Ny lag införs – bilägare riskerar kalldusch
2024 10 02
Lagen om nya regler för bensin och diesel är nu officiellt klubbad.
Beslutet fastställdes av riksdagen genom en omröstning förra veckan.
Det handlar om det nya EU-handelssystemet ETS2 som innebär utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.
Från och med 1 januari 2025 måste drivmedelsbolagen nu börja rapportera sina utsläpp. Därefter behöver de till år 2027 köpa en utsläppsrätt för att kompensera för sin försäljning av bensin och diesel.
Kort sagt rör det sig om ett successivt ökat pris på koldioxid inom hela EU för att minska utsläppen.
Kritiker: priserna kan skjuta i höjden
Men i samband med att riksdagen nu klubbat igenom regeln för Sveriges räkning höjs upprörda röster.
Kritiker menar att priserna på bränsle fullständigt kan skjuta i höjden som följd av ETS2.
– Utsläppsrätten är en rörlig komponent som läggs ovanpå övriga delar av drivmedelspriset. Eftersom det är marknaden som styr är det svårt att sia om hur stor den exakta effekten blir, säger Viktor Gunnarsson, som representerar branschorganisationen Drivkraft Sverige där han ansvarar för konkurrenskraftfrågor, till Sveriges största bilmagasin Vi Bilägare.
"Världens bästa styrmedel"
Regeringen ställde sig tidigt bakom implementerandet av det nya utsläppshandelsystemet i svensk lag. Redan i maj gav man första klartecknet.
– EU:s utsläppshandelssystem är världens bästa styrmedel för att minska utsläppen. Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet, som vi är med i redan från start, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari vid tillfället.
Kallduschen: "40 kronor vid pump"
I propositionen räknar regeringen med ungefär en krona högre literpris 2027.
Men framåt 2040 kan priset ha ökat betydligt kraftigare. Konsumentorganisationen M Sverige har kallat det en “kalldusch” för bilister.
– Vi har haft möten med företrädare inom bränslebranschen som tror att bränslepriset kan öka till uppemot 40 kronor per liter, har även Bränsleupprorets talesperson Peder Blohm Bokehielm tidigare sagt till motormagasinet Carup.
Lovar kompensera bilägare
Redan i maj underströk Romina Pourmokhtari att man planerar att kompensera konsumenter och verksamheter för effekterna på drivmedelpriserna som införandet av ETS2 innebär.
Det beskedet står kvar, men exakt hur det ska gå till finns det vid tidpunkten för klubbandet fortfarande inte något konkret svar på. För det väntar en utredning som ska tillsättas.
– Jag vet att frågan bereds på Regeringskansliet just nu, och jag förväntar mig att utredningen kommer att presenteras nu under hösten, säger Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson för SD, under riksdagsdebatten.
Foto: Circle K
Text: Redaktionen