Nära kris i svenskparadis – myndigheter fruktar “katastrofzon”

2023 07 09

Thailändska myndigheter fruktar vattenbrist utan dess like.

Varje år, pandemiåren undantagna, flockas turisterna till den thailändska ön Koh Samui.

– Koh Samui har blivit en av Thailands mest populära semesteröar, beskriver resebyrån Tui destinationen på sin hemsida.

– Det tar bara en timme att åka runt ön, ändå rymmer den allt från tropisk regnskog till fina stränder, kulturella sevärdheter och ett stort utbud av restauranger, skrädderier, strandbarer och dykcenter.

Närmast akut situation

Nu, när covid-19 inte längre är en pandemi, sker en kraftig boom i turismen på Koh Samui.

Och det har försatt ön i en mycket prekär situation.

Det råder närmast akut brist på vatten, rapporterar The Guardian.

Återvändande turister i kombination med brist på regn har satt ett enormt tryck på öns förnödenheter och lokala myndighet fruktar att ön ska kategoriseras som en “katastrofzon”.

– Vi försöker lösa situationen. Vi vill inte att provinsen ska tillkännage att Koh Samui är en katastrofzon, säger biträdande borgmästare Sitham Samthong.

Allvarligare än vanligt

Att Koh Samui kämpar med torka är inte unikt.

Ön, som är berömd för sina vita sandstränder, tempel och lyxresorter, står ofta inför liknande utmaningar under våren och början av sommaren.

Men i år är läget allvarligare än vanligt.

Framför allt på grund av väderfenomenet El Niño – som uppträder ungefär vart femte år i Indiska oceanen och Stilla havet. 

Inget vatten på en vecka

Allmänheten uppmanas nu att använda förnödenheter sparsamt, skriver The Guardian.

Flera lokalinvånare vittnar om att det är värre än vad man någonsin upplevt.

En kvinna som driver en massagesalong säger exempelvis att kranarna bara fungerar en eller två dagar i veckan.

– Det fanns en period när allt var borta, inget vatten kom ut alls på en hel vecka, säger hon.

– Min granne behövde ibland gå till templet i närheten bara för att använda badrummet eftersom det inte finns något vatten.

Måste prioritera om

Ratchaporn Poolsawade är ordförande för turistföreningen på Koh Samui.

Han menar att företagen nu snarare måste använda sina vinster för att köpa vatten istället för att satsa på den comebackande turismen.

Det kostar pengar – och det finns sparsamt med vatten att köpa.

– När vattnet tar slut kan du inte bara köpa nytt direkt, du måste planera i förväg. Alla behöver vatten samtidigt.

30 000 kubikmeter om dagen

Enligt öns borgmästare behövs 30 000 kubikmeter vatten om dagen. För närvarande tar man in vatten från andra områden och från privata reservoarer för att distribuera vidare till allmänheten.

Om Koh Samui lyckas förvalta resurserna noga hoppas borgmästaren att man ska kunna klara av de kommande två månaderna.

Foto: B.T.B

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen