Ny kundfavorit på Coop – ökat med 25 procent
2025 10 10
En ny kundtrend syns i Coops butiker över hela Sverige.
I år pekades Coop ut som Sveriges dyraste matkedja av Matpriskollen.
Men mitt i de stora prisökningarna på livsmedel är det en favorit som stadigt slår nya rekord.
På Coop i Sverige ökade e-handeln med över tio procent under sommaren.
I vissa regioner nådde ökningen 25 procent, rapporterar Dagligvarunytt.
Här är ökningen störst
Den starka trenden för e-handel i matbutikerna syns över hela landet.
Men starkast är trenden på Gotland.
Coop Gotlands försäljning online ökade med hela 25 procent under sommarmånaderna juni, juli och augusti.
– Vi är väldigt glada över att e-handelsverksamhet utvecklas och att vi är en av de som ökar mest i Sverige. Vi har lagt fokus på plocket i butik och på att leverera bra kvalitet, det har drivit nya kunder, säger Coop Gotlands vd Frida Ganshed, rapporterar Dagligvarunytt.
Trenden fortsätter
Uppsvinget för e-handeln fortsätter även under hösten, med starka siffror i september.
– Vi håller oss kvar på den höga nivån fram till åtminstone september. Jag bedömer att vi fått med oss de nya kunderna som också behåller köpbeteendet och kan inte se att det dippar, säger Frida Ganshed.
År 2024 omsatte Coop Gotland över 650 miljoner kronor, med en rörelsevinst på 6 miljoner kronor.
LÄS MER: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent
De viktigaste faktorerna
De viktigaste faktorerna när svenskar handlar sin mat online är pris, sortiment och kvalitet, visar en undersökning som Sifo gjorde 2022.
Enligt studien var yngre människor mest priskänsliga och kvinnor i högre utsträckning än män intresserade av ett brett sortiment med hög kvalitet.
Att leveranserna är i tid är det som svenskarna är nöjdast med.
Listan
Undersökningen listade de olika faktorerna som spelar in när svenskarna handlar online, och hur många som tyckte att det var viktigt.
Priserna: 62 procent
Ett brett sortiment: 52 procent
Kvalitén: 48 procent
Leveransen kommer i tid: 44 procent
Smidig navigering: 24 procent
Orderprocessen: 23 procent
Servicen vid leverans: 17 procent
Kundservicen: 14 procent
Hållbarhet (socialt och miljö): 9 procent
Källa: Sifo
LÄS MER: Många svenskar har gjort samma miss – riskerar ekonomisk smäll
Foto: Coop
Text: Redaktionen