NY MÄTNING: Liberalernas glädjetjut – klarar spärren

2022 06 10

Liberalerna har för första gången på två år klättrat över riksdagsspärren.

Det visar Aftonbladet/Demoskop senaste opinionsundersökning.

– Det är jätteroligt och visar väl att många människor lyssnar extra mycket nu när det närmar sig val. Man känner att nu är det dags att ställa sig frågan ska vi byta regering och vilken tyngdpunkt ska den ha och då har vi ett erbjudande som några fler nu uppenbart gillar och det är jag jätteglad för, säger Liberalernas partiledare Johan Pehrson till tidningen.

Stor ökning

På en månad har L ökat med 1,3 procentenheter i Demoskops mätning. Från 2,9 till 4,2 procent.

Enligt Johan Pehrson beror den markanta ökningen på ett gediget kampanjande och hög energi.

– Det beror på att vi har fått fart på vår kampanjorganisation, alla kandidater är ute och kampanjar mycket, det är skoldebatter, debatter lokalt, dörrknackningar, vi är ute mycket. Och sen är det väl så att det är klart att jag har lyckats då, enligt vissa mätningar efter partiledardebatter, föra fram vår politik om skolan, integrationen och klimatet på ett bra sätt, säger han till Aftonbladet.

Närmar sig spärren

Bottenkollegan Miljöpartiet tar även ett stort steg mot den åtråvärda fyraprocentspärren i Demoskops nya mätning. MP landar på 3,9 procent och är således endast en tiondels procentenhet från att nå riksdagsspärren.

Oppositionen i ledning

Liberalernas framfart innebär att oppositionen samlar ihop fler mandat än Magdalena Anderssons (S) regeringsunderlag.

M, SD, KD och L skrapar ihop 179 mandat. S, C och V landar på 170 mandat.

Om MP klarar spärren förändras dock mandatfördelningen drastiskt.  Då blir Magdalena Anderssons regeringsunderlag återigen större.

- Med en skillnad på 1,2 procentenheter är det jämnt mellan blocken. Mycket kommer efter valet att bero på om Miljöpartiet kommer in eller inte, säger Karin Nelsson, vd på Demoskop, till Aftonbladet.

Hela mätningen

Här är Demoskops mätning för juni jämfört med maj:

                                                       Juni        Maj

🔴Vänsterpartiet                    7,6       +0,3
🔴Socialdemokraterna     30,9       -0,3
🟢Miljöpartiet                          3,9       +0,9
🟢Centern                                  7,7        -0,2
🔵Liberalerna                           4,2       +1,3
🔵Moderaterna                     22,1       -0,8
🔵Kristdemokraterna           5,7       -0,7
🔵Sverigedemokraterna   16,9      +0,0
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  50,1        +0,7
🔴🟢 S+V+MP                        42,4         +0,9
🟢      Centern                             7,7         -0,2
🔵🔵 M+KD+SD+L              48,9         -0,2
 
Mandatfördelning
 
🔴🟢 S+V+MP+C       114 + 28 + 0 + 28  = 170
🔴🟢 S+V+MP              114 + 28 + 0 = 142
🟢      Centern                28 = 28
🔵🔵 M+KD+SD+L    81 + 21 + 62 + 15 = 179
 
Centern har indikerat att partiet vare sig stödjer V eller SD och även om partiet i sammanställningen placerats på den rödgröna sidan är det aningen oklart var partiet landar i regeringsfrågan i ett läge där de pressas mellan att välja mellan V, SD eller extra val.
 
Extra val möjligt
Det är inte uteslutet att C blir vågmästare men säger nej till samverkan med både V och SD. Det kan sluta med extra val - eller med att något av partierna L, M, KD, S eller MP byter sida.
 

◾Mätningen är genomförd  31 maj – 9 juni.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.


JUST NU: Ukrainare riskerar massutvisning

2025 11 23

Ukrainare i USA är oroade.

Detta då hundratusentals ukrainare i USA kastas in i ett rättsligt vakuum – och många fruktar att massutvisningar kan bli nästa steg, rapporterar Reuters.

Ständig osäkerhet

När den 35-åriga ukrainska medborgaren Kateryna Golizdra fick sitt uppehållstillstånd indraget i maj hamnade hon omedelbart i riskzonen för utvisning.

– Det är en konstant stress, ångest. Om jag måste lämna USA måste jag börja om helt från början, säger Golizdra till Reuters.

Hon är en av de nästan 200 000 ukrainare som nu befinner sig i ett rättsligt limbo efter att Trumpadministrationen stoppat och försenat handläggningen av förnyelser i det humanitära program som infördes 2022.

För många betyder detta att deras lagliga status redan har gått ut – och att de när som helst kan tas i förvar av immigrationsmyndigheterna.

LÄS MER: ”Zelenskyj och Trump överens” – uppgifter om tvärvändning

Omläggning skapar kaos

Programmet, som gav 260 000 ukrainare tillfälligt skydd efter Rysslands invasion, pausades i januari med hänvisning till säkerhetsskäl.

Senare öppnade president Donald Trump för att helt dra tillbaka ukrainarnas status.

Även efter att en domare i maj beordrat att förnyelser ska återupptas ligger handläggningen nästan still där endast 1 900 ansökningar har behandlats.

Samtidigt har en ny avgift på totalt över 2 300 dollar per person införts.

Anne Smith från Ukraine Immigration Task Force vittnar om att ukrainare nu grips vid byggarbetsplatser, i Uber-bilar och under riktade razzior.

– Vi får flera samtal i veckan om familjemedlemmar som tagits av myndigheter, säger hon.

”Hellre hemlös”

Den växande rädslan för att hamna i förvar eller utvisas har fått många ukrainare att självmant lämna USA.

Flera har tagit sig till Kanada, Latinamerika eller Europa i hopp om att undvika ett utvisningsbeslut.

Softwareingenjören Yevhenii Padafa lämnade Brooklyn efter att hans ansökan löpt ut.

– Om jag återvänder till Ukraina hamnar jag på frontlinjen. Jag är hellre hemlös någon annanstans än skickad dit, säger han.

Trots att Trumpadministrationen inte officiellt har avvecklat programmet, är situationen enligt flera experter på väg mot en tyst massutvisning.

En växande grupp ukrainare är redan utan laglig status, utan möjlighet att arbeta och utan skydd mot att gripas.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Foto: Himetalor Akhere Unuabona

Text: Redaktionen


Bilförsäkringar blir dyrare nästa år

2025 11 23

Bilförsäkringar blir dyrare för svenska bilägare under 2026.

Nästa år kommer det bli dyrare med försäkringar för bilen.

De som är elbilsägare riskerar de största prishöjningarna, rapporterar Börskollen.

Elbilar värst drabbade

Under 2025 har bilförsäkringarna redan ökat med cirka åtta procent, och många hushåll betalar idag närmare 48 miljarder kronor årligen för sina försäkringar.

Elbilsägare sticker ut som den mest utsatta gruppen.

– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.

I vissa fall kan årskostnaden för att försäkra en elbil redan idag uppgå till 50 000 kronor, och nästa år kan det alltså bli ännu dyrare.

Ekonomer varnar för att höga premier kan skrämma bort potentiella köpare.

– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken, säger Claes Hemberg till Carup.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Driver upp priserna

Försäkringsbolagen förklarar att ökade kostnader och inflation ligger bakom höjningarna.

Bolagen menar att prisnivåerna tidigare varit låga, men att den nuvarande marknadssituationen kräver justeringar.

Exempelvis har reparationer och bildelar blivit dyrare, vilket också påverkar försäkringskostnaden.

Vad bilägare kan göra

För bilägare innebär utvecklingen att det blir allt viktigare att jämföra villkor och priser mellan olika bolag.

Det gäller särskilt för elbilsägare, där prisökningarna riskerar att bli kraftiga.

Exakt hur mycket försäkringspremierna kommer att öka nästa år är fortfarande osäkert.

Försäkringsbolagen arbetar fortfarande med att fastställa de nya nivåerna.

– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Waldenvik om kommande premier.

Experter rekommenderar också att man tar höjd för ökade kostnader när man planerar sin bilbudget.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen