Nu startas första PR-byrån med SD-inriktning

2023 01 04

Sverigedemokraternas tidigare presschef startar nu PR-byrån GW Consulting Group.

Därmed sjösätts den första PR-byrån med SD-fokus.

Har 12 års erfarenhet

För Sverigedemokraterna är detta ytterligare ett steg framåt och utvecklingen kommer samtidigt som partiet går ett unikt år till mötes.

2023 är första helåret som SD inte längre är ett oppositionsparti utan tvärtom ingår i styret av Sverige.

PR-byråns grundare Henrik Gustafsson började sin bana inom Sverigedemokraterna redan 2010 och har en bred erfarenhet inom partiet.

– Jag samlar mina 12 år som anställd hos SD:s pressavdelning med bland annat kriskommunikation, krishantering, pressmeddelande, debattartiklar, kampanjer, valrörelser och organisationsutveckling, säger han till Dagens Opinion.

Både näringslivet och partiet

Företaget vänder sig till såväl näringslivet som föreningar och organisationer.

En stor del av efterfrågan väntas samtidigt komma från Sverigedemokraternas egna led.

Partiet finns representerat över hela Sverige i kommunfullmäktige, regioner och riksdagen.

– Vi har över 300 underorganisationer, säger Henrik Gustafsson till Resumé.

– Dessutom är de flesta fritidspolitiker och då är det klart att om man har ett möte i veckan och ett arbete vid sidan av politiken, då är man inte lika inne i bubblan. Jag tror att det är där vi kan bistå väldigt mycket.

– Att vara delaktig i att tillmötesgå den ambition som finns inom dessa organisationer ser jag som helt avgörande för fortsatt konstruktiv utveckling. Helt enkelt att kunskap uppifrån sprids neråt och att det sker löpande och jag vill vara en del i att bidra till att detta sker i en bredare utsträckning än tidigare.

Bredd och djup

På GW Consultings webbsida framgår det vad som blir företagets fokus.

- Press och media

- Grafisk Design

- Kris och konflikt

- Kampanj

- Marknadsföring

- Organisation

– Marknadsföring och specifika kampanjarbeten har varit en del av vårt arbete i över ett decennium.

GW har även stor erfarenhet av kris och konflikt, klargör grundaren på webbsidan.

– Det finns idag inget företag på den svenska marknaden som når upp till den nivå och det antal ärenden som vi har hanterat. Även om skälen till detta inte alltid är av positiv karaktär, kvarstår dock faktumet att erfarenheten och kompetensen är både bred och djup.

Unik förståelse för SD

Henrik Gustafssons fullständiga efternamn är Wiencke Gustafsson – därav PR-byråns namn.

Han representerade SD i Karlshamns kommunfullmäktige redan som 21-åring. Som tidigare press- och informationschef medverkade han centralt i flera av SD:s framgångsval.

Han var en av ledargestalterna för SD:s valkampanj i Skåne 2022 och där märkte han hur SD:s kommunföreningar ville utvecklas ännu mer inom flera av hans fokusområden.

GW kommer i praktiken fungera som ett komplement till SD:s riksorganisation och Gustafsson understryker att PR-byrån har en unik förståelse och kunskap för SD.

Det finns en rad PR-byråer med stark koppling till andra partier men detta är första byrån med inriktning mot just SD.

– Det finns många som inte vet hur det fungerar inom SD, hur man jobbar internt. Det finns ett intresse att få mer kunskap om det inre ledet i SD, säger han till Resumé.

Foto: GWConsultingGroup.se

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen