Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar
2025 10 16
Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.
I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.
SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.
Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.
Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.
Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.
Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.
En abonnemangstyp ökar kraftigt
Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.
Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.
– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.
Över hälften
I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.
Det är en kraftig ökning.
Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.
Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige
Sport upplevs som dyrt
Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.
Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.
25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.
– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.
Fakta ur Streamingbarometern 2025
- Daglig tittartid: 95 minuter
- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9
- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster
- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)
- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.
Källa: Streamingbarometern
Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna
Foto: Freestocks
Text: Redaktionen