NY MÄTNING: Valseger med 11 mandat om det vore val idag

2021 10 07

Moderaterna är den största vinnaren både jämfört med förra månaden och jämfört med förra valet men det är S-V-MP-C-sidan som skulle vinna valet om det vore val i dag. Segermarginalen skulle bli hela 11 mandat.

Det visar Novus nya mätning för oktober månad som även visar att det är väldigt jämnt procentuellt sett mellan de två mest sannolika regeringsalternativen inför valet nästa år. Det är dött lopp mellan S-V-MP-C-sidan och M-KD-SD-L-sidan men allt hänger på Liberalerna som i nuläget ligger långt under spärren. 

Även om L ökar med 0,5 i Novus för oktober jämfört med september så landar ändå bara partiet på 2,6 %. V och MP backar mest men det är små förändringar jämfört med förra mätningen. 

Moderaterna går allt starkare

– Under pandemin har Moderaterna hittat ett fotfäste i sin roll som oppositionsparti och det ser ut som att väljarna tar det på allvar, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.

Här är Novus resultat för oktober jämfört med september respektive valresultatet 2018:

                                                       Okt         Sept         2018

🔴Vänsterpartiet                 10,6         -0,6         +2,6
🔴Socialdemokraterna     26,0         +0,1        -2,3
🟢Miljöpartiet                          4,0         -0,4         -0,4
🟢Centern                                  8,8         -0,1         +0,2
🔵Liberalerna                           2,6         +0,5        -2,9
🔵Moderaterna                    22,6         +0,6       +2,8
🔵Kristdemokraterna         4,6          +0,1        -1,7
🔵SD                                           19,4        -0,2          +1,9
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  49,4       -1,0          +0,1
🔵🔵 M+KD+SD+L               49,2       +1,0        +0,1
 

Vore det val i dag skulle S-V-MP-C få 180 mandat jämfört med 169 mandat för M-KD-SD-sidan eftersom L skulle trilla ur riksdagen.

Var Centern kommer att landa i regeringsfrågan i ett läge där de pressas mellan att välja mellan V, SD eller extra val är emellertid oklart. C är det parti som är svårast att placera in i de två regeringsalternativen. Det är inte uteslutet att C blir vågmästare men säger nej till samverkan med både V och SD. Det kan sluta med extra val - eller med att något av partierna L, M, KD, S eller MP byter sida.

ANALYS

🔴 V ligger på fortsatt höga nivåer. Nooshi Dadgostars stora utmaning är dock att bli accepterad av Centerpartiet. 

🔴 S ligger relativt stabilt kring 26 % men nu går S i väntans tider - i väntan på sin nya partiledare som lär bli Magdalena Andersson. Hon väntas ge S ett lyft uppåt.

🟢 MP fick en sannolik klimateffekt efter sommarens extremväder men lever nu återigen farligt nära spärren. Det är mycket bekymmersamt för partiet att man ligger så lågt trots att klimatfrågan är jättestor ute i Europa och övriga världen.

🟢 C ligger stabilt i mätningarna. Partiets inställning och positionering i regeringsfrågan blir allt mer central.

🔵 L har ännu inte funnit formeln för att bryta igenom 4 %-vallen utan befinner sig i ett mycket akut läge.

🔵 M ligger på en hög nivå och partiets största bekymmer är helt enkelt L:s låga siffror.

🔵 KD befinner sig i ett svagt läge och är i behov av att skaka av sig Ebbas husaffär som väntas gå till domstol inom kort om inte parterna kan förlikas inom de närmaste dagarna.

🔵 SD har ganska länge legat stabilt kring 19 - 20 %. Partiets viktigaste uppgift är nu att skapa en så god relation som möjligt med M-KD vilket är en uppgift som ser ut att gå mycket bra.

◾Mätningen är genomförd 30 augusti – 3 oktober  

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.

[yop_poll id="734"]

Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen