NATO KRAFTSAMLAR: Agerar mot Ryssland – Sverige kallas in

2024 01 18

Nato planerar att genomför den största militärövningen sedan kalla kriget.

Hela 90 000 soldater kommer att mobiliseras.

Syftet med övningen är att avskräcka Ryssland från att attackera.

Det rapporterar den tyska nyhetsbyrån DPA.

Nyhetsbyrån uppger att man fick uppgifterna bekräftade under torsdagen vid sidan av ett möte med Natos högsta militära representanter i Bryssel.

Skickar 20 000 soldater

Övningen, som börjar i februari, går under namnet "Steadfast Defender."

Tidigare i veckan meddelade Storbritannien att man kommer att skicka 20 000 soldater till övningen.

Så gör Sverige

Samtliga Natoländer kommer att delta i "Steadfast Defender" som blir den största Natoövningen på över 30 år. 

Utöver Natomedlemmarna kommer även Sverige att kallas in.

Det rapporterar Reuters.

– Sverige kommer att skicka soldater till övningen, uppger nyhetsbyrån.

Öva på ett ryskt angrepp

Under övningen kommer Natosoldaterna att öva på ett ryskt angrepp mot alliansen.

Om Ryssland skulle attackera skulle det utlösa artikel 5 i Natofördraget. 

Artikel 5 innebär ömsesidiga försvarsgarantier. Den fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Därför ska varje medlemsstat ge det stöd som anses nödvändigt till den medlem som attackerats.

Eva Hagström Frisell, forskningsledare vid FOI, uppger att artikeln kan användas vid olika scenarier.

–  Det är en artikel om att ge stöd. Det kan vara militärt eller något annat.

–  Artikel fem innebär inte automatiskt ett världskrigsscenario, säger hon till Aftonbladet.

Aktiverades 2001

Artikel 5 har endast aktiverats en gång under Natos historia.

Efter terrorattackerna den 11 september 2001 åberopade USA den omtalade Natoartikeln.

Artikeln har uppmärksammats på senare tid i samband med Rysslands angrepp mot Ukraina.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


20 november 2025

JUST NU: Ny kafferegel införs i hela Sverige

2025 11 20

Ett stort larm om svenskarnas kaffedrickande har utfärdats.

Varningen framgår i en ny rapport från Världsnaturfonden WWF som svenska universitetet Chalmers har medverkat till.

I rapporten konstateras det att kaffe har gått om nötkött som den produkt som i högst grad påverkar avskogningen i Amazaonas.

Det gäller även kaffet som finns på marknaden i Sverige.

År 2022 bidrog konsumtionen av kaffe i Sverige till att 331 hektar regnskog – en yta motsvarande cirka 463 fotbollsplaner – avverkades i Amazonas. Motsvarande siffra för nötkött är 236 hektar, skriver Chalmers i ett pressmeddelande.

Ny lag införs

Det noteras dock samtidigt att studien inte visar specifik data om enskilda importerade produkter.

Därmed syns det inte i statistiken om svenska kunder konsumerar mycket hållbarhetscertifierat kaffe – som inte har samma påverkan på skogsavverkningen.

Som det är nu finns det ingen märkning på förpackningarna om kaffet är avskogningsfritt.

Det ska nu ändras.

Från och med 30 december införs nämligen en ny EU-regel som avser att “motverka handel med varor som bidrar till världens avskogning och skogsförstörelse”, uppmärksammar Chalmers.

LÄS MER: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Regeln kommer synas i affären

Det innebär att det kommer att ställas krav på producenter och importörer att spåra och dokumentera att deras produkter inte orsakar avskogning.

För svenska konsumenter blir följden att det kommer att bli lättare att veta var kaffet i affären kommer från. Samma regel kommer även att omfatta exempelvis soja, nötkött och kakao.

– Globalt sett har det varit mycket fokus på sojaproduktionens och boskapsuppfödningens inverkan på avskogningen, så konsumtionen av kaffe kanske har flugit lite under radarn, säger Martin Persson, biträdande professor på Chalmers och en av rapportens författare.

LÄS MER: Tog godis med händerna i butik – så mycket tvingas han betala

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


20 november 2025

JUST NU: Kaos på E4 – folk fast i bilar hela natten

2025 11 20

Snön har dundrat in över Sverige det senaste dygnet.

Det har fått kraftig påverkan på trafiken.

Värst är kanske läget på E4 mellan Gävle och Söderhamn.

Tre stycken olyckor har påverkat trafiken sedan strax efter midnatt och det råder “mycket stor påverkan”, uppger Trafikverket.

Flertalet stillastående fordon på sträckan mellan Tönnebro och Sörljusne. Bärgning samt plogning pågår på flertalet ställen, framhåller myndigheten.

För närvarande hoppas Trafikverket att trafiken kan komma igång igen klockan 09 – men det är enbart en preliminär prognos.

Suttit fast i över sex timmar

Drabbade bilister på sträckan uppger på morgonen att de suttit fast i köer i över sex timmar.

Efter Gävle började köbildningen. Först stod vi still i två timmar, sedan kom en bärgare och drog bort en bil och då kunde vi köra typ 100 meter innan vi blev stående igen, säger bland annat Jennie Söderberg, som suttit fast hela natten, till Expressen.

Enligt Jennie är det en stor utmaning att överhuvudtaget hålla sig vaken. Hon riktar skarp kritik mot Trafikverket.

– Det är för dåligt av Trafikverket att de inte har kunnat röja. Vi bor uppe i Norrland och ska vi ha ett levande land så måste vi som bor där kunna vara på jobbresor i södra Sverige och sen kunna ta oss hem. 

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Organge varning

För närvarande gäller ingen vädervarning för snön i norra Sverige under torsdagen. Det gör det däremot i Götaland. 

I sju län, Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg, Jönköping, Kalmar och Östergötland, råder gul varning för snöfall fram till och med klockan 23 ikväll.

– Det kan vara svårt att ta sig fram i trafiken på grund av snö på vägar, trafikolyckor eller stillastående fordon, framhåller SMHI och fortsätter:

Dessutom har orange varning, den näst högsta varningsnivån, utfärdats i norra Kalmar län. Folk i området uppmanas att inte ge sig ut på vägarna.

– Snöfallet drar långsamt norrut, vilket gör att de norra delarna av varningsområdet berörs först från sennatten mot torsdag. De största mängderna väntas i östra delen av varningsområdet.

LÄS OCKSÅ: Ryanair är för dåliga – flygningar förbjuds

Arkivfoto: A. Fastovets

Text: Redaktionen