NATO: Alliansen är absolut i fara

2022 03 23

Den ryska diktatorn Vladimir Putins krig i Ukraina utgör en fara mot Nato och dess medlemsländer.  

Det framhäver en tjänsteman från Nato till reportrar på onsdagen, rapporterar CNN.

Informerade media

Två tjänstemän från Nato informerade reportrar vid militäralliansens högkvarter SHAPE (Supreme Headquarters Allied Powers Europe) i Bryssel om alliansens militära ställning och hur de reagerar på Putins invasion av Ukraina.   

Hänsynslösa människor

– Utifrån Rysslands agerande inser vi att Putin och hans nära krets är absolut hänsynslösa människor. De bryr sig inte om människoliv. De ljuger offentligt för att dölja sina militära operationer. Putin har totalt förändrat sin retorik gentemot väst, och han besitter ett djupt hat riktat mot våra samhällen och värderingar, säger en av tjänstemännen enligt CNN och tillägger:

– Vi bedömer verkligen att han är farlig och alliansen är absolut i fara.

Skapat en ny verklighet

Vidare upprepade tjänstemännen generalsekreterare Jens Stoltenbergs ord från en pressträff på onsdagen och konstaterade att Rysslands anfallskrig har skapat ”en ny verklighet” för Nato.

Alliansen har nu reagerat ytterligare på denna ”nya verklighet”

Fyra nya stridsgrupper

Nato sätter in fyra nya stridsgrupper i länder runt Ukraina. Det bekräftar generalsekreteraren Jens Stoltenberg på en pressträff.

Stridsgrupperna skickas till fyra länder, Bulgarien, Ungern, Rumänien och Slovakien.

Stoltenberg framhävde även att Nato har ett ansvar för att kriget inte sprider sig utanför Ukraina och varnade Ryssland för att använda kärnvapen. Ett sådant beslut skulle få ”långtgående konsekvenser”, enligt Stoltenberg.

40 000 soldater

Enligt Nato-tjänstemännen arbetar i nuläget 40 000 soldater i Nato-allierade länder längst alliansens östra flank för att säkerhetsställa ”den kollektiva säkerheten och det kollektiva försvaret”.

– Det handlar inte bara om säkerheten för sina egna nationer, utan för samtliga Nato-länder, säger en av tjänstemännen, enligt CNN.

Presidenten på väg

Kommentarerna från tjänstemännen och Stoltenberg kommer kort innan USA:s president Joe Bidens planerade besök. Han är på väg till högkvarteret i Bryssel för att träffa samtliga Nato-länders ledare.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen