Nekas inträde på Liseberg – chockbesked vid entrén

2025 07 04

Flera kunder nekas i dörren till Liseberg.

Larmet kommer efter att en familj oväntat stoppats i entrén till den populära nöjesparken i Göteborg.

12 500 kronor rök från kontot

Lena Ström och hennes familj hade köpt biljetterna till Liseberg i appen och åkt 35 mil från Ronneby. När de kom fram till parken stötte familjen på problem.

Enligt personalen hade enbart åkbanden registrerats i köpet och allihop nekades därför att komma in eftersom inträdet inte ansågs vara betalt, rapporterar TV4.

Då uppmanades Lena Ström att göra betalningen på nytt. Totalt gjordes tre försök att betala, men utan någon bokningsbekräftelse.

Däremot drogs pengarna på Lenas konto – 12 500 kronor hade hon behövt lägga ut på köpen.

Då fick familjen nog.

– Jag sa bara att vi får åka hem då. Så då gick vi därifrån med 12 500 kronor borta. Och inga biljetter, säger Lena Ström.

Fick ställa in

Familjen tycks inte vara den enda som råkat ut för samma sak.

Lena Ström menar att kassapersonalen framhöll att problemet är vanligt. Det uppges ske cirka tio gånger varje dag och pågått i över två år.

Hon berättar att barnen blev jätteledsna och att ingen kompensation erbjöds. Inte ens en ursäkt från Liseberg fick familjen, enligt Lena. Pengarna ska komma tillbaka efter tre till fem dagar, men inplanerade aktiviteter fick ändå ställas in.

– Vi skulle gå på museum och vattenland resten av veckan. Men pengarna är borta.

Svaret: få köp som går fel

Liseberg har svarat på kritiken.

Enligt dess presstalesperson Clara Rosendal är det få köp som blir fel, i relation till hur många gäster som besöker parken. 

Hon förklarar också att tekniska faktorer, bankproblem, eller kundens kreditvärdighet kan påverka varför ett köp avbryts. Enligt Liseberg tog parken inte emot någon betalning från Lena och hon ska ha pengarna åter på kontot inom tre till fem dagar. 

LÄS MER: Virusvarning i Lisebergsbyn

Är billigare online

På Lisebergs hemsida skriver nöjesparken att besöken inte behöver förbokas. Däremot erbjuds kunden ett lägre pris om så sker.

Du får alltid bäst pris på liseberg.se, framhåller parken.

– Har du inte möjlighet att betala eller köpa online så är du välkommen att köpa dina biljetter på plats.

Det understryks också att Liseberg eftersträvar att gå kunden till mötes.

Vi på Liseberg vill alltid göra ditt besök så lyckat som möjligt, oavsett vad det gäller, skriver nöjesparken.

Foto: Stefan Karlberg/Liseberg

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk partner byter sida – Tung smäll för Putin

2025 08 02

Indiens största oljebolag byter spår.

Efter Donald Trumps utspel om sanktioner mot köpare av rysk olja trappar Indien ner samarbetet med Ryssland och vänder sig västerut.

Indiens största statliga oljebolag, Indian Oil, har nyligen köpt minst fem miljoner fat amerikansk råolja, enligt uppgifter till Bloomberg.

Rekordorder under veckan

Bolaget, som driver hälften av landets 20 raffinaderier, har genomfört flera större upphandlingar under veckan – något som analytiker menar tyder på ett tydligt skifte i strategi.

– Vi ser det ökade köpbeteendet från Indien som ett tecken på att landet vill diversifiera sina leveranser och minska beroendet av Ryssland, säger Livia Gallarati, chef för globala oljeanalyser på konsultföretaget Energy Aspects, till Bloomberg.

Tidigare i veckan köpte Indian Oil även fyra miljoner fat västafrikansk olja samt två miljoner fat från Förenade Arabemiraten.

Indisk omsvängning

Skiftet kommer efter att USA:s president Donald Trump hotat med att införa 100-procentiga tullar på all olja som importeras från Ryssland.

Han har särskilt riktat kritik mot Indien, som han menar finansierar Rysslands krig i Ukraina genom sina oljeinköp.

– Indien kommer att bestraffas om de fortsätter köpa rysk olja när resten av världen vill stoppa dödandet i Ukraina, sade Trump tidigare i veckan på plattformen Truth Social.

Som svar har Indiens regering instruerat sina statligt ägda raffinaderier att ta fram planer för att köpa icke-rysk olja. Enligt Reuters har dessa raffinaderier redan pausat sina inköp från Ryssland.

Stor oljeimportör

Indien är världens tredje största oljeimportör och har sedan 2022, efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina – blivit en av Moskvas viktigaste oljehandelsparter.

Men nu verkar det finnas en beredskap för att bryta det beroendet.

Redan i juli 2025 uttryckte energiminister Hardeep Singh Puri att Indien klarar sig utan rysk olja om USA inför sekundära sanktioner mot köparländer.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Skarpa kravet på storbankerna: Agera direkt

2025 08 02

Ett skarpt krav riktas mot svenska storbanker.

De senaste åren har både bankernas sätt att arbeta och kundernas beteende förändrats kraftigt.

Det har bland annat lett till att det finns betydligt färre bankkontor i Sverige jämfört med tidigare.

Men nu kommer ett krav på att bankerna ska öppna igen.

”Se till att det är öppet”

Efter den senaste tidens problem med nedstängda bankomater, som gör det svårt för bankkunder att ta ut kontanter, kräver Kontantupproret nu en förändring.

Bankerna måste öppna sina kontor igen, menar organisationen, enligt TV4.

– Gå ihop, se till att det är öppet några timmar och se till att sedelhanteringen fungerar, säger Kontantupprorets ordförande Björn Eriksson till kanalen.

Han menar alltså att nyöppnade bankkontor skulle vara ett sätt att kunna hjälpa bankkunder när var tionde bankomat är ur funktion.

Därför riktar han nu det skarpa kravet mot storbankerna Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken och Danske Bank, som äger företaget Bankomat.

– Det absolut enklaste man kan göra är att komma överens: Nu öppnar vi upp ett kontor några timmar och ser till att det här fungerar så inte människor kommer i kläm, säger Björn Eriksson till kanalen.

Förslagit avvisas dock av företaget Bankomat.

LÄS OCKSÅ: Många svenskar har gjort samma miss - riskerar ekonomisk smäll

Många vill ha tillgång till kontor

Mängder av bankkontor har stängts i Sverige de senaste åren, vilket bland annat hänger samman med ett kraftigt förändrat kundbeteende till följd av internetbankens och bankapparnas genomslag.

En undersökning som Novus publicerade i februari visade till exempel att över hälften (52 procent) av alla bolånekunder inte har besökt ett bankkontor på över två år, trots att 66 procent uppger att de har ett bankkontor i närheten.

Men 57 procent tycker ändå att det är viktigt att ha tillgång till ett fysiskt kontor.

Vissa grupper, bland annat äldre, kan också ha stort behov av tillgång till ett bankkontor.

En rapport från Handelshögskolan och Riksbanken har dessutom visat att småföretag på landsbygden drabbas negativt av att bankkontor slår igen, vilket DI har rapporterat. Utlåningen till företag minskar på dessa ställen.

– Effekten blir att lokala företag drar ned på antalet anställda, tappar i försäljning och att risken för att företag försvinner ökar, säger Bo Becker, professor i finansiell ekonomi, till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Kontantkris i hela landet – ”allvarlig situation”

Text: Redaktionen