur snabbt svenskarna har fått upp ögonen för GoWish här så nära inpå Black Friday och jul, säger Casper Ravn-Sørensen, vd på Go Wish, i ett pressmeddelande.

En "önskelista"

GoWish uppfanns ursprungligen av det dansk-svenska postföretaget PostNord och är numera ett privatägt techbolag. Idag används appen av varannan dansk i Danmark, där den går under namnet “Ønskeskyen”.

Upplägget kallas för “Social shopping” och går ut på att användare kan skapa önskelistor, dela inspiration och önskemål samt köpa presenter till de mest förmånliga priserna online.

Totalt har GoWish nu nio miljoner användare globalt och beskrivs som “en av världens ledande appar för önskelistor”.

– Erfarenheten med våra danska användare visar att GoWish är mycket mer än bara önskelistor, utan lika mycket används som en visuell ’moodboard’ där man kan sortera och prioritera inköp för sig själv och dela med sig till sina vänner för inspiration, som sedan kan dra nytta av det och få information om var man kan köpa varorna, säger Casper Ravn-Sørensen.

"Revolutionerar presentudelningen"

Det är i samband med Black Friday och jul som GoWish har fått fäste i Sverige. Även i Norge växer appen snabbt.

– Danskarna har redan visat att vår app är långt mer än en dille, där vi år efter år är bland de mest nedladdade apparna när vi når månaderna fram till jul, så det är spännande att följa utvecklingen i vårt broderland Sverige, säger Casper Ravn-Sørensen.

Sofia Ulver, universitetslektor vid Lunds universitet och expert på digitalt konsumentbeteende, menar att GoWish motsvarar klassiska önskelistor i modern form.

– Jag tror att ungdomar och nästa generation A verkligen kommer att revolutionera presentutdelningen tack vare digitala verktyg som detta. Det finns en stor hållbarhetseffekt här som kommer att minimera de gåvor som människor slänger bort.

– Men å andra sidan är det så att allt som handlar om konsumtion leder till ytterligare konsumtion, det säger vetenskapen. En önskelista kommer att leda till fler gåvor eftersom det är en inramad, paketerad ursäkt för att få det du vill ha – men ursäkten är god om den syftar till att minska överflödig och slösaktig konsumtion, säger Sofia Ulver.

Foto: J. Larson

Text. Redaktionen


Då kan du inte bli sjuk – unik upptäckt om vinterkräksjuka

2025 10 27

Forskare vid Karolinska institutet och Linköpings universitet har gjort en stor upptäckt om vinterkräksjukan efter att ha analyserat arvsmassan från drygt 4 300 forntida individer.

I studien kan forskarna visa att vissa personer inte kan smittas av den plågsamma magsjukdomen. Detta eftersom gruppen bär på särskild genvariant.

Genvarianten beräknas ha kommit till Europa med tidiga jordbrukare från nuvarande Turkiet omkring 6 000 före Kristus. Under årens gång har genvarianten spridit sig bland befolkningen på den europeiska kontinenten.

I dag bär många européer på genvarianten. I Sverige beräknas cirka 20 procent av befolkningen ha dubbla kopior av genen – vilket enligt forskarna ger fullt skydd mot vinterkräksjuka.

– Via frågeformulär och genetiskt material från biobanker med 700 000 nutida individer såg forskarna att personer med genvarianten sällan drabbades av magsjuka, särskilt om de hade dubbla kopior – en från vardera föräldern, framhåller Karolinska institutet i ett uttalande.

Har fullt skydd

För att bekräfta sina fynd tog forskarna så kallade tarmbiopsier för att odla upp mänskliga ”minitarmar”. Tarmceller från individer med två kopior av genvarianten hade fullt skydd mot infektion med norovirus som orsakar vinterkräksjuka.

– Genom att kartlägga varför vissa mutationer uppkommer och selekteras kan vi också bättre förstå hur de påverkar vår hälsa idag, säger studiens försteförfattare Johan Nordgren, docent i medicinsk mikrobiologi vid institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, Linköpings universitet.

LÄS MER: Sverige hyllas internationellt – ”ligger återigen före” 

FAKTA: Genen som skyddar mot vinterkräksjuka

- Genen FUT2 utgör mall för ett enzym som finns i tarmens slemhinnor. Dess uppgift är att placera sockermolekyler på cellernas yta, och det är via dessa som magsjukeviruset kan infektera cellerna i tarmen.

- Den skyddande genvarianten är trasig så att det enzym som ändå bildas inte fungerar – och utan sockermolekyler på cellytan kan inte virus ta sig in. 

Källa: Karolinska institutet

LÄS OCKSÅ: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning 

Foto: S. Sammy

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen