NORDEA: Hela Sverige kommer förändras – ”remarkabelt”

2024 09 24

Hela Sverige är på väg mot en för många efterlängtad förändring.

De senaste åren har rubrikerna handlat om höjda räntor, hög inflation och följaktligen höga levnadskostnader för svenska folket.

Det har dessutom varit stora klyftor mellan olika delar av Sverige.

Men skillnaderna är nu på väg att minska.

En landsöverskridande ekonomisk förändring till det bättre är nu att vänta, konstaterar storbanken Nordea i ett uttalande på tisdagen.

"Remarkabelt"

Nordea pekar ut den ekonomiska utvecklingen i storstäderna, som tidigare legat klart efter Norrlandsregionerna, och menar att Riksbankens räntesänkningar är en avgörande faktor.

Mönstret efter pandemin består och det går bäst i de norra delarna av landet samtidigt som Sydsverige har gjort en remarkabel upphämtning på arbetsmarknaden, säger Susanne Spector, Nordeas chef för makroekonomisk analys, i en kommentar.

Jämnar ut sig

Enligt Nordea har norra Sverige en särskilt stark betydelse för svensk ekonomi och står för “en alt större del av efterfrågan på arbetskraft”. Under 2024 har de tre nordligaste regionernas BNP-bidrag dessutom varit större än någon enskild storstadsregion.

Storbanken understryker också att svensk export går mycket starkt samtidigt som den inhemska efterfrågan är relativt svag. Men den senare kommer att förbättras nästa år och göra avtryck i storstadsregionerna. 

– Stockholm och Västsverige växer snabbast nästa år, men trots det är dessa två regioner de enda som inte når tillbaka till sina tidigare tillväxttrender under prognosperioden. Samtidigt är det positivt för Sverige att fler delar av landet bidrar allt mer till BNP-utvecklingen, säger Susanne Spector.

Kämpigt i Småland

Kämpigast är det dock för Smålandsregionen, trots en stark utveckling för exporten.

Bostadsbyggandet har inte hunnit med befolkningsökningen och viktiga branscher som möbel- och fordonsindustrin har kämpat i motvind.

Nordea uppmärksammar också en nedväxling i befolkningstillväxt och utmaningarna som följer. Bland annat pekar man på Västerbottens län som är det enda där befolkningen växer snabbare än tidigare.

– Den lägre befolkningstillväxten innebär minskat behov av förskolor och skolor, dämpad byggtakt och att det blir tuffare att genomföra stora investeringar i kommuner där befolkningen minskar, säger Susanne Spector.

Foto: Nordea

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Natoland vill rekrytera 100 000 soldater

2025 09 12

Den tyska armén har ambitionen att rekrytera ytterligare 100 000 soldater.

Tysklands storsatsningen på armén behövs för att möta Natos mål.

– Landet ser också behovet av att förbereda sig för en eventuell rysk aggression, rapporterar Reuters med hänvisning till ett konfidentiellt brev från en högt uppsatt armébefälhavare.

100 000 nya soldater

De nya rekryterna skulle ansluta sig till de cirka 62 000 aktiva soldater och 37 000 icke-aktiva soldater som redan nu tillhör den landbaserade delen av den tyska armén.

– I ett brev daterat den 2 september ska den tyske arméchefen Alfons Mais ha sagt att grenen behöver minst 45 000 soldater ytterligare fram till 2029 och sedan 45 000 till innan 2035, framhåller nyhetsbyrån.

– Tyskland bör också rekrytera ytterligare 10 000 soldater till sin territoriella försvarsstyrka, stod det i brevet adresserat till militärchefen Carsten Breuer.

Det tyska försvarsdepartementet har avböjt att kommentera uppgifterna, med hänvisning till sekretesskäl.

Läs också: Liseberg stoppar gäster i dörren: folk fattar ingenting

Nato varnar

Nyheten kommer samtidigt som Rysslands fullskaliga invasion fortsätter i Ukraina. 

Nato har också varnat för en potentiell öppen konflikt med den ryska krigsmakten under de kommande fem åren.

– Efter krigets början 2022 har de flesta europeiska länder ökat sina försvarsutgifter och utökat sina militärer, efter årtionden av nedrustning efter Kalla kriget, uppger Kyiv Independent.

Ökade ansträngningar

Frågan om återupprustning har blivit extra aktuell efter att USA signalerat sin avsikt att minska landets militära närvaro i Europa.

Tyskland har påbörjat återställningen av sin militära kapacitet efter inledningen av det fullskaliga kriget i Ukraina.

Ansträngningarna har accelererat under förbundskansler Friedrich Merz.

Tyskland har också anslutit sig till insatsen för att stärka Natos östra flank, med en permanent placerad brigad i Litauen, som har direkt gräns till Ryssland och dess allierade Belarus.

Läs också: Polen markerar – Trump ifrågasätter drönarna

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS sänker priserna – men bara för vissa resor

2025 09 12

Flygbolaget SAS erbjuder tillfälligt sänkta priser på vissa flygresor.

Den senaste veckans stora regnmängder och stormiga väder har orsakat stora problem i delar av Sverige.

Vägar har spolats bort och tågtrafiken står still på flera platser.

– Konsekvenserna efter regnovädret är fortsatt stora, framhåller Länsstyrelsen i Västernorrland i ett uttalande.

– Många vägar är avstängda eller svårframkomliga och det är stopp i gods- och persontrafik på sina håll. Det är mycket höga flöden i många vattendrag och vissa områden har översvämmats.

Nu agerar SAS genom att sänka priserna på resor till regionen.

Tillfälligt reducerade priser

SAS sänker nu tillfälligt priserna, som en direkt följd av stormens påverkan på infrastrukturen i norra Sverige.

Förhoppningen är att göra det lättare för människor som behöver resa till arbete, sjukvård, studier eller familj.

– Vårt fokus just nu är att hjälpa människor att komma fram när andra, kompletterande alternativ är begränsade, säger SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett uttalande.

– Inrikesflyget utgör en viktig länk för både vardag och samhälle, och vi på SAS vill bidra till trygga och smidiga resor till, från och inom Sverige.

Järnvägen obrukbar

Till följd av det tunga regnvädret är järnvägen mellan norra och södra Sverige i princip obrukbar.

Det tvingar också många logistikföretag att hitta alternativa sätt för sina transporter.

Företaget Sandahls i Umeå har ställt om alla sina transporter från tågrälsen till vägarna.

– Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger företagets platschef Erik Lögdström, till SVT.

När Botniabanan stängdes för tågtrafik i början av veckan, på grund av de höga vattenflödena, blockerades också företagets transportväg till och från Umeå.

– När jag såg nyheterna kände jag ”nej, nej, nej”.  Men sen började vi mobilisera oss, säger Erik Lögdström.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: Niklas Jonasson

Text: Redaktionen