NY MÄTNING: Socialdemokraterna ökar kraftigt – Magdalena Andersson-effekt

2021 12 17

Socialdemokraterna ökar för fjärde sifomätningen i rad och slår nu till med hela 31,1 %.

Magdalena Andersson (S) lyfter nu Socialdemokraterna till allt högre nivåer och så här några dagar före jul drämmer Socialdemokraterna till med hela 31,1 procent i Sifos mätning för december. 

Imponerande klättring

Socialdemokraterna bjuder på en imponerande klättring under hösten och dagens besked innebär att partiet stått för höstens stora raket i mätningarna. En jämförelse med mätningarna efter sommaren visar att det rör sig om en uppgång på hela 7 procentenheter. S har ökat från 24,1 i augusti till 31,1 procent nu i december.

Månad för månad

Så här ser Socialdemokraternas utveckling i Sifo ut under hösten:

▪24,1 %  Augusti

▪26,1 %  September

▪26,6 %  Oktober

▪28,9 %  November

▪31,1 %  December

– Den största tillströmningen av väljare till S kommer från soffan, sedan från Centerpartiet, Vänsterpartiet och Moderaterna. Man tar från lite olika håll och alltså även över blockgränsen, säger Sifos opinionschef Toivo Sjörén till SvD.

Fiasko för Miljöpartiet

För Miljöpartiet som har lämnat regeringen är mätningen ett rejält bottennapp. Partiet tappar 0,4  procentenheter och faller ner till 3,2 procent. Partiet börjar närma sig Liberalernas nivåer och det börjar nu bli riktigt kritiskt för De Gröna. 

Ett parti som ligger under 3,5 procent får en allt större utmaning med att locka stödröster i en valspurt. Samtidigt ligger MP högre i andra mätningar.

Liberalerna i kris

Liberalernas katastrofala läge i opinionen fortsätter men partiet registrerar i alla fall en uppgång på 0,5 i Sifos decembermätning. Med mindre än 9 månader till valet är goda råd nu dyra för Nyamko Sabunis parti som legat under spärren i en lång rad av mätningar. 

KD klättrar uppåt

Kristdemokraterna ligger istället på den andra sidan spärrgränsen och ökar med 0,5 procentenheter vilket skulle ge 19 mandat i riksdagen om det vore val i dag enligt Sifo. Partiet är på väg uppåt i flera mätningar vilket är ett glatt besked även för Ulf Kristersson (M) och Jimmie Åkesson (SD) som båda är i samma lag som KD och inte vill att partiet faller ur riksdagen.

Centerpartiet vågmästare

Centerpartiet är mätningens stora förlorare och tappar med en dryg procentenhet. Trots detta är dock Annie Lööfs parti vågmästare med sina 7,0 %. Centerledaren har avslutat året med att säga ja till Magdalena Andersson (S) som statsminister men nej till S-MP-budgeten vilket gjorde att M-KD-SD-budgeten gick igenom och vann budgetomröstningen.

Här är Sifos mätning för december jämfört med november:

                                                       Dec      Nov

🔴Vänsterpartiet                    9,7       +0,4
🔴Socialdemokraterna     31,1       +2,2
🟢Miljöpartiet                          3,2       -0,4
🟢Centern                                  7,0        -1,1
🔵Liberalerna                           2,8       +0,5
🔵Moderaterna                     20,0      -1,0
🔵Kristdemokraterna           5,1      +0,5
🔵SD                                            19,7       -0,6
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  51,0        +1,1
🔴🟢 S+V+MP                        44,0        +2,2
🟢      Centern                             7,0        -1,1
🔵🔵 M+KD+SD+L              47,6        -0,6
 
Mandatfördelning
 
🔴🟢 S+V+MP+C       117 + 37 + 0 + 26 = 180       
🔴🟢 S+V+MP              117 + 37 + 0 = 154
🟢      Centern                26 = 26
🔵🔵 M+KD+SD+L    76 + 19 + 74 + 0 = 169
 
Centern har indikerat att partiet vare sig stödjer V eller SD och även om partiet i sammanställningen placerats på den rödgröna sidan är det aningen oklart var partiet landar i regeringsfrågan i ett läge där de pressas mellan att välja mellan V, SD eller extra val.
 
Extra val möjligt
Det är inte uteslutet att C blir vågmästare men säger nej till samverkan med både V och SD. Det kan sluta med extra val - eller med att något av partierna L, M, KD, S eller MP byter sida.
 
ANALYS PARTI FÖR PARTI

🔴 V ligger fortsatt högt men når inte upp till 10 procent i denna mätning. Partiet har fått en extra utmaning från S i samband med att Magdalena Andersson tagit över Socialdemokraterna och hennes profil är sannolikt populärare bland många V-väljare än Stefan Löfvens profil. Men i denna mätning ökar ändå V en aning. 

🔴 S är på kraftig frammarsch med sin nya partiledare Magdalena Andersson som nu tagit över som Sveriges nya statsminister. För er som har läst mina opinionsanalyser de senaste månaderna är detta ingen överraskning. Magdalena Andersson lyfter partiet med sin tydligare och mer direkta ledarstil.

Att S nu är själva i regeringen efter att MP lämnat gör att statsministern kan köra betydligt en renare S-politik vilket torde stärka partiet hos en hel del väljare. Samtidigt är det inte ovanligt att nya partiledare får ett tillfälligt lyft som efterhand kan avta.

🟢 MP befinner sig i en betydande kris och riskerar att falla ur riksdagen 2022. Denna mätning är en rejäl kalldusch för De Gröna som inte alls har gynnats i opinionen av sitt besked att lämna regeringen. Samtidigt har MP skaffat sig en friare roll utanför regeringen vilket är ett plus inför valkampanjen - men så här långt har partiet inte lyckats använda sin friare roll på något sätt som väljarna uppskattar. Istället är det botten ur för partiet.

🟢 C har tappat efter regeringsturbulensen där partiet sade ja till Magdalena Andersson (S) som ny statsminister men nej till hennes nya budget. Det blev svårt för väljarna att hänga med på Centerns resonemang och många inom S-V-MP-sidan upplevde sannolikt att Centern var opålitliga och otydliga. Samtidigt är Centerns stöd helt nödvändigt för Socialdemokraternas möjlighet att styra landet.

Annie Lööfs parti har en nyckelposition avseende regeringsfrågan 2022 men partiet riskerar ändå att framstå som ett osäkert kort för väljarna som sannolikt vill veta vilken statsministerkandidat man stödjer. Samtidigt är det en gyllene chans för Centern att befästa sin roll som vågmästarparti. Det är en kritisk fas för partiet framöver.

🔵 L gör ett lyft i denna mätning och partiet har blivit allt bättre på att få utrymme i den mediala debatten. Nyamko Sabuni har navigerat skickligt i den pågående frågan om utbränt kärnbränsle och är det parti som gynnats mest av frågan om ett eventuellt slutförvar.

Samtidigt ligger partiet fortsatt på katastrofala nivåer i mätningarna och krisen blir större ju närmare valet kommer. En ökning behöver komma före valets slutspurt om man ska öka chansen till stödröster. Så här långt har Liberalerna visat sig svaga på att finna enskilda frågor som lyfter partiet - kanske är kärnbränslefrågan en vändpunkt.

🔵 M kan se tillbaka på ett starkt år för partiet i opinionen men nu kommer flera signaler på att partiet får en svag avslutning på året. Även i Novusmätningen backade Ulf Kristerssons parti som tycks ställas mot en betydligt starkare utmanare i form av Magdalena Andersson som S-ledare jämfört med Stefan Löfven.

Moderaterna har samtidigt en fördel i att M-KD-SD-sidans enighet ter sig större än S-V-MP-C-sidans och Centern har tydligt markerat att man inte är med på noterna om V ska vara med i samma lag.

🔵 KD har nu skakat av sig de gamla kriserna och ser ut att möjligen ha påbörjat en klättring uppåt i mätningarna. Partiets stillsammare läge och fokus på sjukvården, landsbygden och tryggheten kan vara en vinnande melodi. För partiet är varje tiondel uppåt värdefull efter ett år av svajiga mätningar.

🔵 SD tappar en aning i denna mätning och har haft en relativt lugn period på sistone. Partiet är nästan förbi Moderaterna och ha chans att bli största parti inom högersidan. SD har samordnat sig allt mer med M och KD och det projektet har på många sätt betydligt större betydelse än huruvida SD får 18 eller 22 % i valet 2022.  

◾Mätningen är genomförd  5 - 16 december.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.


Här är flaskan som allt fler vill ha på Systembolaget

2024 12 22

En dryck har blivit allt mer populär och är också en favorit att köpa till julbordet.

Julen närmar sig och många svenskar har nu fullt upp med att inhandla mat, dryck och julklappar.

En dryck ser ut att vara extra populär i år, rapporterar SR, som hänvisar till statistik från Sveriges bryggerier.

”Stor skillnad på kvaliteten”

Allt fler kunder på Systembolaget frågar efter alkoholfri öl.

– Över åren så märks det tydligt att det har blivit mer och mer populärt, säger Åsa Flodin, som jobbar på Systembolaget i Östersund, till radiokanalen.

Den alkoholfria ölen väcker ett allt större intresse i takt med att urvalet blir bättre, menar hon.

Förr var den alkoholfria ölen ganska tråkig, men idag finns det desto fler goda alternativ att välja mellan.

– Jag har jobbat väldigt länge i det här företaget, och jag ser att det är stor skillnad på kvaliteten på dryckerna som vi säljer nuförtiden. De var ganska utslätade och lite småtråkiga för 15-20 år sedan, säger hon till radiokanalen.

Snabbast växande segmentet

Den alkoholfria ölen har alltså kommit starkt på senare år, och 2024 verkar den vara mer populär än någonsin.

Det gäller inte bara på julen.

I somras såldes det mer alkoholfri öl än någonsin i dagligvaruhandeln, enligt en undersökning från Carlsberg Sverige.

– Alkoholfri öl är det snabbast växande segmentet på ölmarknaden och trenden växer sig allt starkare, har Carlsberg Sveriges VD Peter Hammarstedt tidigare sagt i ett uttalande.

Siffror från Sveriges Bryggerier bekräftar också att det handlar om en långsiktig trend. Under de senaste 10 åren har försäljningen av alkoholfri öl gått upp med mer än 750 procent.

Så brygger man alkoholfri öl

Enligt Carlsberg finns det två sätt att brygga alkoholfri öl: Antingen brygger man ölet som vanligt och tar sedan bort alkoholen med en så kallad vakuumdestillering. Eller så brygger man ölet alkoholfritt från början med en metod som kallas ”stopp-fermentering”, som innebär att man kyler ner vörten när den jäst till 0,5 procent, och jästen tas bort från ölet.

Öl får innehålla max 0,5 procent för att klassas som alkoholfritt.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Butikskedja vill öppna 400 butiker – för att utmana Coop och Ica

2024 12 21

Butikskedjan 24sju har som mål att nå upp till 500 obemannade butiker.

Under en längre tid har klagomål framförts gällande Sveriges “monopolliknande” livsmedelssituation.

Coop, Ica och Axfood har enorma marknadsandelar och det uppmärksammades inte minst i samband med inflationen som varit ett stort problem på senare år.

Nu vill butikskedjan 24sju ge sig in i matchen, rapporterar Dagens Nyheter.

Vill nå 500

I dagsläget har 24sju 100 obemannade butiker runt om i landet.

Målsättningen är dock betydligt högre än så - inom fem år ska man nå upp till 500 butiker.

Profilen Joakim Assarsson förklarar att 24sju i mångt och mycket grundas på digitala lösningar.

– Det senaste som vi lagt till finns i några butiker i Göteborg. Där använder vi AI vid ingången för att analysera dem som kommer in i butiken, säger han till DN.

Runt om i landet

I dagsläget har 24sju 100 butiker runt om i landet.

Bland annat finns de obemannade butikerna i Värnamo, Norrköping, Göteborg, Nyköping, Katrineholm, Malmö, Mora och Östersund.

Assarsson framhåller att butikskedjan ska vara enkel och smidig framförallt.

– Det ska vara så smidigt som möjligt för butiksdriften och för konsumenterna.

Enda du behöver

Smidigheten upprepas via 24sjus hemsida - där man understryker att det inte behövs mycket för att göra sina inköp via de obemannade butikerna.

– 24 SJU Snabbköp är matbutiken som alltid finns där för dig. Obemannad Matbutik med stort utbud och superlätt att handla i. Det enda du behöver är BankID och bankkort eller Swish.

Har riktat kritik

Utöver missnöjet hos gemene man har även Konkurrensverket varit kritisk mot den rådande situationen i livsmedelsbranschen - detta då den bristande konkurrensen kan leda till högre priser för konsumenterna.

– I genomlysningen av livsmedelsbranschen konstaterar Konkurrensverket att det i flera avseenden finns bristande konkurrens i livsmedelskedjan, framhåller myndigheten.

– För konsumenterna innebär den bristande konkurrensen att de betalar mer för många livsmedel än vad de skulle behöva göra.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen