Nu måste du begära tillstånd – för vanliga hushållsmedlet
2025 01 18
Vid årsskiftet trädde nya regler i kraft gällande frätande propplösare.
Många svenskar har vid något tillfälle behövt använda det vanliga hushållsmedlet.
När vattnet inte längre går ner i avloppet tar man till propplösaren för att lösa problemet.
Vid årsskiftet trädde dock nya regler i kraft - och den som vill använda produkten framöver måste begära tillstånd hos länsstyrelsen.
Det meddelar Kemikalieinspektionen.
Orsakar skador
Anledningen till det nya beslutet har att göra med säkerhet.
På grund av att personer varje år skadar sig när de använder den frätande produkten råder nu nya regler.
– Varje år skadas både barn och vuxna svårt av frätande propplösare, framhåller Kemikalieinspektionen.
– För att minska olyckorna behöver privatpersoner från 1 januari 2025 ha tillstånd från länsstyrelsen för att få köpa och använda sådana produkter. Bäst är att använda andra säkrare metoder för att hålla avloppen rena.
Rekommenderar andra metoder
Kemikalieinspektionen rekommenderar istället andra metoder.
De menar att man bör använda preventiva metoder såsom att torka ur fett i stekpannor innan du diskar dem och hälla diskmedel och hett vatten i avloppen då och då.
Om du får stopp
Om man ändå får stopp i avloppet så finns det enligt Kemikalieinspektionen andra sätt att lösa det än att använda frätande propplösare.
Här är några av myndighetens rekommendationer:
- Använd sugpropp/vaskrensare eller rensband/rensvajer för att få bort stoppet.
- Gör rent vattenlåset under handfatet.
- Om proppen inte löser sig, anlita en rörmokare eller en spolbil.
- Om du verkligen vill använda propplösare, undvik frätande produkter.
Kan ge allvarliga skador
Myndigheten understryker att den som utsätts för frätande propplösare kan ådras allvarliga skador.
– Frätande propplösare kan snabbt ge allvarliga frätskador i munnen och matstrupen, i ögonen och på huden. En del av dem kan ge livslångt lidande.
– Olyckor med frätande propplösare har ökat kraftigt de senaste åren, visar Giftinformationscentralen.
Foto: J. Briscoe
Text: Redaktionen