Ny Bank ID-varning – här är meddelandet som sprids
2024 08 01
På nytt sprids falska meddelanden i syfte att lura folk på pengar.
Som bekant har bedrägerier blivit ett allt större problem.
Bedragare har använt alla möjliga varumärken och metoder för att försöka lura människor på pengar.
Ofta är Bank-ID inblandat i det hela, och därför arbetar legitimationstjänsten löpande med att försöka förhindra och förebygga bedrägerier.
Ny varning
Nu kommer en ny varning om ett e-postmeddelande som sprids.
Meddelandet gör gällande att ett köp gjorts med ditt kontokort från en utländsk ip-adress.
Det rör sig alltså om en bluff, rapporterar Råd & Rön.
Här är meddelandet
Bedragarna försöker få människor att använda Bank-ID med följande meddelande:
– Kära kund. Vi har fått en transaktionsbegäran från ditt kreditkort från webbplatsen remitly.com med en IP-adress utanför Sverige. Av denna anledning har vi skjutit upp lasten i 24 timmar.
Därefter följer falska transaktionsnummer och belopp.
– Om transaktionen behandlas av en annan person måste du avbryta transaktionen och om du vill ta bort låset på ditt kort, klicka här och följ instruktionerna.
I e-postmeddelandet finns en länk som man uppmanas att klicka på och det framgår att det hela “bara tar några minuter”.
Det framgår även ofta att ett köp har gjorts från en dator i Frankrike, och att man måste logga in med Bank-ID för att stoppa betalningen, någonting som man alltså helt bör bortse från.
Viktigt att rapportera
Bank-ID framhåller vikten av att rapportera alla bedrägeriförsök.
– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726.
– På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.
Då ska du inte använda det
Det är även viktigt att komma ihåg att Bank-ID är en värdehandling.
– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det.
– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.
Foto: BankID
Text: Redaktionen