Ny regel för bakljuset på bilen – många vet inte om det
2025 11 11
Alldeles för många bilar kör med bakljusen släckta.
Det kan nog många trafikanter skriva under på.
Ovanan har växt till att inte bara utgöra ett irritationsmoment utan även en trafikfara.
Men faktum är att en ny, och för många okänd, regel har införts för att komma till bukt med problemet, rapporterar Vi Bilägare.
Gått under radarn
Det handlar om en EU-regel som förtydligar om när bilens bakljus ska vara tända beroende på hur ljust det är ute.
Kraven står i relation till antalet lux, det vill säga ljusstyrkan. För ljusinstrålning under 1 000 lux är exempelvis halvljus obligatoriskt.
Men när det gäller bakljusen ska dessa vara tända “i kombination med varselljus vid ljusförhållanden i intervallet 1 000 – 7 000 lux”.
– Det högre värdet motsvarar dagsljus en ljus men molnig dag. Överstiger ljuset 7 000 lux är det upp till tillverkaren att avgöra om bakljusen ska vara tända eller inte, förklarar bilmagasinet.
Måste vara tänt på dagtid
Enligt Vi Bilägare infördes regeln redan september 2024, men har gått sedan dess gått under radarn. För alla nya bilmodeller ska varselljus och positionsljus enligt kraven lysa samtidigt – även vid dagsljus.
Det finns dessutom ett förslag på bordet om att alla nytillverkade bilar, det vill säga modeller som lanserades även innan september förra året, ska omfattas av det nya kravet.
Med andra ord – alla nya bilar kan snart behöva ha tända baklyktor även på dagtid.
Ändras inte alltid automatiskt
Konsumentorganisationen M Sverige har tidigare flaggat för att det är en majoritet som kör med släckta bakljus – och att många inte ens vet om det.
– Anta inte att bakljusen är tända. Så fort det till exempel har börjat regna eller kommit dimma måste ljuset ofta ändras manuellt. I många vanliga bilmodeller reagerar bilens automatiska sensor bara vid ordentligt mörker, som i en tunnel, sade Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, för två år sedan.
Foto: V. Dzubák
Text: Redaktionen


