Nekas inträde på Liseberg – chockbesked vid entrén
2025 07 04
Flera kunder nekas i dörren till Liseberg.
Larmet kommer efter att en familj oväntat stoppats i entrén till den populära nöjesparken i Göteborg.
12 500 kronor rök från kontot
Lena Ström och hennes familj hade köpt biljetterna till Liseberg i appen och åkt 35 mil från Ronneby. När de kom fram till parken stötte familjen på problem.
Enligt personalen hade enbart åkbanden registrerats i köpet och allihop nekades därför att komma in eftersom inträdet inte ansågs vara betalt, rapporterar TV4.
Då uppmanades Lena Ström att göra betalningen på nytt. Totalt gjordes tre försök att betala, men utan någon bokningsbekräftelse.
Däremot drogs pengarna på Lenas konto – 12 500 kronor hade hon behövt lägga ut på köpen.
Då fick familjen nog.
– Jag sa bara att vi får åka hem då. Så då gick vi därifrån med 12 500 kronor borta. Och inga biljetter, säger Lena Ström.
Fick ställa in
Familjen tycks inte vara den enda som råkat ut för samma sak.
Lena Ström menar att kassapersonalen framhöll att problemet är vanligt. Det uppges ske cirka tio gånger varje dag och pågått i över två år.
Hon berättar att barnen blev jätteledsna och att ingen kompensation erbjöds. Inte ens en ursäkt från Liseberg fick familjen, enligt Lena. Pengarna ska komma tillbaka efter tre till fem dagar, men inplanerade aktiviteter fick ändå ställas in.
– Vi skulle gå på museum och vattenland resten av veckan. Men pengarna är borta.
Svaret: få köp som går fel
Liseberg har svarat på kritiken.
Enligt dess presstalesperson Clara Rosendal är det få köp som blir fel, i relation till hur många gäster som besöker parken.
Hon förklarar också att tekniska faktorer, bankproblem, eller kundens kreditvärdighet kan påverka varför ett köp avbryts. Enligt Liseberg tog parken inte emot någon betalning från Lena och hon ska ha pengarna åter på kontot inom tre till fem dagar.
LÄS MER: Virusvarning i Lisebergsbyn
Är billigare online
På Lisebergs hemsida skriver nöjesparken att besöken inte behöver förbokas. Däremot erbjuds kunden ett lägre pris om så sker.
– Du får alltid bäst pris på liseberg.se, framhåller parken.
– Har du inte möjlighet att betala eller köpa online så är du välkommen att köpa dina biljetter på plats.
Det understryks också att Liseberg eftersträvar att gå kunden till mötes.
– Vi på Liseberg vill alltid göra ditt besök så lyckat som möjligt, oavsett vad det gäller, skriver nöjesparken.
Foto: Stefan Karlberg/Liseberg
Text: Redaktionen