Natolandets minister: Skicka trupper till Ukraina

2022 03 16

– Det ska vara styrkor som kan försvara sig själva och som ska operera på ukrainskt territorium.

Orden kommer från Polens vice premiärminister Jaroslaw Kaczynski, som under tisdagen har träffat Ukrainas president Volodymyr Zelensky i Kyiv. Han föreslår att fredsbevarande styrkor ska skickas till Ukraina.

Från Nato eller annan organisation

På tisdagskvällens pressträff, där även Zelensky deltog, presenterade Jaroslaw Kaczynski sitt förslag.

– Jag tror att det är nödvändig att ha ett fredsuppdrag i Ukraina – det kan vara Nato, eller möjligtvis någon bredare organisation – men det ska vara styrkor som kan försvara sig själva och som ska operera på ukrainskt territorium, sade Jaroslaw Kaczynski, rapporterar Reuters.

Kaczynski underströk således att det måste handla om en väpnad styrka.

Vill stänga luftrummet

Polen blir det andra landet från Nato och EU som hintar om militär hjälp till Ukraina.

Tidigare har EU- och Natomedlemslandet Estland gått ut med att de vill upprätta en så kallad ”no-fly-zone” över Ukraina.

– Riigikogu ber FN:s medlemsländer att vidta omedelbara åtgärder för att upprätta en flygförbudszon för att förhindra massiva civila offer i Ukraina, framhävde det estländska parlamentet i pressmeddelandet.  

Nato har avvisat flygförbud

Nato och USA har tidigare svarat på president Zelenskys krav på ett flygförbud över Ukraina.

– Enda sättet att verkligen få till en flygfri zon är att skicka dit Nato-plan och skjuta ner ryska plan. Det skulle kunna leda till ett fullskaligt krig i Europa. President Biden har varit tydlig med att vi inte ska hamna i krig med Ryssland, sade USA:s utrikesminister Anthony Blinken till CNN när han fick en frågan gällande möjligheten att införa ett flygförbud.

Nato säger nej

Militäralliansen har även varit tydliga med att de inte vill sända marksoldater till Ukraina.

Samtidigt stärker Nato sitt försvar i östra Europa. Fler soldater och ett stärkt missilförsvar ingår i en order som ska ges till alliansens militära befälhavare på onsdagen, rapporterar Reuters.

– Vi behöver anpassa vår militära hållning till den nya verkligheten. Ministrarna kommer att inleda en viktig diskussion om konkreta åtgärder för att förstärka vår säkerhet på längre sikt, inom alla områden, säger Natochefen Jens Stoltenberg enligt Reuters.

Zelensky tackar EU-ledarna

Förutom Kaczynski och Polens premiärminister Mateusz Morawiecki reste Sloveniens och Tjeckiens premiärministrar till Kyiv på tisdagen för att diskutera kriget i Ukraina tillsammans med president Zelensky.

Ukrainas president riktade ett stort tack till samtliga EU-ledare.

– Ert besök i Kyiv under denna svåra tid är för Ukraina ett starkt bevis för ert stöd, skriver presidenten, i ett uttalande på som publicerades på den sociala plattformen Telegram.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen