Nu startas första PR-byrån med SD-inriktning

2023 01 04

Sverigedemokraternas tidigare presschef startar nu PR-byrån GW Consulting Group.

Därmed sjösätts den första PR-byrån med SD-fokus.

Har 12 års erfarenhet

För Sverigedemokraterna är detta ytterligare ett steg framåt och utvecklingen kommer samtidigt som partiet går ett unikt år till mötes.

2023 är första helåret som SD inte längre är ett oppositionsparti utan tvärtom ingår i styret av Sverige.

PR-byråns grundare Henrik Gustafsson började sin bana inom Sverigedemokraterna redan 2010 och har en bred erfarenhet inom partiet.

– Jag samlar mina 12 år som anställd hos SD:s pressavdelning med bland annat kriskommunikation, krishantering, pressmeddelande, debattartiklar, kampanjer, valrörelser och organisationsutveckling, säger han till Dagens Opinion.

Både näringslivet och partiet

Företaget vänder sig till såväl näringslivet som föreningar och organisationer.

En stor del av efterfrågan väntas samtidigt komma från Sverigedemokraternas egna led.

Partiet finns representerat över hela Sverige i kommunfullmäktige, regioner och riksdagen.

– Vi har över 300 underorganisationer, säger Henrik Gustafsson till Resumé.

– Dessutom är de flesta fritidspolitiker och då är det klart att om man har ett möte i veckan och ett arbete vid sidan av politiken, då är man inte lika inne i bubblan. Jag tror att det är där vi kan bistå väldigt mycket.

– Att vara delaktig i att tillmötesgå den ambition som finns inom dessa organisationer ser jag som helt avgörande för fortsatt konstruktiv utveckling. Helt enkelt att kunskap uppifrån sprids neråt och att det sker löpande och jag vill vara en del i att bidra till att detta sker i en bredare utsträckning än tidigare.

Bredd och djup

På GW Consultings webbsida framgår det vad som blir företagets fokus.

- Press och media

- Grafisk Design

- Kris och konflikt

- Kampanj

- Marknadsföring

- Organisation

– Marknadsföring och specifika kampanjarbeten har varit en del av vårt arbete i över ett decennium.

GW har även stor erfarenhet av kris och konflikt, klargör grundaren på webbsidan.

– Det finns idag inget företag på den svenska marknaden som når upp till den nivå och det antal ärenden som vi har hanterat. Även om skälen till detta inte alltid är av positiv karaktär, kvarstår dock faktumet att erfarenheten och kompetensen är både bred och djup.

Unik förståelse för SD

Henrik Gustafssons fullständiga efternamn är Wiencke Gustafsson – därav PR-byråns namn.

Han representerade SD i Karlshamns kommunfullmäktige redan som 21-åring. Som tidigare press- och informationschef medverkade han centralt i flera av SD:s framgångsval.

Han var en av ledargestalterna för SD:s valkampanj i Skåne 2022 och där märkte han hur SD:s kommunföreningar ville utvecklas ännu mer inom flera av hans fokusområden.

GW kommer i praktiken fungera som ett komplement till SD:s riksorganisation och Gustafsson understryker att PR-byrån har en unik förståelse och kunskap för SD.

Det finns en rad PR-byråer med stark koppling till andra partier men detta är första byrån med inriktning mot just SD.

– Det finns många som inte vet hur det fungerar inom SD, hur man jobbar internt. Det finns ett intresse att få mer kunskap om det inre ledet i SD, säger han till Resumé.

Foto: GWConsultingGroup.se

Text: Redaktionen


14 november 2025

JUST NU: Riksbanken varnar – högre kostnader för vanliga hushåll

2025 11 14

Riksbanken går ut med en varning till hushåll.

Många svenska hushåll har tyngts av högre kostnader de senaste åren.

Nu går Riksbankens vicechef Anna Seim ut och varnar för att det kan bli ännu värre.

Varnar för smyghöjda priser

Vice riksbankschefen Anna Seim varnar för att livsmedel kan bli permanent dyrare, rapporterar DN.

Anna Seim varnar för att priserna kan höjas omotiverat mycket – inför halveringen av matmomsen i april nästa år.

Maten har fortsatt att bli dyrare den senaste tiden, bland annat har köttpriserna stigit med runt 6 procent förra månaden jämfört med för ett år sedan.

Och nu fruktar vice riksbankschefen att leverantörer och butiker kan passa på att smyghöja priserna inför sänkningen av matmomsen.

– Det skulle kunna vara så att livsmedelsföretagen höjer priserna innan den här sänkningen, säger Anna Seim, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Så snart som möjligt”

Vice riksbankschefen är också bekymrad över att regeringens utlovade Matpriskommission inte har kommit igång med sitt arbete ännu.

Kommissionen ska övervaka att momssänkningen slår igenom i butikerna.

– Jag tror att det vore bra om man gjorde det så snart som möjligt, så att man inte får den här typen av beteendeeffekter, säger Anna Seim, enligt tidningen.

Riksbanken varnar alltså för vad som kan beskrivas som en Black Friday-effekt, alltså smyghöjning av priserna inför en sänkning, rapporterar DI.

Hon oroar sig också för de inflationsrisker som den tillfälliga sänkningen av matmomsen medför, enligt tidningen.

”Hålla koll på matjättarna”

Regeringens sänkning av matmomsen syftar till att få ner kostnaderna för hushållen, som de senaste åren har drabbats hårt av inflationen.

– Vi gör det för att underlätta för svenska familjer, det kommer vara en central del av den här budgeten, sade statsminister Ulf Kristersson (M) i samband med att förslaget presenterades, enligt SVT.

Regeringen har också lovat att man ska hålla koll på dagligvaruhandeln och se till att sänkningen verkligen får genomslag.

– Vi kommer att ha koll på matjättarna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i samband med att förslaget presenterades.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: S Bughdaryan

Text: Redaktionen


14 november 2025

Anmälningar om mediciner väller in – ”kan leda till döden”

2025 11 14

Hundratals anmälningar om mediciner har inkommit.

Läkemedelsverket har fått in hundratals anmälningar det senaste året.

Anmälningarna handlar om påstådda mirakelmediciner som påstås kunna bota bland annat diabetes, artros och andra sjukdomar.

Hundratals anmälningar

Läkemedelsverket uppger att hundratals människor har anmält AI-filmer och falska annonser om påstådda mirakelmediciner, rapporterar TV4.

Det har tidigare rapporterats att flera forskare har utnyttjats i AI-filmerna.

Forskaren Johnny Ludvigsson, som forskar inom typ 1-diabetes, är en av dem som har utnyttjats i falska annonser.

Han hoppas att de flesta förstår att filmerna är falska, men varnar för fruktansvärda konsekvenser om människor låter sig luras av annonserna.

– Det vore förfärligt, för det skulle kunna leda till döden, säger han till kanalen.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

”Jättestort hot mot konsumenter”

De påstådda mirakelmedicinerna sägs alltså kunna bota bland annat diabetes, artros och andra sjukdomar, vilket är helt falskt.

Filmerna saknar ofta en tydlig avsändare.

– Vi ser att det är ett jättestort hot mot konsumenter i Europa och mot folks hälsa, säger Martin Burman, utredare på Läkemedelsverket, till kanalen.

Men hundratals människor har alltså reagerat på de falska filmerna och annonserna, och valt att anmäla dem.

Den anonyma försäljningen på nätet är olagligt, men trots det är det svårt att stoppa bluffmedicinerna.

Anders Tegnell drabbad

Falsk marknadsföring och falska filmer i sociala medier, där bland annat forskare och kända personer utnyttjas, är ett allvarligt problem som det tidigare har varnats för.

I somras gick Folkhälsomyndigheten ut och varnade för just detta.

– Bedragare utnyttjar Folkhälsomyndigheten och tidigare statsepidemiologen Anders Tegnell för att lura folk att köpa olika produkter, via Facebook. Filmerna är falska, och har polisanmälts, meddelade Folkhälsomyndigheten.

Anders Tegnell var bestört över de falska filmerna.

– Det känns hemskt tråkigt att mitt och myndighetens namn utnyttjas på det här viset, och att bedragare försöker sko sig på utsatta människor som vill ha hjälp med sina hälsoproblem, sade, Anders Tegnell, senior rådgivare och tidigare statsepidemiolog, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: Roberto Sorin

Text: Redaktionen