Ny mobiltelefon kommer till svenska butiker

2024 07 01

Ett mobiltelefonmärke som har saknats på den svenska marknaden är på väg hit.

Det är det kinesiska märket Honor som tycks vara på väg att göra inträde i Sverige.

Märket knoppades av från Huawei år 2020 och erbjuder Android-telefoner som har haft en stark ställning i bland annat Tyskland och Finland.

Nu ser märket ut att satsa på Sverige, rapporterar sajten Mobil.se.

Har valt bort Sverige

Under de senaste åren har Honor valt bort den svenska marknaden.

Nu tycks det dock vara så att man vill satsa på Sverige och Norden.

Enligt uppgifter så kan en lansering komma att bli aktuell mot slutet av året.

Norge ska då bli först ut, och därefter Sverige och Danmark i takt med att distribution och kundtjänst byggs upp.

Har vikbar modell

Honor har flera mobiltelefoner som presterar bra i mätningar, och har utvecklat en uppmärksammad vikbar modell.

– Honors nuvarande toppmodeller är Honor Magic 6 Pro 5G och vikbara telefonen Honor Magic V2 5G, framhåller Mobil.se.

– I juni i år visades även nya Honor 200 och Honor 200 Pro upp i Paris, två flaggskeppsmobiler som i dagarna är på väg ut till försäljning.

Använder AI

Som många av konkurrenterna har Honor börjat inkorporera artificiell intelligens i några av modellerna.

Bland annat gäller det just HONOR Magic6 Pro.

– Med lanseringen av HONOR Magic6 Pro för vi in AI på plattformsnivå i den senaste flaggskeppsserien, vilket möjliggör nya möjligheter för interaktion mellan människa och enhet med avsiktsbaserat användargränssnitt och samarbete över operativsystemen, säger Dr Ray Guo, marknadschef för Honor.

Flera möjligheter

I samband med införandet av AI i modellerna tillkommer olika slags möjligheter för användare.

– Bland de utmärkande funktionerna finns Magic Portal, en avsiktsbaserad rekommendation av genvägar som gör det möjligt för användare att smidigt byta och få tillgång till tjänster mellan appar och enheter med en enda dragning. 

– HONOR Magic6 Pros uppgraderade Falcon Camera System utnyttjar också AI för att förutsäga och fånga avgörande ögonblick i ultrahög upplösning utan ansträngning, vilket ger användarna möjlighet att fånga snabba rörelser inklusive ett bredare utbud av sporter och aktiviteter som hopp, dans och kampsport med invecklade detaljer.

Foto: R. Worrall

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen