Ny butik lanseras i Sverige – kunder behöver inte betala med pengar

2024 09 04

E-handelsjätten Gymgrossisten och hudvårdsvarumärket Moss & Noor lanserar en annorlunda form av butik.

I den nya webbutiken Sweat Store behöver kunder inte betala med pengar.

– Sweat Store är världens första e-handel där du betalar med svett i stället för cash, skriver Gymgrossisten om konceptet, som ger kunder möjlighet att klicka hem produkter genom att klara av olika ”svettiga utmaningar”.

Den som klarar av att stå i plankan i en minut kan få hem en deodorant från Moss & Noor och 50 avklarade ”kettlebell swings” betalar av proteinpulver.  

Dessutom kan man njuta av 100 hamburgare från kedjan Brödernas om 1 000 armhävningar görs samtidigt av max tio personer i samma rum.

Här är villkoren

Utmaningarna måste filmas och laddas upp på Tiktok eller Instagram.

Så här går det till, enligt Gymgrossisten:

- Välj vilken produkt du vill köpa

- Filma den utmaning som är kopplad till produkten. 

- Ladda upp videon på Tiktok eller Instagram-feed. 

- Tagga @gymgrossisten, @moss.noor, #sweatstore i din bildtext. 

”Effektivt sätt”

Sweat Store lanserades den 3 september.

Tom Flumé, vd Moss & Noor, beskriver webbutiken som en ”typ av hybridbutik”.

– Där möts försäljning och marknadsföring på ett rätt naturligt sätt. Det fiffiga är såklart den inbyggda virala mekaniken, men det är också ett effektivt sätt att nå ut till kunder som annars inte testat våra produkter. Vi gör en del sampling och detta blir ett förlängt steg av det. Win-win helt enkelt, säger han till sajten E-handel.

Uppdateras med nya produkter

Utvalda produkter och utmaningar kommer att uppdateras varje vecka.

Den här veckan kan man hitta produkter som hörlurar, proteinpulver och presentkort i webbutiken.

För att ta del av produkterna måste kunder ha en offentlig profil på den valda sociala medieplattformen, vara över 18 år och bosatta i Sverige. 

Foto: N. Ohlrogge resp J. Leupe

Text: Redaktionen


JUST NU: Stort strul för Telia – anmälningar rasslar in

2025 10 14

Teleoperatören Telia har drabbats av större störningar.

Problemen har pågått under hela natten till tisdagen och fortsätter att störa kunder även under morgonen.

På sajten Downdetector har det vällt in hundratals anmälningar från folk som har problem med att använda telejättens internettjänster.

I synnerhet är det mobilnätet som är drabbat, men en femtedel av anmälningarna uppger att “allt ligger nere”.

"Kan inte surfa"

Telias presstjänst har ännu inte hunnit öppna. Företaget har därför inte kommenterat problemen.

Däremot har flera medier uppmärksammat dem.

Enligt Aftonbladet har folk från flera platser i landet rapporterat in problemen.

– Läsare i olika delar av Sverige har sedan midnatt kontaktat Aftonbladet och påtalat att de inte kan surfa med mobilen, skriver tidningen.

Andra medier rapporterar samma sak och att de jagar Telias presstjänst för att få en förklaring på vad som har hänt och när problemen kan vara åtgärdade.

– Flera läsare har hört av sig till Expressen och menat att deras surf inte fungerar, skriver Expressen i natt.

Hade nyligen stora problem

Nattens strul är andra gången på relativt kort tid som Teliakunder rapporterar om omfattande störningar som påverkar hela landet.

I mitten av september drabbades telekomjätten av liknande problem. Även sms och samtal påverkades av den driftstörningen.

– Det är oklart vad som ligger bakom problemet, sade företagets presschef William Fröding till Expressen då.

LÄS MER: Enorm vindkraftspark stoppas

FAKTA Telia

- Grundades 1853.

- Aktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq Helsinki.

- Cirka 470 000 aktieägare.

- Finns i följande länder: Danmark , Estland , Finland , Lettland , Litauen , Norge , Sverige.

- Ingår i en av världens kändaste hållbarhetsindex, FTSE4Good , samt oekomPrime.

- 20 000 anställda.

- 18,1 miljoner mobila abonnemang 

- 1,0 miljoner fasta abonnemang 

- 2,9 miljoner bredbandsabonnemang 

- 3,4 miljoner tv-kunder

Källa: Telia 

LÄS OCKSÅ: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

Foto:

Text: Redaktionen


Döda personer “väcks till liv” – anhöriga förfärade

2025 10 13

Till anhörigas fasa har avlidna personer börjat väckas “till liv”.

Tekniken går i rasande fart.

Kanske till och med obehagligt fort.

På senare tid har ett särskilt exempel blivit aktuellt där människans teknologiska framsteg ställs mot moral och etik.

Det handlar om artificiell intelligens som nu “återupplivar” döda kändisar. Den senaste i raden är skådespelaren Robin Williams, som dog 2014.

På nätet sprids mängder med AI-genererade bilder och filmer på den avlidna filmstjärnan, till anhörigas stora fasa.

– Sluta tro att jag vill se det eller att jag kommer att förstå, det vill jag inte och jag kommer inte förstå. Snälla, om ni har någon form av anständighet, sluta göra det här mot honom och mot mig, till och med mot alla, framhåller Robin Williams dotter Zelda Williams på Instagram och tillägger:

– Tro mig, det är INTE vad han skulle vilja.

Även privatpersoner återskapas

Trenden har fått stor spridning. Nyligen har även AI-genererade filmer dykt upp med Michael Jackson där den avlidna popstjärnan stjäl kyckling från restaurangkedjan KFC. En annan film visar astrofysikern Stephen Hawking på rullskridskor.

Men fenomenet är inte begränsat till döda kändisar.

I en sydkoreansk dokumentär från MBClife visas till exempel hur en mamma får träffa sin AI-genererade dotter – tre år efter att dottern hade dött. 

Flera företag som säljer AI-tjänster har nu börjat se dödas “återkomst” som en marknad, rapporterar TV2.

Exempelvis kan man spela in detaljer och berättelser om sitt liv innan man dör, vilket AI använder som information som för att ge rätta svar på frågor som anhöriga vill ställa efter personens bortgång.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten larmar om ny teknik – varannan svensk berörs

Få svenskar vill "återfödas"

Möjligheten att skapa digitala kopior av avlidna personer började dyka upp för ungefär ett år sedan.

Och tack vare tekniken går det till och med att interagera med kopiorna.

– Har man data från en person, till exempel hur den beter sig i text, är det möjligt att bygga en bot som för sig som den personen. Vissa av dessa botar kan säkert vara meningsfulla, men de utmanar också vår syn på vad som är lämpligt, har Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring vid Lunds tekniska högskola, tidigare sagt till sajten Forskning.se.

Enligt en Sifoundersökning från 2024 är det enbart sju procent av svenska folket som vill bli återskapade efter sin död.

LÄS MER: Populär maträtt utreds – kopplad till dödsfall

Foto: S. Rodgerson

Text: Redaktionen