NORDEN: Flygplats bombhotad

2022 12 06

Sent på måndagskvällen tillkallades polis till Köpenhamns flygplats.

Polisen tömde sent igår kväll ett flygplan från Warsawa på passagerare efter ett bombhot på Köpenhamns flygplats Kastrup, uppger Ekstra Bladet.

– Vi är närvarande på Köpenhamns flygplats i samband med ett hot mot ett plan. Planet har tömts på passagerare och vi har hittills inte hittat något misstänkt, rapporterar den danska Köpenhamnspolisen på Twitter.

Skickade nödsignal

Vid 22.30-tiden igår kväll fanns det relativt lite information om vad som hade hänt.

– Vi håller på att utreda något misstänkt. Mer kan jag inte säga i nuläget, informerade då vaktchefen vid Köpenhamnspolisen Esben Godiksen.

Planet från Warsawa ska ha skickat en nödsignal klockan 21:33 när det befann sig sydost om Bornholm på väg från Warszawa till Köpenhamn.

Tre brandbilar ska ha kört ifrån flygplatsen vid 13.15-tiden igår kväll där planet stod parkerat.

Flera boende i området ska också ha hört stridsflyg i luften, men det ska inte ha gått att nå Försvarsmakten på måndagskvällen, uppger Ekstra Bladet.

Flygplats i Norge fick evakueras

Det var bara häromdagen som flygplatsen i norska Stavanger fick evakuera samtliga människor som befann sig på platsen.

– Stavanger flygplats Sola har evakuerats, bekräftade då verksamhetsledare Nikolai Austrheim i Sydvästra polisdistriktet för Stavanger Aftenblad.

Flera passagerare som befann sig på flygplatsen ska ha hört av sig till medierna för att informera om att de var tvungna att lämna flygplatsen.

I mitten av förra månaden tvingades samma flygplats, tillsammans med en flygplats i Haugesund, stänga på grund av att drönare observerats i närheten.

– Vi stänger omedelbart luftrummet som en säkerhetsåtgärd, tills polis och flygledare tillsammans bedömer att läget är under kontroll. Polisen är nu ute och letar efter drönaren och drönaroperatören, sa då Avinors presstalesperson, Harald Kvam, till norska VG vid tillfället.

Då kunde luftrummet öppnas samma kväll.

Tidigare bombhotad flygplats

Det är inte första gången som Kastrups flygplats utsätts för bombhot.

I augusti skämtade en svensk landslagstränare om att han hade en bomb i sin väska, något som ledde till att hela flygplatsen fick evakueras och utrymmas innan mannen senare greps av dansk polis.

En av terminalerna fick då spärras av i väntan på en undersökning av väskan.

– När någon säger ordet bomb i en flygplats måste vi utgå från att det är en bomb, sa Godiksen till danska TV2.

Den danska polisen twittrade också vid den händelsen.

– Terminal 2 är öppen igen. Den misstänkta väskan visade sig vara ofarlig. Det sades tydligen på skämt att det låg en bomb i väskan.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen