NATO: Två positiva tecken för Sveriges Natoansökan

2023 01 29

Sveriges möjlighet att komma med i Nato är större än vad man för tillfället kan tro.

Det är slutsatsen när den mycket erfarna Turkietexperten Barcin Yinanc ger sin syn på Sveriges möjlighet att få ett ja till Natomedlemskap av Turkiet.

28 av 30 räcker inte

De senaste dagarnas upprörda utspel från Turkiets ledare Erdogan ger lätt skenet av att dörren till Sverige är totalt stängd.

Och det hjälper inte att 28 av 30 Natoländer redan har sagt ja till Sverige – Turkiet och Ungern behöver också säga ja då samtliga 30 medlemsländer måste ge sitt godkännande enligt Natos regelverk.

Erdogans nej kan dock bytas mot ett ja framöver tror Turkietexperten Barcin Yinanc.

En stor nypa salt

– Man ska ta de hårda orden från president Erdogan och turkiska ministrar om att stänga dörren för svenskt Natomedlemskap med en stor nypa salt, säger Barcin Yinanc till Sveriges Radio.

Hon poängterar att krisen inte är så stor när allt kommer kring.

– Jag kan inte säga att det är en stor, omfattande kris, säger hon till SR.

Hennes bedömning är att konflikten mellan Sverige och Turkiet kan lösas och hon är säker på att Turkiet så småningom kommer att ge sitt godkännande.

En rad bedömare har slagit fast att tonen från Turkiet kan komma att ändras efter valet i maj.

Föredrar Ryssland och Iran

En andra ljuspunkt för Sveriges Natoansökan är att en rad av de protester som genomfördes mot Sverige i Turkiet efter koranbränningen utfördes av långt ifrån vanligt folk.

Bakom flera av protesterna stod i stället hängivna Natomotståndare.

– En grupp som demonstrerade utanför det svenska generalkonsulatet är en nationalistisk ungdomsrörelse som vill att Turkiet går ur Nato för att i stället närma sig Ryssland, Iran och Syrien, uppger SR.

Ungdomsrörelsen är dessutom motståndare till USA och Israel.

Inte särskilt stora

Turkietexperten Barcın Yinanc förklarar emellertid att ungdomsrörelsen och andra islamistiska grupper som demonstrerat mot Sverige i Turkiet inte är särskilt stora.

Hon har verkat som journalist vid stora turkiska tidningar som Milliyet och Hurriyet samt CNN Turk och har 30 års erfarenhet av Turkiets internationella relationer.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Resebolag erbjuder gratis utlandsresor – på ett villkor

2024 03 18

Svenska resenärer erbjuds att åka utomlands helt kostnadsfritt lagom till påsk.

Allt fler svenskar väljer att åka utomlands på semester.

Trots tuffa ekonomiska tider fylls återigen flyg, bussar, bilar och båtar med utlandsbesökare och turistbranschen både i Sverige och andra länder har därför kunnat börja repa sig efter massiva tapp i samband med pandemin och efterföljande finansiella smällar.

Rusning till grannlandet

Många väljer dock att inte åka så långt.

Faktum är att en stor rusning har skett till ett av Sveriges närmsta grannländer – Danmark.

Bara hittills under 2024 har exempelvis bokningarna på rese- och rederibolaget Stena Line ökat med 25 procent.

– Vi ser en tydlig trend att våra svenska kunder återigen väljer att resa till Danmark, vilket är en positiv utveckling efter ett år med osäkerhet kring höga räntor och hushållsekonomin i stort, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

– Våra bokningssiffror pekar på att svenskarna trots detta väljer att resa och semestra och Danmark är ett populärt resmål.

Åk gratis på ett villkor

För att svara på den tydliga bokningstrenden går nu just Stena Line ut med ett särskilt erbjudande i påsk till alla sina svenska kunder.

Man får nämligen lov att åka gratis till Danmark.

Det sker dock på ett villkor, framhåller Stena Line.

– Under påskdagen reser de som klär ut sig till påskkärringar, påskharar och allt som hör påsken till, gratis från Göteborg till Fredrikshamn. 

"Invaderar "Sverige

Det är inte bara svenskar som reser utomlands i större utsträckning.

Samma trend ses från Danmark till Sverige – bland annat för att “invadera” de svenska skidorterna.

– Trenden att resenärer bokar närmre avresedatum är ett fenomen som vi ser i resebranschen i stort, säger Ulf Staaff.

– Vi tror att detta återspeglar en övergång till mer spontan reseplanering och en förväntan om att fynda bra erbjudanden även i sista minuten. Samtidigt gör detta det svårare för oss att förutse bokningsmönster och resultat, men vårt uppdrag är att ligga i framkant när det gäller att erbjuda flexibla alternativ som passar den moderna resenärens köpbeteende.

Erbjudandet om att resa gratis till Danmark gäller alla avgångar söndagen den 31 mars så långt platserna räcker.

Foto: A. Steels

Text: Redaktionen


Tydligt besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 03 18

Det klimatpolitiska ramverk som regeringen antagit inbegriper etappmål som ska nås mellan 2030 och 2045.

Senast 2030 ska växthusgasutsläppen vara minst 63 procent lägre än 1990, enligt ett av etappmålen.

Om Sverige inte klarar av målsättningen blir det EU-böter.

I nuläget ser det tufft ut. Utsläppen bedöms öka med 5,9–9,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter till 2030, enligt regeringens höstbudget.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) är dock inte orolig. Det framhåller hon i en intervju med GP.

Pourmokhtari är övertygad om att Sverige kommer klara målet och pekar ut tre avgörande faktorer för det:

- Återställande av våtmarker

- Utsläppshandel

- Elektrifieringen

”Parantes i historien”

Elektrifieringen benämner klimatministern som ”mest avgörande”.

I intervjun vänder hon sig direkt till alla som kör fordon med förbränningsmotor, till exempel bensin- och dieselbilar.

– Förbränningsmotorn är en parentes i historien och det måste alla förstå, säger Pourmokhtari  till GP.

Svaret på kärnkraftsfrågan

Det krävs en större elproduktion än i dag för att kunna genomföra den omfattande elektrifieringen av samhället som regeringen planerar.

Regeringen vill i synnerhet satsa på ny kärnkraft för att klara omställningen.

När det första kärnkraftverket kan vara på plats kan Romina Pourmokhtari inte ge besked om. 

– Det beror på när de som vill bygga kärnkraft känner att nu går det att bygga kärnkraft, säger hon till tidningen.

Ska fasas ut 2030

Enligt EU:s klimatpaket Fit for 55, som Sverige måste förhålla sig till, ska fossila bränslen fasas ut till 2030.

För att uppnå detta vill regeringen elektrifiera transportsektorn.

Under 2024 har flera myndigheter fått i uppdrag att ”snabba på” processen. Regeringen har gett olika aktörer olika uppdrag:

- Transportstyrelsen ska vidta åtgärder för att underlätta för certifiering av nya lösningar kopplade till elektrifierad sjöfart med fokus på konvertering av fartyg till eldrift.

- Trafikanalys ska ta fram ett kunskapsunderlag om en storskalig elektrifiering av transportsektorn. Kunskapsunderlaget ska bland annat omfatta en kartläggning av konsekvenser för till exempel markanvändning, elnät och beredskap - både lokalt, regionalt och nationellt. 

- Boverket ska identifiera kommuner som genom bland annat samhällsplanering skapar förutsättningar för elektrifiering av sjöfart, inklusive kollektivtrafik, och redovisa goda exempel på hur det kan genomföras.

- Energimarknadsinspektionen ska utreda och ta fram en metod för att hantera och använda nätutvecklingsplaner i energiplaneringssyfte, bland annat för att kunna möjliggöra för en skyndsam elektrifiering av alla trafikslag. 

- Statens energimyndighet ska redovisa hur myndigheten avser att bygga upp och utveckla den nationella samordningen för laddinfrastruktur.

- Länsstyrelserna ska vidta åtgärder för att främja utbyggnaden av hemmaladdning för elfordon för hushåll i flerfamiljshus.     

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen