Nödåtgärd tas fram i Sverige – kopplas till migrationen

2023 11 24

Vid behov ska det vara möjligt att återinföra identitetskontroller vid transporter med buss, tåg eller passagerarfartyg till Sverige från en annan stat.

Det föreslår regeringen i en ny lagrådsremiss.

Lagen väntas träda i kraft den 1 mars 2024.

Regeringen får i den föreslagna lagen befogenhet att besluta att det under en begränsad tidsperiod ska vara förbjudet att transportera personer utan giltig id-handling med buss, tåg eller passagerarfartyg till Sverige.

– Det är viktigt att regeringen har de verktyg som behövs för att säkerställa ordning och säkerhet i landet. Med denna lag får regeringen möjlighet att snabbt vidta relevanta åtgärder om det behövs, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD)

Då får lagen användas

Den nya lagen kan tillämpas om ett särskilt allvarligt förhållande identifieras inom migrationsområdet.

Enligt regeringen kan den tillämpas om det uppstått en allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säker­heten i landet.

– Om regeringen inför id-kontroller får kravet gälla i högst sex månader åt gången, men kan förlängas med sex månader i taget så länge faran består. Lagen ger också möjlighet för regeringen att införa sanktionsavgifter på mellan 30 000 kr och 250 000 kr för den som bryter mot förbudet, framhåller regeringen i ett uttalande.

Liknande lag 2015

Under migrationskrisen 2015 infördes en liknade lag i Sverige.

Den upphörde dock att gälla 2018.

Den nya lagändringen handlar däremot inte om en tillfällig lag.

Enligt regeringen ska den nya lagen vara permanent och träda i kraft den 1 mars 2024.

Förslaget bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Foto: M. Studio

Text: Redaktionen


Nya inreseregler för utlandsresor – svenska favoriter på listan

2025 09 13

Flera populära resmål kräver nya digitala inreseformulär.

Snart kan resenärers semester sluta redan vid gaten om man inte har fyllt i rätt formulär.

Detta då flera länder har infört digitala dokument som måste fyllas i innan avresa för att kunna resa in i landet.

Bali kräver inresekort

Från och med den 1 oktober 2025 blir det obligatoriskt för alla resenärer att fylla i det digitala inreseformuläret All Indonesia Arrival Card som måste fyllas i online tre dygn före avresa, rapporterar Visas news.

Detta gäller samtliga internationella flygplatser, inklusive Jakarta, Bali och Surabaya.

Formuläret ersätter tidigare separata deklarationer för tull, hälsa och karantän.

Efter att ha skickat in formuläret får resande en QR-kod som ska visas i passkontrollen.

– Missar du detta kan du räkna med långa köer – eller i värsta fall att stanna på flygplatsen, meddelar All Indonesia sina resenärer.

Thailands nya regler

Även Thailand har ändrat sina regler med Thailand Digital Arrival Card, ett liknande digitalt formulär som måste fyllas i 72 timmar innan avresa.

Den gamla papperslappen som delades ut ombord är sedan tidigare i år historia.

– Syftet med Travel Declaration Card är att förenkla immigrationen vid ankomst och samtidigt samla data för statistik och säkerhet, uppger Thailand TDAC.

– Kom ihåg att ett Travel Declaration Card inte är samma sak som ett visum. Oavsett om du behöver visum för att resa till Thailand eller inte, kommer du alltid att behöva ett Travel Declaration Card, betonar de.

ETA obligatoriskt

Storbritannien kräver sedan april 2025 att alla, även EU-resenärer, ansöker om Electronic Travel Authorisation (ETA) som kopplas digitalt till passet.

Den är giltig i två år och missar du att ansöka kan resan stoppas redan vid incheckningen.

Se till att fylla i alla digitala formulär i tid och kontrollera att QR-koderna fungerar innan du lämnar landet.

Utöver dessa måste du fortfarande ha giltigt visum för Indonesien om det krävs.

Foto: Global Residence Index

Text: Redaktionen


Facebook delar ut pengar till användare – miljardbelopp

2025 09 13

Facebook-användare får pengar efter stor dataskandal.

Miljoner användare kan snart få utbetalningar från Meta efter en rättslig uppgörelse kopplad till Facebooks hantering av personuppgifter.

Facebook-användare med ett aktivt konto mellan 24 maj 2007 och 22 december 2022 kunde lämna in en ansökan, även om kontot senare tagits bort, uppger CNN.

Miljontals ansökningar

Nästan 29 miljoner ansökningar har skickats in och cirka 18 miljoner har godkänts enligt Meta.

– Vi tackar på förhand för ert tålamod under utbetalningsperioden, säger Meta i ett pressmeddelande riktat till sina användare.

Av de 725 miljoner amerikanska dollar som avsattes går cirka 540 miljoner av dessa till godkända anspråk.

Så fungerar utbetalningarna

Utbetalningen baseras på hur länge användaren har haft ett konto på Facebook.

Varje månad ett konto varit aktivt ges en “poäng” som avgör hur stor del av pengarna man får.

– Medlemmar som varit aktiva längre, och därmed kan ha mer värdefulla anspråk, får en större del av uppgörelsen, skriver Meta i ett juridiskt dokument.

Skandalens bakgrund

Cambridge Analytica-skandalen började uppmärksammas 2018 när det avslöjades att data från upp till 87 miljoner Facebook-användare hade samlats in utan deras medgivande.

Dataanalysföretaget Cambridge Analytica använde informationen för att bygga detaljerade profiler som sedan användes i bland annat politiska kampanjer.

Facebook kritiserades hårt för att ha tillåtit tredje part att få tillgång till användardata och för bristande kontroll över hur informationen användes.

Skandalen har lett till omfattande rättsprocesser, utredningar och slutligen en uppgörelse där Meta gått med på att betala ut belopp till berörda användare.

E-post för betalning

Godkända ansökningar meddelas via e-post upp till fyra dagar innan utbetalningen sker.

För de som är osäkra på statusen för sitt anspråk går det att kontakta uppgörelsens administratör på [email protected] med sitt ansöknings-ID.

Foto: B Jordan

Text: Redaktionen