Ny godistrend – ökar explosionsartat
2024 09 22
En ny trend ökar explosionsartat bland folk som gillar godis.
Flera svenska livsmedelsjättar vittnar om den nya trenden.
Många svenskar älskar godis men vill samtidigt välja någonting som de hoppas är nyttigare än vanligt godis.
Därför har försäljningen av så kallade godisdadlar, alltså smaksatta dadlar, ökat explosionsartat, rapporterar SR.
– Det smakar ju som godis fast det inte är godis egentligen, så det tycker jag är bra, säger tonåringen Ella i Borås till radiokanalen.
Väldigt hög efterfrågan
I många butiker märker man att de smaksatta dadlarna är enormt populära.
ICA vittnar om en fördubblad försäljning på ett år.
– Det är en väldigt, väldigt hög efterfrågan, och när det kommer nya smaker, då har det en tendens att ta slut, och alla vill köpa och prova de nya smakerna, säger Sandra Arvidsson, driftledare på en butik i Borås, till radiokanalen.
Enormt populärt
Den torkade frukten säljs alltså i smaksatt form så att den påminner om godis, vilket har blivit enormt populärt.
Förutom ICA så vittnar även Axfood om en 30-procentig ökning av försäljningen, enligt radiokanalen.
Även Coop har sett ett kraftigt ökat intresse för smaksatta dadlar.
Men dadlarna faller inte alla i smaken.
– Det har ingen dålig smak, men det fastnar lite för mycket i tänderna, säger Harry Bergqvist, 94 år, till radiokanalen.
Inte nödvändigtvis nyttigt
Att många söker efter alternativ till vanligt godis har varit en stark trend de senaste åren.
Men det är inte alltid säkert att de alternativ som lanseras är riktigt så nyttiga som kunderna hoppas på.
Smaksatta dadlar är dock inte nödvändigtvis så nyttigt, särskilt inte om man äter det i stora mängder.
– Nej det är det inte. Det är mer fibrer i dadlar än i godis. Om man dock tänker att man kan äta obegränsat av det nyttiga alternativet för att det är så bra, då har man blivit lurad, har dietisten Josefine Jonasson tidigare sagt till TV4.
Foto: Agnes Jostelius
Text: Redaktionen