Ny Bank ID-varning – här är meddelandet som sprids

2024 06 27

Bank ID-användare varnas nu för en ny SMS-bluff som cirkulerar.

Det är inte den första gången som problem gällande bedrägeriförsök uppstår angående Bank-ID.

Som bekant använder de allra flesta svenskar den digitala legitimationsappen, vilket förstås även gör det intressant för bedragare.

Nu cirkulerar ett nytt meddelande gällande Bank-ID som kan ställa till det för folk.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Det är en användare som har skrivit in om att den har fått ett meddelande som ser ut att komma från Bank-ID.

I meddelandet riktas en uppmaning som kunder ska följa.

– Hej, vänligen kontakta oss omgående då det sker signeringar med ditt mobila bankid intensivt. Mvh spärrservice, lyder meddelandet.

Därtill medföljer ett nummer, och användaren uppmanas att agera för att lösa problemet.

Är tydliga

Bank-ID har sedan tidigare varnat för att den här typen av meddelanden skickas runt, men att man inte ska klicka på dem eller följa några uppmaningar.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det, framhåller Bank-ID.

– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

Tre uppmaningar

Den som blir utsatt för ett bedrägeri har fått tre uppmaningar från Bank-ID att följa.

- Spärra ditt BankID.

- Kontakta din bank.

- Gör en polisanmälan.

Går att rapportera

För den som har fått ett bluff-sms är det viktigt att det rapporteras.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726, meddelar Bank-ID.

– På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Bank-ID är en av flera ledande aktörer i Sverige som har fått sitt varumärke kapat av bedragare som försöker lura till sig pengar.

Bland annat har bedragarna även riktat in sig på att använda företag som Postnord och Ikea.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Kina har gjort enorm upptäckt: ”Det här förändrar allt”

2025 02 05

Kina kontroller i dag tillgången till många sällsynta jordartsmetaller som är direkt avgörande för den gröna omställningen.

Metallerna är en extremt viktig resurs världen över eftersom de används i modern teknik – bland annat för att tillverka elbilar, vindturbiner och elektronik.

Efterfrågan på sällsynta jordartsmetaller väntas öka dramatiskt de kommande åren när stora delar av världen ställer om.

I dag dominerar Kina den globala marknaden helt och hållet, vilket diktaturen utnyttjar för att sätta press på övriga världen.

Maria Sunér är vd på Svemin – branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.

Hon varnar för Kinas dominans.

– Kina använder de kritiska mineralerna som ett maktmedel, vilket är lite skrämmande, säger Sunér till Tidningen Näringslivet.

–Det går att likna vid Europas beroende av Ryssland när det gäller fossila bränslen.

Enorm upptäckt i Kina: ”Förändrar allt”

Många aktörer, inklusive EU och USA, arbetar hårt för att bryta den kinesiska dominansen på den viktiga marknaden.

Nu kommer dock uppgifter som indikerar att Kina stärker sin position ytterligare.  

En massiv upptäckt av sällsynta jordartsmetaller har gjorts i sydvästra Kina, rapporterar Newsweek.

– Upptäckten kommer stärka landets järngrepp om denna strategiskt viktiga resurs och underblåsa dess högteknologiska ambitioner, skriver tidskriften.

Statliga medier i Kina rapporterar att det rör sig om den "största upptäckten någonsin”. Totalt beräknas platsen innehålla 470 000 ton sällsynta jordartsmetaller.

– Det här förändrar allt, säger Li Wei, forskare vid Kinas geologiska institut.

– Kina är nu ännu bättre positionerat för att kontrollera det globala utbudet och möta den skyhöga efterfrågan.

Fakta: Sällsynta jordartsmetaller

- Sällsynta jordartsmetaller är en grupp bestående av 17 metalliska grundämnen, av vilka flera besitter speciella konduktiva (förmåga att leda elektricitet och värme) och magnetiska egenskaper. Fyra av dessa – praseodym, dysprosium, terbium och neodym – anses särskilt viktiga.

- Namnet till trots är metallerna inte ”sällsynta”, utan ungefär lika vanligt förekommande i jordskorpan som exempelvis bly och tenn. Vad som däremot i någon mån är ”sällsynt” är fyndigheter med låga uranhalter där de ekonomiskt viktigaste metallerna finns i tillräckligt hög koncentration för att det ska vara lönsamt att bryta dem.

- Experter bedömer trots detta att de ekonomiskt lönsamma fyndigheterna kan möta världens behov i över hundra år. Det är alltså inte bristen på fyndigheter som oroar, utan snarare Kinas kontroll över värdekedjan.

Källa: Utrikespolitiska institutet

Foto: President of Russia Office resp A. Luengo

Text: Redaktionen