Nära kris i svenskparadis – myndigheter fruktar “katastrofzon”

2023 07 09

Thailändska myndigheter fruktar vattenbrist utan dess like.

Varje år, pandemiåren undantagna, flockas turisterna till den thailändska ön Koh Samui.

– Koh Samui har blivit en av Thailands mest populära semesteröar, beskriver resebyrån Tui destinationen på sin hemsida.

– Det tar bara en timme att åka runt ön, ändå rymmer den allt från tropisk regnskog till fina stränder, kulturella sevärdheter och ett stort utbud av restauranger, skrädderier, strandbarer och dykcenter.

Närmast akut situation

Nu, när covid-19 inte längre är en pandemi, sker en kraftig boom i turismen på Koh Samui.

Och det har försatt ön i en mycket prekär situation.

Det råder närmast akut brist på vatten, rapporterar The Guardian.

Återvändande turister i kombination med brist på regn har satt ett enormt tryck på öns förnödenheter och lokala myndighet fruktar att ön ska kategoriseras som en “katastrofzon”.

– Vi försöker lösa situationen. Vi vill inte att provinsen ska tillkännage att Koh Samui är en katastrofzon, säger biträdande borgmästare Sitham Samthong.

Allvarligare än vanligt

Att Koh Samui kämpar med torka är inte unikt.

Ön, som är berömd för sina vita sandstränder, tempel och lyxresorter, står ofta inför liknande utmaningar under våren och början av sommaren.

Men i år är läget allvarligare än vanligt.

Framför allt på grund av väderfenomenet El Niño – som uppträder ungefär vart femte år i Indiska oceanen och Stilla havet. 

Inget vatten på en vecka

Allmänheten uppmanas nu att använda förnödenheter sparsamt, skriver The Guardian.

Flera lokalinvånare vittnar om att det är värre än vad man någonsin upplevt.

En kvinna som driver en massagesalong säger exempelvis att kranarna bara fungerar en eller två dagar i veckan.

– Det fanns en period när allt var borta, inget vatten kom ut alls på en hel vecka, säger hon.

– Min granne behövde ibland gå till templet i närheten bara för att använda badrummet eftersom det inte finns något vatten.

Måste prioritera om

Ratchaporn Poolsawade är ordförande för turistföreningen på Koh Samui.

Han menar att företagen nu snarare måste använda sina vinster för att köpa vatten istället för att satsa på den comebackande turismen.

Det kostar pengar – och det finns sparsamt med vatten att köpa.

– När vattnet tar slut kan du inte bara köpa nytt direkt, du måste planera i förväg. Alla behöver vatten samtidigt.

30 000 kubikmeter om dagen

Enligt öns borgmästare behövs 30 000 kubikmeter vatten om dagen. För närvarande tar man in vatten från andra områden och från privata reservoarer för att distribuera vidare till allmänheten.

Om Koh Samui lyckas förvalta resurserna noga hoppas borgmästaren att man ska kunna klara av de kommande två månaderna.

Foto: B.T.B

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 09 15

Från och med idag, måndag, inleder polisen särskilda kontroller i Sverige.

Hela landet berörs av det som polisen kallar för nationell trafikvecka med fokus på hastigheten. Insatsen pågår till och med söndag.

Fokuset den här gången ligger på vägar med hastighetsgränser på 70 kilometer i timmen och uppåt.

Under årets första sju månader omkom totalt 112 personer i olyckor på Sveriges vägar och dessa som nu ska kontrolleras extra är överrepresenterade i statistiken.

Många underskattar skillnaden som några få km/h kan ha för utgången av en olycka.  Våra bilar är inte så säkra som man kan tro, i en frontalkollision är risken stor att dödas om man kör fortare än 80 km/h, säger Urusla Edstörm, trafikstrateg vid polisen, i ett uttalande.

– Därför har vi denna vecka valt att fokusera våra kontroller på sträckor med lite högre hastigheter, till exempel landsvägar.

Därför informerar polisen i förväg

Det är inte första gången som polisen genomför en nationell trafikvecka. Sedan ett tag tillbaka aviseras insatserna dessutom på förhand.

Enligt polisen har det varit effektivt.

–  Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat. Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, säger Ursula Edström.

LÄS OCKSÅ: Polisen förtydligar – "det ger faktiskt böter"

Kan spara 50 liv

Såväl målade som civila polisbilar kommer att genomföra hastighetskontrollerna.

Även motorcyklar skickas ut för att hålla ordning i trafiken. Mätningarna kommer ske både med synliga laserinstrument vid vägkanten samt med dolda genomsnittshastighetsmätare.

Trafikverket delar polisens bild av att insatserna är effektiva, till och med avgörande.

– Förra året höll 54 procent  rätt hastighet på våra vägar, men om alla höll hastigheten skulle cirka 50 liv sparas varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, i samma utskick.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen