Ny butikskedja öppnar i Sverige – folk har övernattat utanför

2024 04 30

En finsk butikskedja öppnar sin andra butik i Sverige.

Den första butiken slog upp portarna i Stockholm så nyligen som förra månaden.

Vid det tillfället var hysterin så massiv att hundratals människor flockades vid öppningsdagen och flera av dem hade till och med övernattat i kön.

Det handlar om den koreanskinspirerade skönhetskedjan Yeppo Soonsoo från Finland som nu ger besked om att man öppnar sin andra butik i Sverige på kort tid, den här gången i Göteborg.

– Med sitt stora sortiment kommer göteborgarna få tillgång till det senaste inom K-Beauty med produkter som bland annat innehåller ingredienser som lakritsrot, ginseng, snigelslem, fermenterat risvatten och björksav, framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

Köade i halvt dygn

En faktor som bidrog till den stora anstormningen när Yeppo Soonsoo öppnade i Stockholm var att man delade ut en gratis goodiebag med skönhetsprodukter till de 250 första besökarna.

Folk köade i över ett halvt dygn för att få lägga vantarna på en av de eftertraktade påsarna.

– Skincare, hårcare, allting kostar. När man väl får någonting gratis tycker jag att det är värt det, sade studenten Lou Hedman till Expressen vid tillfället.

Stor efterfrågan

Om det kommer att delas ut liknande goodiebags vid öppningstillfället i Göteborg är ännu inte bestämt.

Men om det sker kommer köpcentret Nordstan, där butiken ska ligga, att vara redo.

– Blir det aktuellt så får vi ta det då, det är i alla fall väldigt spännande att det finns den typen av efterfrågan, säger Anna Gustafsson, pressansvarig på Nordstan, till GP.

Öppnar i juli

Exakt datum för öppning är inte klart, men det kommer att ske i början av juli och ska ligga på Femmans gatuplan.

Yeppo & Soonsoo grundades 2013 och har sedan tidigare åtta butiker i Finland. Branschen som kedjan är verksam i, så kallad K-Beuty, uppges omsätta miljarder dollar varje år.

– Sedan 2018 har vi agerat trendsättare genom att föra de bästa skönhetstrenderna och kulturpärlorna från Korea till Finland och hela Europa. Vårt företags uppdrag är att främja innovationer och livsstil för koreansk skönhet, samtidigt som vi stödjer anpassningen av våra varumärken till lokala kunders behov, skriver kedjan på sin hemsida.

Foto: Nordstan

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 11

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS MER: Anrik kedja går i konkurs – hundratals butiker påverkas

Foto: Axfood

Text: Redaktionen