Ny lag börjar gälla nu: förändring för Iphone-användare

2024 03 08

En ny EU-lag som i förlängningen berör mobilanvändare i unionen träder i kraft den här veckan.

Det handlar om EU:s digitala marknadslag som nu börjar gälla och som redan tvingat fram en del större förändringar bland teknikföretag verksamma i Europa, bland annat jättar som Meta, Microsoft och Google.

På listan finns även Apple som nu bekräftar flera nya förändringar för EU-medborgare som använder sig av Iphone, rapporterar The Verge.

Ska underlätta byte

Bland annat handlar det om en anpassning som ska göra det lättare för användare att byta från Iphone till Android.

Idag utgör andelen före detta Iphone-användare som gjort övergången till Android blott elva procent, enligt teknikbloggen Exploding Topics.

Det är en siffra som sannolikt kommer att öka av den förändring som Apple nu tvingas genomföra.

– Apple är bra på att göra hela sin produktportfölj tätt integrerad, och därmed också svår att överge, framhåller bland annat den norska techjournalisten Niklas Plikk från Tek.No.

Flera ändringar

Mobijätten tvingas också gå fram med fler förändringar för sina befintliga kunder.

Exempelvis ska EU-baserade Iphoneanvändare från och med i slutet av året kunna avinstallera den förinställda webbläsaren Safari.

Dessutom jobbar Apple alltså på mer “användarvänliga” sätt att överföra data “från en Iphone till en icke-Appletelefon”, skriver The Verge om förändringen som ska underlätta mobilskifte.

Den förändringen väntas dock inte vara i hamn förrän hösten 2025.

– Andra användarinriktade initiativ som beskrivs i Apples dokument inkluderar en "växlingslösning för webbläsare" för att överföra data mellan webbläsare på samma enhet, som man planerar att göra tillgänglig i slutet av 2024 eller början av 2025, erfar den amerikanska tekniksajten.

Ska säkerställa rättvis konkurrens

Det stora syftet med den nya EU-lagen, som kallas Digital Markets Act (DMA) är att säkerställa mer rättvis konkurrens mellan de stora teknikbolagen.

Hittills har exempelvis Google som en följd tvingats ge EU-användare möjlighet att välja vilka tjänster som ska dela deras data.

– Men det kommer sannolikt många fler nyheter om hur teknikindustrin kommer att anpassa sig till DMA, erfar The Verge.

Foto: Y. Fresh

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen