Ny app rusar till topplista – “Folk har jättekul”

2024 07 07

En ny app har på kort tid nått en förstaplats på Apples App Store.

Sociala mediers roll i samtiden har blivit enorm.

Människor i alla generationer tillbringar mycket tid varje dag på appar som Instagram, Facebook, X och TikTok.

Samtidigt diskuteras huruvida sociala medier verkligen är sociala längre, och om det inte numera bara rör sig om masskonsumtion, marknadsföring och pengar.

Där hoppas den 26-åriga entreprenören Tiffany Zhong kunna täppa igen ett hål.

Vill ta tillbaka det sociala

Zhong vill med appen Noplace ta tillbaka det sociala i sociala medier.

Detta genom att dra tillbaka på funktioner som representerar dagens sociala medier, och skapa någonting som hon själv beskriver som “Facebook för 10 år sedan”.

Appen rusade på kort tid till första platsen på Apples App Store.

– Appen erbjuder en liten, anpassningsbar profil där de kan dela med sig av vad de håller på med just nu och anpassa den så att den återspeglar deras intressen, förklarar Techcrunch.

– Användarnas profiler kan innehålla taggar, som appen kallar "stjärnor", som är de intressen eller ämnen som de bryr sig om.

“Folk har jättekul”

Enligt uppgifter så använder inte Noplace algoritmer på samma sätt som dagens sociala medie-giganter gör.

I viss mån använder man dock artificiell intelligens för att hjälpa användare.

– Folk har jättekul. De säger: "Jag har aldrig haft en sådan här app förut”, säger Zhong själv.

Positiva recensioner

Appen, vars syfte är att minska på intensiteten, masskonsumtionen och ge ett lugnare alternativ i sociala mediesfären, har fått positiva recensioner.

– Jag tycker att det är en fantastisk app för att komma i kontakt med människor och den gör sitt jobb RIKTIGT bra ur mitt perspektiv. den har inte varit uppe så länge men jag har märkt att människor kopplas ihop väldigt snabbt och är allmänt trevliga mot varandra, menar en användare på App Store.

Vissa nackdelar

Användare rapporterar samtidigt att appen upplevs som långsam emellanåt, någonting som kan förklaras av det stora intresset.

– Appen släpptes och eftersom den var så eftertraktad; trafiken av människor som skapade konton, gillade inlägg, publicerade uppdateringar, skapade teman, stängde appen och öppnade den igen så fick appen problem, föreslår en annan användare.

Foto: J. Ueberberg

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen