Ny lag vid bilköp – ska underlätta för konsumenter

2024 06 30

En ny lag som gäller vid bilköp ska göra det lättare för konsumenter.

På måndag, alltså den 1 juli, kommer flera nya lagar att träda i kraft.

En av de nya lagarna gäller bilköp, och syftar till att köra det lättare för kunden att få rätt information.

Lagen går ut på att kunden har rätt att få information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i samband med försäljning av nya personbilar, uppger regeringen på sin hemsida.

Måste ge information

Lagen gäller alltså när näringsidkare marknadsför och säljer nya personbilar. Även långtidsuthyrning berörs.

– Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska finnas väl synlig på, eller i närheten av, alla nya personbilar på försäljningsstället, enligt den nya lagen.

Konsumenter ska också ha rätt att på försäljningsstället få en översikt över alla bilmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Även reklam för nya personbilar ska innehålla dessa uppgifter, enligt den nya lagen.

Överlåt föräldraledighet

Det är dock inte den enda lagändringen som träder i kraft när juni övergår i juli.

En annan viktig lagändring gör det möjligt att föra över föräldrapenning till någon som inte är din sambo eller barnets vårdnadshavare.

Du kan föra över högst 45 av dina föräldrapenningdagar, eller 90 om du är ensamstående.

Den du för över till får dock inte arbeta, söka arbete eller studera under de dagar som föräldrapenningen avser.

Kvitton och plastkorkar

En annan lag som införs innebär att bokföringslagen uppdateras så att kravet på att spara papperskvitton slopas. När man har skannat in ett papperskvitto i bokföringsprogrammet får man alltså slänga det, rapporterar Verksamt.se.

Ytterligare en lag som börjar gälla nästa vecka, närmare bestämt den 2 juli, är den omdiskuterade lagen om att plastkapsyler måste sitta fast. En förändring som redan har genomförts på till exempel mjölkpaketen och som har fått kritik från vissa konsumenter.

Dessutom blir det från och med den 1 juli möjligt att säga upp ett hyresavtal om hyresgästen har begått ett brott som typiskt sett försämrar närmiljön för omgivningen.

Foto: E Flores

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen