NETFLIX: Streamingjättens öde hänger löst – avgörs i veckan

2022 07 18

Reklam på Netflix är en av åtgärderna som kan bli verklighet inom kort.

Det går inget vidare för Netflix.

Från att ha varit i den absoluta toppen bland streamingtjänster upplever företaget, likt ungdomarna i Netflix-serien “Stranger Things”, en värld som numera är upp och ned.

Har haft ett bedrövligt år

Imorgon ska streamingjätten redovisa sitt resultat för årets andra kvartal.

Det spås bli ett av de mest dystra ögonblicket under företagets totalt 25 år i branschen, rapporterar CNN.

Netflix har nämligen haft ett bedrövligt år och har för första gången på över ett decennium gått minus på prenumeranter.

Aktierna ned 70 procent

Men Netflix har även andra problem än att prenumeranterna blir färre. 

Företagets aktier har rasat 70 procent under året.

Någonting som skakar om investerarna, skriver CNN.

– Det kommer att ta hus i h-lvete om de rapporterar en siffra som är betydligt högre än de 2 miljoner i förlust som det talas om, säger Andrew Hard, vice ordförande på affärsstrategiföretaget Magid.

Kan införa reklam

Företaget sägs nu fundera på en rad åtgärder som ska rädda Netflix ekonomi.

Flera av dem skulle påverka tittarupplevelsen hos konsumenterna.

Det mest revolutionerande av förslagen handlar om att addera reklam och annonser till tjänsten.

Någonting som skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft, enligt CNN.

Beskrivs som enda hoppet

Reklamtillägg beskriv som Netflix enda hopp, trots att företagets vd Reed Hastings varit allergisk mot idén under lång tid.

Istället har reklamen nu blivit en stor del av företagets planer på hur man ska öka intäkterna i framtiden, skriver CNN, även om ingenting ännu är hugget i sten.

Vill begränsa spridning av lösenord

Man vill också begränsa användarnas möjligheter att dela med sig av lösenord, men också skapa mer unikt och övertygande innehåll på plattformen.

– Investerarna kommer att ge dem tid att få skutan på rätt kurs, men de kommer behöva höra solida planer på hur man omedelbart ska växa, säger Andrew Hard.

220 miljoner prenumeranter

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

10 mest populära serierna

Den amerikanska nyhets- och tekniksidan CNET rankade förra veckan de just nu mest streamade programmen på Netflix mätt i antal timmar.

Nedan ser du de tio mest populära serierna för tillfället, som du åtminstone fortfarande kan se helt reklamfritt som prenumerant.

  1. Squid Game (säsong 1) 1,65 miljarder timmar
  2. Stranger Things (säsong 4) 1,27 miljarder timmar
  3. Money Heist (del 5), 792,2 miljoner timmar
  4. Bridgerton (säsong 2) 656,3 miljoner timmar
  5. Bridgerton (säsong 1) 625,5 miljoner timmar
  6. Money Heist (del 4) 619 miljoner timmar
  7. Stranger Things (säsong 3) 582,1 miljoner timmar 
  8. Lucifer (säsong 5) 569,5 miljoner timmar
  9. All of Us Are Dead 560,8 miljoner timmar
  10. The Witcher (säsong 1) 514 miljoner timmar 

Källa: CNET

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk har vunnit en kvarts miljard

2024 07 26

En svensk har vunnit en kvarts miljard men har ännu inte gått att få tag på.

Det meddelar Svenska Spel.

Personen har vunnit 250 miljoner kronor på Eurojackpot, vilket är den högsta vinsten sedan 2018.

Den vinnande Eurojackpot-raden har lämnats in i Skåne län.

─ Det ska bli otroligt spännande att ringa den som lämnat in den vinnande raden. Hur kommer beskedet att tas emot? frågar sig Filippa Jartén, kommunikatör på Svenska Spel Tur, i ett uttalande.

Samtal att minnas

Svenska Spel har alltså inte fått tag på vinnaren än, rapporterar TV4.

Vem det än är så kommer den personen att få beskedet att vinsten uppgår till svindlande 250 951 363 kronor.

─ Jag kan inte föreställa mig hur man kan tänkas reagera på en så stor vinst. Men en sak är säker, det kommer garanterat bli ett samtal som vi båda kommer minnas resten av livet, säger Filippa Jartén.

Inför fredagens dragning hade jackpotten stigit till cirka 480 miljoner kronor.

Den svenska vinnaren med 5+2 rätt delar dock vinsten med en vinnare i Norge, som alltså också vinner 250 miljoner kronor.

Kallas till bankmöte

När man vinner så här stora summor pengar så får man pengarna i samband med ett bankmöte.

─ När det är en vinst på en helt orimligt hög nivå krävs såklart extra varsamhet och omsorg. Vinsten kommer därför att betalas ut i samband med ett bankmöte där vinnaren får juridisk-, ekonomisk- och säkerhetsrådgivning, säger Filippa Jartén.

En av de största vinsterna någonsin

Vinsten är en av de högsta någonsin hos Svenska Spel Tur.

─ Denna vinst klättrar sig upp på tredje plats över största spelvinster hos Svenska Spel Tur någonsin. Rekordvinsten är på 562 miljoner kronor till Örebro år 2019, berättar hon.

Enligt Svenska Spel är det här åttonde gången som jackpotten på Eurojackpot går till Sverige.

Senast det hände så gick vinsten till en spelare i Gislaved som i februari vann 173 miljoner kronor.

I fredagens dragning var det även flera andra som kammade hem stora vinster på Eurojackpot.

– Totalt blev fyra svenska spelare miljonärer på Eurojackpot under kvällens dragning, enligt Filippa Jartén.

Text: Redaktionen


Svenska artister i gemensam protest

2024 07 26

Ett flertal svenska musikartister protesterar mot vad de upplever som en stor orättvisa.

Protesten riktar sig mot det svenska momssystemet.

Systemet har länge varit starkt omdebatterat, eftersom det anses missgynna dansband.

Nu har flera av Sveriges mest kända dansband skrivit på ett gemensamt upprop mot den så kallade ”dansbandsmomsen”, rapporterar Dansbandsnytt.

Kända band har skrivit på

Bland de band som skrivit under uppropet finns kända dansband som Streaplers, Fernandoz, BlackJack, Callinaz, Larz Kristerz och Matz Bladz.

De protesterar mot att momssatsen för dansbandsarrangemang är 25 procent, medan det för andra musikframträdanden är 6 procent.

– Dansbandsmomsen är en kvarleva som borde tas bort. Kultur är kultur, oavsett om man står, sitter eller dansar till musiken, säger Joakim O. Agerskov, tidigare dansarrangör och en av personerna bakom uppropet, till tidningen.

”Tittar på varandra mer än på oss”

När publiken är sittande eller stående så är det alltså bara 6 procents moms på biljetten, men om publiken dansar så är det 25 procent.

– Skatteverkets argument var väl att fokuset ligger på dansarna, att de tittar på varandra mer än på oss, och att det därmed inte skulle klassas som konsert, säger Jonas Nordqvist, sångare i Callinaz, till SR.

Hans bandkollega Carolina Skaarup Lagerborg menar att den så kallade ”dansbandsmomsen” gör stor skada för hela branschen.

– Alltså, framför allt så påverkar det ju oss i den utsträckning att arrangörerna blir mest utsatta, skulle jag säga, att man vågar kanske inte som ny arrangör arrangera dans för att det är mycket dyrare, säger hon till radiokanalen.

”Systemet bör ses över”

Flera politiker i skatteutskottet har uttryckt förståelse för dansbandens missnöje.

– Hela systemet bör ses över, har Niklas Karlsson (S) tidigare sagt till Dansbandsnytt.

Även Per Söderlund (SD), som är vice ordförande i skatteutskottet, har beskrivit systemet som ”vansinnigt”, enligt tidningen.

Foto: M. Wagner

Text: Redaktionen