Ny lag införs – bilägare riskerar kalldusch

2024 10 02

Lagen om nya regler för bensin och diesel är nu officiellt klubbad.

Beslutet fastställdes av riksdagen genom en omröstning förra veckan.

Det handlar om det nya EU-handelssystemet ETS2 som innebär utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Från och med 1 januari 2025 måste drivmedelsbolagen nu börja rapportera sina utsläpp. Därefter behöver de till år 2027 köpa en utsläppsrätt för att kompensera för sin försäljning av bensin och diesel.

Kort sagt rör det sig om ett successivt ökat pris på koldioxid inom hela EU för att minska utsläppen.

Kritiker: priserna kan skjuta i höjden

Men i samband med att riksdagen nu klubbat igenom regeln för Sveriges räkning höjs upprörda röster.

Kritiker menar att priserna på bränsle fullständigt kan skjuta i höjden som följd av ETS2.

– Utsläppsrätten är en rörlig komponent som läggs ovanpå övriga delar av drivmedelspriset. Eftersom det är marknaden som styr är det svårt att sia om hur stor den exakta effekten blir, säger Viktor Gunnarsson, som representerar branschorganisationen Drivkraft Sverige där han ansvarar för konkurrenskraftfrågor, till Sveriges största bilmagasin Vi Bilägare.

"Världens bästa styrmedel"

Regeringen ställde sig tidigt bakom implementerandet av det nya utsläppshandelsystemet i svensk lag. Redan i maj gav man första klartecknet.

– EU:s utsläppshandelssystem är världens bästa styrmedel för att minska utsläppen. Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet, som vi är med i redan från start, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari vid tillfället.

Kallduschen: "40 kronor vid pump"

I propositionen räknar regeringen med ungefär en krona högre literpris 2027.

Men framåt 2040 kan priset ha ökat betydligt kraftigare. Konsumentorganisationen M Sverige har kallat det en “kalldusch” för bilister.

– Vi har haft möten med företrädare inom bränslebranschen som tror att bränslepriset kan öka till uppemot 40 kronor per liter, har även Bränsleupprorets talesperson Peder Blohm Bokehielm tidigare sagt till motormagasinet Carup.

Lovar kompensera bilägare

Redan i maj underströk Romina Pourmokhtari att man planerar att kompensera konsumenter och verksamheter för effekterna på drivmedelpriserna som införandet av ETS2 innebär.

Det beskedet står kvar, men exakt hur det ska gå till finns det vid tidpunkten för klubbandet fortfarande inte något konkret svar på. För det väntar en utredning som ska tillsättas.

Jag vet att frågan bereds på Regeringskansliet just nu, och jag förväntar mig att utredningen kommer att presenteras nu under hösten, säger Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson för SD, under riksdagsdebatten.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Bilister varnas för företag – falska löften om gratistjänst

2025 08 10

Bilister varnas för ett företag som utlovar en gratistjänst.

På senare tid har mängder av bilägare skickat in anmälningar till Konsumentverket.

Bara i juli inkom det 75 anmälningar mot ett och samma företag.

Det handlar om bilvärderingsföretaget Bildep.

Falskt gratislöfte

Mängder av bilägare känner sig lurade och vilseledda av Bildep, rapporterar Sydsvenskan.

Enligt flera anmälningar har kunder lockats till företaget via annonser i sociala medier.

De har blivit utlovade gratis bilvärdering.

Men istället har de fått en faktura – utan att ha ingått något avtal med företaget, enligt anmälningarna.

Bland annat uppger en 54-årig kvinna i Malmö att hon skickat in sina uppgifter efter löfte om gratis bilvärdering, men sedan fått en faktura på 169 euro, enligt tidningen. Ett stort antal andra bilägare vittnar om liknande händelser.

En man uppger också att han fick faktura trots att han avbröt när bankuppgifter efterfrågades.

”Stod ingenstans att det kostar pengar”

Företaget Bildep har också gjort sig otillgängliga när kunder har velat kontakta dem och bestrida fakturor. Inte heller Konsumentverket har lyckats ta kontakt med företaget.

– Det är väldigt svårt att komma till tals med de här bolagen över huvud taget. Vi som tillsynsmyndighet får svårare när bolagen finns i andra länder, säger Konsumentverkets Hans Lundin till tidningen.

Konsumentverket har även uppmärksammat Bildep på sin hemsida, i ett exempel på en fråga till konsumentvägledningen.

– Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet som hette bildep.se. Det stod ingenstans att värderingen kostade pengar.  Är inte ens säker på att beställningen gick igenom! Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget, lyder frågan, som publicerades den 31 juli på Konsumentverkets hemsida.

LÄS OCKSÅ: Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

Måste framgå tydligt

Konsumentverket svarar att det måste framgå tydligt att en tjänst kostar pengar, men att de inte kan göra någon bedömning i ett enskilt fall.

– Om det inte framgått tydligt eller om du inte har ingått något avtal är du inte bunden att betala någonting. Det är företaget som ska bevisa att det framgått tydligt och att det finns ett avtal mellan er, uppger Konsumentverket i svaret.

Man kan bestrida fakturan genom att mejla till företaget och meddela att man bestrider den. Om fakturan går vidare till inkasso kan man bestrida den även där.

Om priset har framgått kan man ha ångerrätt, vilket det finns information om på Konsumentverkets hemsida.

Man kan också få hjälp av den kommunala konsumentvägledningen, om det finns någon sådan där man bor, att tolka avtal.

Dessutom kan man göra en anmälan till Konsumentverket om man anser att ett företag har gjort fel.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till Clas Ohlson - efterfrågan har exploderat

Foto: Jose Carbajal

Text: Redaktionen


Svenska stridspiloter i stor insats

2025 08 10

Svenska stridspiloter deltar i en stor insats med Jas 39 Gripen.

Svenska stridspiloter deltar i en stor insats i Polen.

Det handlar om ett Natouppdrag som bland annat syftar till att hjälpa Ukraina.

Farligt uppdrag – för Ukraina

Det är svenska stridspiloter från F17 i Blekinge som deltar i uppdraget, rapporterar SR.

Till sin hjälp har de också sex stycken stridsplan av modell Jas 39 Gripen.

De svenska piloterna är stationerade på en flygbas i Malbork i norra Polen.

De deltar i uppdraget tillsammans med flera andra länder.

F17-piloterna medverkar i ett farligt uppdrag – det handlar om att kunna försvara en logistikbas längre söderut i Polen, vid gränsen till Ukraina.

Logistikbasen spelar en avgörande roll för införseln av försvarsmateriel till Ukraina, rapporterar radiokanalen.

Insatsen innebär att de svenska piloterna kan hamna i strid.

Kan hamna i strid

F17 ska bevaka och, om det behövs, försvara basen.

Det betyder att de kan hamna i strid.

Den svenska kontingentschefen Kristian Bertilsson understryker dock att detsamma gäller hemma i Sverige.

– Vi har försökt avdramatisera detta, för det är samma sak som hemma på Ronneby när vi flyger incidentberedskap så flyger vi också med beväpnade flygplan, och de kan också hamna i den typen av situationer, säger han till radiokanalen.

Tidigare har även F21 i Luleå varit i Polen – och deltagit i en skarp insats.

Deltog i skarp insats

I våras genomförde två svenska Jas 39 Gripen-plan en skarp Natoinsats över Polen, rapporterade SVT.

Det var första gången som svenskt försvar deltog i en skarp insats utomlands under Natos befäl, enligt kanalen.

De svenska Gripenplanen gick då upp och identifierade ett ryskt spaningsflygplan av typen IL-20 Coot.

– Identifieringen skedde i internationellt luftrum över Östersjön norr om polska kusten och insatsen leddes av Natos Combined Air Operation Center i Uedem, Tyskland, uppgav den svenska Försvarsmakten i en kommentar, enligt TV4.

– Under uppdraget så samarbetade den svenska roten baserad i Polen med den nationella incidentberedskapen i Sverige, tillade Försvarsmakten.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen