NY MÄTNING: Kraftigt lyft för Socialdemokraterna

2022 03 03

Socialdemokraterna ökar nu mycket kraftigt i opinionen.

Detta indikeras av Novus nya mätning som visar att Magdalena Anderssons (S) parti lyfter med hela 2,7 %  i den nya marsmätningen. 

Högsta på sex år

– Man behöver gå tillbaka till januari 2015 för att hitta samma väljarstöd för Socialdemokraterna som i dag, säger Novus vd Torbjörn Sjöström till SVT.

Mätningen visar att Socialdemokraterna bland annat går starkt hos unga väljare.

Moderaterna

Förutom S så är det endast Moderaterna som ökar i mätningen. Alla andra partier backar. Särskilt problematiskt är det för Liberalerna som faller med 0,6 procentenheter ned till endast 2,1.

Även för Miljöpartiet är läget svagt och partiet har en bra bit kvar till 4-procentspärren.

Centerpartiet vågmästare

Trots att Centerpartiet tappar jämfört med förra mätningen så är Annie Lööfs parti vågmästare med sina 6,8 procent.

Här är Novus mätning för mars jämfört med februari:

                                                       Mars      Feb

🔴Vänsterpartiet                    8,9        -0,9
🔴Socialdemokraterna     32,0       +2,7
🟢Miljöpartiet                          3,2       -0,3
🟢Centern                                  6,8        -0,6
🔵Liberalerna                           2,1        -0,6
🔵Moderaterna                     21,2      +0,7
🔵Kristdemokraterna           5,1      -0,3
🔵Sverigedemokraterna   19,4      -0,4
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  50,9        +0,9
🔴🟢 S+V+MP                        44,1        +1,5
🟢      Centern                             6,8        -0,6
🔵🔵 M+KD+SD+L              47,8        -0,6
 
Mandatfördelning
 
🔴🟢 S+V+MP+C       120 + 33 + 0 + 26 = 179       
🔴🟢 S+V+MP              120 + 33 + 0 = 153
🟢      Centern                26 = 26
🔵🔵 M+KD+SD+L    79 + 19 + 72 + 0 = 170
 
Centern har indikerat att partiet vare sig stödjer V eller SD och även om partiet i sammanställningen placerats på den rödgröna sidan är det aningen oklart var partiet landar i regeringsfrågan i ett läge där de pressas mellan att välja mellan V, SD eller extra val.
 
Extra val möjligt
Det är inte uteslutet att C blir vågmästare men säger nej till samverkan med både V och SD. Det kan sluta med extra val - eller med att något av partierna L, M, KD, S eller MP byter sida.
 
ANALYS PARTI FÖR PARTI

🔴 V tappar nu tydligt i mätningen och ligger inte längre kvar på kring 10 procent. Partiet har tappat i flera mätningar sedan Magdalena Andersson tagit över Socialdemokraterna. Unga och kvinnor är starka grupper hos V och Andersson (S) har bättre förutsättningar att locka de två grupperna än vad Löfven hade.

🔴 S har en längre tid varit på kraftig frammarsch med sin nya partiledare Magdalena Andersson. I mätningar nyligen tappade dock partiet och Magdalena Andersson-effekten klingade av. Att partiet nu återigen ökar kraftigt har sannolikt koppling till Rysslands krig mot Ukraina. I sådana lägen ökar ofta den sittande regeringen.

Samtidigt har en stor del av mätningen gjorts innan kriget bröt ut. 

🟢 MP befinner sig i en betydande kris och riskerar att falla ur riksdagen 2022. MP har dock lättare att få stödröster än Liberalerna har. Samtidigt har partiets båda språkrör ett svagt förtroendestöd hos väljarna vilket är ett klart problem för partiet. 

🟢 C tappat efter regeringsturbulensen där partiet sade ja till Magdalena Andersson (S) som ny statsminister men nej till hennes nya budget. Det blev svårt för väljarna att hänga med på och många inom S-V-MP-sidan upplevde sannolikt att Centern var otydliga. Partiet har inte kommit tillbaka i opinionen sedan dess.

Samtidigt är Centern helt nödvändiga för Socialdemokraterna för att ha chans att styra landet. Annie Lööfs parti har en nyckelposition avseende regeringsfrågan och har en gyllene chans att befästa sin roll som vågmästarparti. Det är en kritisk fas för partiet framöver.

🔵 Liberalernas kris fördjupas desto närmare valet kommer om inget lyft inträffar. En ökning behöver komma före valets slutspurt om man ska öka chansen till stödröster. Partiet har varit mycket aktiva i debatten men lyftet har uteblivet. Partiet är i behov av en riktig gamechanger.

🔵 M är uppe på stabila nivåer och en fördel är att Ulf Kristersson uppvisar betydligt mer enighet inom sitt regeringsunderlag än vad motkandidaten Magdalena Andersson (S) gör. Men Andersson är en betydligt svårare utmanare än Stefan Löfven och moderata paradfrågor som brottsligheten och minskad invandring har kommit i skymundan senaste tiden i debatten.

🔵 KD befinner sig i ett stillsammare läge och fokuserar på sjukvården, landsbygden och tryggheten. För partiet är varje tiondel uppåt värdefull efter ett år av svajiga mätningar. Nato har blivit en profilfråga för partiet som ligger kvar över 5 procent.

🔵 SD har samordnat sig allt mer med M och KD och det projektet har på många sätt betydligt större betydelse än huruvida SD får 18 eller 22 % i valet 2022.  

◾Mätningen är genomförd  31 januari till 27 februari.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen